Ska strax påbörja isoleringen av loftet på stugan och funderar om detta fungerar.

Mellan takstolarna från nock till takfot 170mm isover isolering, mellan stödbenen isolerar vi 120mm + 45mm där bla elen dras. I själva snedtaksdelen blir det då 170mm + 45mm sen fyller vi på så mycket som möjligt i hanbjälklaget. I själva kattvinden blir det ju ísf isolerat på all väggar.

Fungerar detta?

Har funderat lite på spu-isolering men säljaren drar verkligen ut på tiden med offerten och vi måste börja isolera nu och sen tror jag spu kommer bli jäkla dyr isolering till en stuga. Även om det är en fjällstuga.
 
Omöjlig fråga om jag inte missar nåt?
Eller du menar enbart isolering och ingen plast, vindpapp samt att du inte har några tak eller väggar idag?

Nä jag är inte dum men ska du få ett vettigt svar så ge helhetsbilden.
Och nej jag vet inget om det hela :)
 
Tjockleken på isoleringen menar jag främst, svårt ibland att förklara vad man menar :p. Plast mm ska ju upp åxå men det kan jag. Just nu är det ett tomt skal, enbart takstolarna.

Just åxå det här med att man isolerar mellan takstolarna från nock till takfot samt att man isolerar 120+45 på stödbenen för att få det tjockare. Kan man göra så eller bör jag istället för att köra 170 isoleringe mellan takstolarna regla ut stödbenen och lägga all isolering på "väggarna" där?
 
Jag skulle vara en större idiot än jag redan är om jag svarar på detta :)
Sök på kallvind, mögel, samt äggmannen här på forumet och läs och bilda dig sen en egen uppfattning.
 
Jag rekommenderar att isolera från nock till takfot.
När du talar om 120+45 på stödbenen så antar jag att du menar sidoväggarna, dvs väggen/halvväggen mellan rum och kattvind? Om du har isolerat från nock till takfot så behövs ingen isolering på mellanväggen (sidoväggen/kattvindsväggen). Möjligtvis kan man lägga 45-95mm men mer verkar onödigt. Dock vore det nog bättre att i så fall lägga till denna isolering till nock-takfotsisoleringen i kattvinden.

Jag utgår från att kattvindar och ovanvinden (ovan hanbjälklaget) inte ska vara ventilerade utåt?
 
Oldboy: tack för svar...
Ja jag menar sidväggarna, och de reglarna är 120mm.:) Anledningen till att jag funderar på att isolera 170mm nock till tak och 120+45 på sidoväggarna är för att det är lättast och billigast, vill slipper regla på takstolarna annat än den sista 45mm isoleringen. Vi har just nu ventilation takfot-nock men annars har jag dålig kunskap om det även ska vara i kattvinden samt ovanvinden så den infon måste jag söka upp.

Om jag isolerar både mellan takstolar samt på sidoväggarna kommer det då räknas som en varmvind och kallvind om jag enbart isolerar på sidoväggarna? eller tänker jag fel.
 
Jag har utgått från att ovanvåningen är/ska bli inredd bostadsyta, dvs uppvärmd.
Kallvind är en icke uppvärmd vind.
Varmvind är en mer el mindre uppvärmd vind, som följaktligen är isolerad för att det ska fungera.
Jag utgår från att när du nu talar om vind så avser du kattvind resp "ovanvind" (utrymmet ovanför hanbjälkarna).
Har du ventilation takfot - nock så finns det ingen anledning till att ha kattvind resp "ovanvind" ventilerade med uteluft. Isolerar man från takfot till nock så blir ju hela utrymmet/volymen/ovanvåningen uppvärmd, och man kan utnyttja kattvind resp "ovanvind" till förvaring. Vill man så kan man, som du är inne på, isolera också kattvindsväggarna och hanbjälklaget. Då får man semivarma utrymmen (kattvind resp "ovanvind"), och en något mindre rumsvolym heluppvärmd. Det kan också vara motiverat om man inte anser att det är tillräckligt mycket isolering mot yttertaket, vilket jag gissar är orsaken till att du vill isolera även där. Om du isolerar de väggarna så måste naturligtvis tätskiktet sitta där, och alla luckor/dörrar vara tätade, eftersom temperaturen då blir klart lägre med risk för fuktutfällning. Och där känner jag att det blir riktigt komplicerat med temperatur, fukt och ventilering. Vill du fullfölja det spåret gör som Blindnit skrev
Sök på kallvind, mögel, samt äggmannen här på forumet och läs och bilda dig sen en egen uppfattning
sök även på varmvind. Om man lägger all isolering mot yttertaket och inget på innerväggar/tak så kan man betrakta hela ovanvåningen som ett uppvärmt bostadsutrymme och då blir det inte så komplicerat.
 
