Vi bygger ett sluttningshus med grund i leca. Vi har slammat utsidan av Leman, men ej insidan. Frågan är om detta är nödvändigt. Våra murare som är erfarna har ej gjort insida tidigare, men husleverantören vill även ha slammat insida trots att den ska ha isolering + skiva + gips på insidan.

Vet ett någon om detta bara är ett onödigt krav/förväntan som ej har effekt? Vi pratar trots allt om 25-44.000 kr beroende på entreprenör och jag har fått en del olika synpunkter där olika sakkunniga säger att det är onödigt. Tacksam för mer input om någon vet mer.

Där vi återfyllt kommer vi följande profil inifrån:

1. Gipsskiva
2. Spånskiva
3. 45 mm isolering och plåtregel
4. 30 cm leca
5. Slammad yta
6. 10+10 cm Ignucell
7. Markduk
8. Singel (1m)
9. Fast berg

Där vi ej återfaller har vi följande upplägg inifrån och ut:

1. Gipsskiva
2. Spånskiva
3. 45 mm isolering och plåtregel
4. 30 cm Iso-leca (10 cm isolering)
5. Slammad yta
6. Glesläkt
7. 22 mm panel
 
När jag läser på produkter du ska sätta på väggen så säger alla att man ska ha putsat den. Kanske inte gör nån skillnad men får du problem med ett matrial som sitter på väggen sen kan dom hävda i sin tur att det är felaktigt monterat.
 
Kan putsningen vara för att skapa ett lufttätt skikt?
 
M
Fredrik Å skrev:
Kan putsningen vara för att skapa ett lufttätt skikt?
Jaa
 
Det bör vara stillastående luft i väggen givet att det är tätt på båda sidor av väggen är min tanke.

Läser tex i produktbladet för isoleca att:

"Murverk av Leca Isoblock som är del av klimatskärmen grundas med Base 103 Rödgrund eller annat bruk i klass M10. På så sätt får murverket hög täthet mot genomträngning av luft och vatten. Base 103 Rödgrund jämnar ut alla skillnader i vattensugning mellan fog och block. Grundningen ger utmärkt vidhäftning mot blocken och utanpåliggande putsskikt. Murverk ska grundas heltäckande på in- och utsida, på murkrön och i alla smygar. Leca Isoblock putsas med webers traditionella tjockputs eller EF system. Leca Isoblock putsarmeras på in- och utsida. Ytputs väljs efter önskad struktur och utsatthet. Vid extremt utsatt läge med stor slagregnsbelastning rekommenderas Ton 303 Silikatfärg/puts eller silikonhartsprodukter."

Det låter mycket som en generell beskrivning som ej tar hänsyn till att vi tex har isolering, skivor och gips på insidan och känns mer som en beskrivning om man ska putsa. Min fundering är om man tar några risker med ändrade daggpunkter, fuktvandring, etc. Har tex pratat med två olika murare som säger att de under sina 15-20 år ej tyckt att slamning på insidan är nödvändig.

Själv är jag rådvillig....
 
Hej
Då ämnet är aktuellt för oss så lyfter jag frågan på nytt & hoppas på att nån kan svara :)
Vi ska som trådstartaren mura en yttervägg som ska återfyllas på utsidan eftersom den hamnar 1m under mark.
Ska man slamma båda sidor av lecamuren ?
 
människa människa skrev:
Hej
Då ämnet är aktuellt för oss så lyfter jag frågan på nytt & hoppas på att nån kan svara :)
Vi ska som trådstartaren mura en yttervägg som ska återfyllas på utsidan eftersom den hamnar 1m under mark.
Ska man slamma båda sidor av lecamuren ?
Ja med rödgrund
 
Finja säger att det räcker att slamma utsidan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.