Hej,

Behöver bygga ett rum i rummet i en ny hobbystudio. Vi har circa 30kvm och kommer att dela upp det i mindre rum och ett av dem kommer att vara inspelningsrum.
Innan hade vi 120 reglar och gullfiber i mellan (är ett tag sedan). Idag tanker jag sätta de yttre reglarna till 120, men de i mellan kommer att vara 70 och sitta varannan på väggarna för att kunna isolera hela väggen.
Det jag undrar är vilken typ av isolering fungerar bäst för att få ett tätt rum. Absorbenter kommer senare i rummet å är en helt annan sak. Nu vill jag isolera bra så jag slipper höra en stärkare igenom ivf minimalt läckage.

Tips på bra isolering, men inte svindyrt. Hobbyprojekt :)
 
Hej.
Har själv byggt en hemmabio med samma koncept.
http://www.byggahus.se/forum/social...n-en-historia-om-bygge-biorum-och-cancer.html
Fick mycket hjälp i tråden:
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/40574-bra-akustik-i-ett-biorum.html
Den tråden är väldigt avancerad och länkar till flera bra sidor om du vill fördjupa dig.

Men till din sakfråga. Som jag förstår det så är den bästa sniklösningen en kompakt golvisolering. Du vet den som är lite hårdare än vanlig miniralull och har en liten tunn hinna över för att få lite styrsel samt inte släppa från sig partiklar som vanlig ull kan göra. Det är lätt det billigaste.

Ska du bygga riktiga absorbenter (finns ritningar på tex minhemmabio.se som är billiga och lätta att bygga) så är följande tips lite mindre värt.
Men tänk fluff. Det är nog det jag är mest glad att jag tänkte. Förutom all isolering överallt så är allt täckt med tyg. Köpte bilhögtalarmatta som jag klädde in alla väggar med. Du vet sådant man sätter över baslådor i bilar för att det ska se snyggt ut. På detta hängde jag upp så mycket tyg som jag bara kunde få in. Överallt. Detta tror jag gör en stor skillnad. Nu är det ingen studio jag byggt. Men allt dämpande material tillsammans med diffusioner i taket av 45x45mm reglar gör nog att det närmar sig en studio. I bra prisklas. Jag kanske la ut 20.000 för detta stora rummet. Hade jag valt riktiga grejjer så hade det inte gått att lösa pengamässigt. Säkert det tiodubbla.
Heltäckningsmattan gör helt klart sitt till också. När man kommer in i rummet, och stänger de ljud och brandklassade dörrrarna så är det bara tyst. Inget hörs, förutom när någon liten 3-årig trotsig grabb hoppar på våningen över.
Så jag tror inte jag är helt fel ute med det jag gjort.
Men det finns de som kan detta oändligt mycket bättre än mig. Kolla igenom länkarna, de länkar vidare till mycket bra information.

Försökte lite snabbt hitta lite bilder, men hittade ingen bra på isoleringen. Men det är ju standardsaker som finns på alla större byggvaruhus.

Drömmen var förövrigt att lägga på ett lager äggkartongscellpast. Men det blev för dyrt. Hittade inte ens en leverantör som sålde sådana kvaniteter. Säljs bara i småpaket a 50x50cm.
Dock har jag funderingar på att ändå köpa på mig såpass mycket så att jag kan klä väggen bakom högtalarna. Det är den enda kala väggen i rummet, och viss information jag läst tyder på att ljudet kan slå fel om det inte är klätt bakom högtalarna. Men hur bra detta stämmer vet jag ej.

Jag är ingen expert på ämnet, såg att tråden var obesvarad och ville bidra med det jag kunde. Vet att det finns proffs här som jag hoppas rättar mig om jag har fel i något.

Mvh

Stefan
bio.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1747752127.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

profilerad.jpg
56.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

50.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

73.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad svarar man på det :) Mycket intressant!

Är oxå ute efter hårdare isolering = tätare densitet och borde vara bättre dämpning. Funderar på att bygga golv och isolera det oxå mest för att resonanser inte skall ta sig ut därifrån.
I vår nuvarande lokal fick vi frigolit av ICA till Bravo juicen som vi satte i taket. Grymta bra, sen lite mattor på väggen så har man ett ganska neutralt rum.
Nu skall ju sångrummet bli så pass bra isolerat att man inte hörs ut eller in så då tänkte jag köra med 120mm reglar i kanten sen altenera med 70mm så jag kan isolera hela väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.