  • Gilla
Savanna
  • Laddar…
Tack så mycket för ett utförligt svar till mig. Är precis som du skriver känner 170mm är för lite och vill då lägga tll 120+45 på kattvindsväggarna. Plast mellan 120 och 45 isoleringen. Vi har ventilation nock-takfot. Kommer bli två sovrum samt ett litet allrum på loftet.

Måste det finnas inspektionslucka till kattvinden?

Tanken är att ett litet utrymme i kattvinden ska bli förråd (där man kan låsa in personliga saker om vi tänker hyra ut stugan) och att man då ev skulle bygga upp väggar samt isolera dem inne i det förrådet och plasta dessa väggar. (om ni förstår vad jag menar).

Alt skulle vara att vi reglar upp takstolarna i kattvinden så det blir tex 170+170mm och plast mellan de lagren. Problemet blir då vid just snedtaket där vi inte kan regla upp 170mm utan max 45mm för då försvinner för mycket utrymme från själva boytan. Är enbart 210cm i takhöjd som högst och max 150cm sen kommer snedtaket. Känns just nu som det kan vara svårt att få plasten att sluta tätt (kanske det inte är dock).

Är dessa takstolar vi har. http://lundqvisttakstolar.se/sites/default/files/7245-38.pdf

Så hur skulle ni isolera?
 
Är det en permanentbostad el en "sommarstuga"?

Är det en sommarstuga som inte används allt för mycket på vintern, dvs mestadels bara håller underhållsvärme så kan det vara motiverat att prioritera utrymme före isolering.
Ser dock att du verkar bo i Västerbotten så klimatet är förstås lite kyligare under lite längre tid än här i Skåne... 170mm här i Skåne på en underhållsuppvärmd sommarstuga kan anses fullgott, men längre norrut är det kanske ändå inte tillräckligt?

170 + 170 överallt utom vid snedtaket där 170 + 45 låter rimligt i mina öron.

Jag har planer på att själv isolera och inreda en ovanvåning. Där har jag tänkt att lägga isolering från takfot och nästan upp till nock, dvs låta snedtaksisoleringen sluta ca 10cm ovanför ovansidan på takisoleringen över hanbjälklaget. Då blir det en minivind (kallvind) som jag tänkte ventilera via gavelventiler då jag inte har någon egentlig nockventilation. De låga sidoväggarna har jag inte tänkt isolera. Av samma skäl som du (utrymme) så blir det inte mer isolering i snedtaket än takstolstjocklek - luftspalt + 45mm. Däremot då tjockare på resten.

Alt skulle vara att vi reglar upp takstolarna i kattvinden så det blir tex 170+170mm och plast mellan de lagren.
Plasten bör inte sitta längre in i isoleringslagret än max ca 1/3-del. Jag hade inte vågat sätta den mitt i.
 
  • Gilla
Savanna
  • Laddar…
Det är en fjällstuga i Borgafjäll med värme på året om. Iaf underhållsvärme då vi inte är där.

hmm men om jag inte kan sätta plasten mellan 170 lagren var ska jag då sätta den? Blir ju som bara två lager med isolering. Sätter man den sist istället då? Nedervåningen har 3 lager isolering så där sitter plasten innan sista lagret.
 
Man försöker om möjligt att få till isoleringen (lagren) så att man har 45-70mm innerst, där man drar elen, och sätter plasten efter det innersta lagret så man slipper spik- och skruvhål etc i tätskiktet från tavlor, hyllor och annat.
T ex 170 + 120 + 45mm. Kommer reglarna på fel håll mot vad man behöver så får man antingen tänka om i innerbeklädnad (skivor/spontade brädor) el lägga till ett lager. Alt kan man sala på takstolarna med 120mm och sedan lägga 45mm horisontellt.

Borgafjäll - kallt. Men nog borde väl 170 + 45 vara ok på snedtaksdelen. Den motsvarar väl ca 1/3-del av takytan. Jämfört med nedervåningen så har ju ovanvåningen inte så mycket fönster, och fönster och dörrar isolerar betydligt sämre.
 
3 lager är jag med på att man brukar göra, känns bara så bökigt att regla på två varv på takstolarna i kattvindsdelen bara för plastens skull, men om det är så att man måste ha 3 lager för att det ska bli rätt så är det ju så vi får göra. Ingen el kommer dras just i anslutning till isoleringen i kattvinden. På loftet hoppas jag att vi ska kunna dra elen och fästa allt sånt i stödbenen så vi kan lägga osb och gips direkt på stödbenen utan att beöva regla ut något. Vi har 60cc mellan takstolarna. På gavlarna blir det panel om jag nu inte ångrar mig och tar panel på alla väggar där uppe.

Snedtaksdelen är 1,2m *9,6m på varje sida. Takstolarna är 5,2m lång så blir ju 4m som är tjockare isolerat.

Bara så jag förstått rätt om vi isolerar 170mm i takstolarna och 120+45 på stödbenen så finns det risk för mögel i kattvinden. Det är däför man föredrar att lägga alla isolering längs takstolarna närmast taket och inget på stödbenen.

På nedervåningen kommer elen dras i 3e lagret isolering.

170+45 får räcka i snedtaket, känner mig nog lugn fter det du skrivit. vill vi ändra så får vi väl riva taket och byta sista lagret till tjockare isolering.
 
Det går naturligtvis också att lägga tätskiktet innerst (precis innanför ytskiktet (gips/osb/panel/etc) på kattvinden. Där sätts förmodligen inte något upp på väggen/taket. Generellt vill man nog hålla det enhetligt dock. (Edit: Ah, det är ju därför du vill lägga plasten mellan 170 + 170 förstås. Nu är jag med, men det kan tyvärr inte rekommenderas.) Dessutom blir det enklare att lägga tätskiktet och förmodligen att hålla det tätt. (Edit: Det här argumentet faller ju oavsett nu inser jag.)

Ja, nu tycks det som att den traditionella vinden är en riskkonstruktion generellt. Så har man möjlighet att undvika det så bör man göra det. Det är dock oerhört svårt att säga något specifikt i enskilda fall. Min uppfattning är att det inte går att räkna fram huruvida en viss vind kommer att klara sig från fukt och mögel el inte, därför att det är flera parametrar som inte går att specificera tillräckligt exakt. Den viktigaste anser jag vara ev luftläckage inifrån. Att få ett över tiden 100% tätt tätskikt är inte lika lätt i praktiken som i teorin. En annan okänd parameter, vars betydelse ännu inte retts ut såvitt jag vet, är virkeskvaliteten. Ibland dyker det upp svartmögel på lokala delar av brädor och reglar (även på träskivor) som är nyuppsatta och aldrig varit utsatta för regn el läckage/rinnande vatten i ännu ej färdigställda hus, där det alltså garanterat aldrig heller förekommit läckande varmluft (som håller mer vattenånga vilken kondenserar mot kalla ytor). Så på ett el flera ställen i hela virkeskedjan genererar man dålig kvalitet.

En annan viktig orsak till att lägga isolering hela vägen ända nerifrån takfoten är ju att det är enklare att lägga isoleringen, och att det inte blir några köldbryggor pga skarvning över vinklar. Dessutom blir den totala yttervägg-/takytan (m2) något mindre om man isolerar hela snedtaket ända ner. Med kalla kattvindar bildar kattvindsgolvet "yttertak" isoleringsmässigt och innerväggarna agerar yttervägg. Även tätskiktet blir enklare att lägga, samt inte minst viktigt - att få det tätt utan onödiga/krångliga skarvar, och ingen risk för läckage via dörrar och luckor.
 
  • Gilla
Savanna
  • Laddar…
Tack så mycket Oldboy för dina svar. Vi kommer isolera som du skriver och hoppas vi får plasten tät, känns som det kommer vara det svåraste momentet. :confused:

Det kommer då bli 170+120+45 i kattvinden mot yttertak, snedtak 170+45 och gavel 45+145+45.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.