4 081 läst · 17 svar
4k läst
17 svar
Badrum i källare - Golvuppbyggnad??
Sida 1 av 2
Hej
Har ett rum i källaren som jag tänkte göra badrum av.
Betongplatta ca 100 mm. Med makadam under.
Lägger fram min tankar, kom gärna med synpunkter och råd, då jag knappas är säker på vad som är bäst.
Tänkte lägga klinker på golvet och vill såklart då ha golvvärme.
Antagligen blir det el-golvvärme då jag gärna stänger av fjärrvärmen helt på sommaren. Det blir också ett vattenburet element för värme höst/vinter/vår. Så golvvärmen är endast för golvkomfort, inte uppvärmning av rummet, som är på ca 15 kvm.
Vill förbättra värme/ekonomi lite, så tänkte därför lägga en tunn isolerande skiva underst, någon typ av cellplast 20-30 mm. För att denna ska ligga an mot golvet och tätt så gissar jag att man använder fix/cement för att kleta fast skivorna ordentligt.
På detta golvvärmen och eventuellt armering.
Flytspackel
Tätskikt (vid dusch & badkar)
Fix
Klinker
Vilken typ av isolerande skiva är bäst för detta?
Behövs armeringen i detta fallet?
Hur tjockt bör flytspacklet vara? Räcker det med 10-20 mm?
Har 226 cm i takhöjd idag, och vill såklart behålla så mycket som möjligt av detta.
Och även undvika nivåskillnad på golven.
Tacksam för svar och synpunkter.
/Tommy
Har ett rum i källaren som jag tänkte göra badrum av.
Betongplatta ca 100 mm. Med makadam under.
Lägger fram min tankar, kom gärna med synpunkter och råd, då jag knappas är säker på vad som är bäst.
Tänkte lägga klinker på golvet och vill såklart då ha golvvärme.
Antagligen blir det el-golvvärme då jag gärna stänger av fjärrvärmen helt på sommaren. Det blir också ett vattenburet element för värme höst/vinter/vår. Så golvvärmen är endast för golvkomfort, inte uppvärmning av rummet, som är på ca 15 kvm.
Vill förbättra värme/ekonomi lite, så tänkte därför lägga en tunn isolerande skiva underst, någon typ av cellplast 20-30 mm. För att denna ska ligga an mot golvet och tätt så gissar jag att man använder fix/cement för att kleta fast skivorna ordentligt.
På detta golvvärmen och eventuellt armering.
Flytspackel
Tätskikt (vid dusch & badkar)
Fix
Klinker
Vilken typ av isolerande skiva är bäst för detta?
Behövs armeringen i detta fallet?
Hur tjockt bör flytspacklet vara? Räcker det med 10-20 mm?
Har 226 cm i takhöjd idag, och vill såklart behålla så mycket som möjligt av detta.
Och även undvika nivåskillnad på golven.
Tacksam för svar och synpunkter.
/Tommy
Jag använde T2:s isolerskiva i min källare med oisolerad platta. Jag tyckte det var bra att den är tunn och diffusionsöppen. Den var lätt att arbeta med även om man alltid önskar att saker vore lite billigare. Här kan du läsa om den:
http://www.elot.se/product.html?product_id=13489
http://www.elot.se/product.html?product_id=13489
Jag ska använda LK-systems 16 mm skivor. Bygger ca 40-50 mm inkl klinkers och fall. Kolla tex http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...mesystem/Pa-barande-golv/LK-Sparskiva-EPS-16/
där finns läggningsföreskrifter för deras olika system eps 16 / 30 / 50 mm . Bara ladda hem pdf'er och läsa.
Finns flera tillverkare med likn system tex Uponor.
där finns läggningsföreskrifter för deras olika system eps 16 / 30 / 50 mm . Bara ladda hem pdf'er och läsa.
Finns flera tillverkare med likn system tex Uponor.
ok, tackar för tipsen.
värmesystemet är väl det mindre problemet. Hur ska man göra med isoleringen.
T2 skivan verkar ju onekligen som ett bra alternativ, men tyvärr rätt dyr kan ja tycka.
Vet inte hur tunna däneringsskivor det finns. tänker då samma typ som sitter utanpå källarväggar idag. Den är ju isolerande och i stort sett helt öppen. Borde också vara billigare.
värmesystemet är väl det mindre problemet. Hur ska man göra med isoleringen.
T2 skivan verkar ju onekligen som ett bra alternativ, men tyvärr rätt dyr kan ja tycka.
Vet inte hur tunna däneringsskivor det finns. tänker då samma typ som sitter utanpå källarväggar idag. Den är ju isolerande och i stort sett helt öppen. Borde också vara billigare.
Såklart är det bästa alternativet, men det är lite skillnad på att bila bort 15 kvm = 1,5 kubik betong och sedan gräva ut minst lika mycket sand för att sedan gjuta upp igen. Eller att bila lite för avloppen.
Jag funderar faktiskt på vanlig vit cellplast 80. Den är ok för att spackla på och klarar lasten för vad som kommer vara i ett badrum. Den suger väl inte vatten, då den används som flytelement i bryggor mm.... Dessutom så går det rätt lätt att suga luft genom en 10 mm skiva. Alltså kan det andas lite också.
Frågan är bara vilka som säljer 10 mm skivor, byggmax har endast ner till 30 mm.
Vet vad skillnaden är mot de där T2 skivorna är. Men känns sjukt med 500 kr/kvm för så tunna skivor.
Jag funderar faktiskt på vanlig vit cellplast 80. Den är ok för att spackla på och klarar lasten för vad som kommer vara i ett badrum. Den suger väl inte vatten, då den används som flytelement i bryggor mm.... Dessutom så går det rätt lätt att suga luft genom en 10 mm skiva. Alltså kan det andas lite också.
Frågan är bara vilka som säljer 10 mm skivor, byggmax har endast ner till 30 mm.
Vet vad skillnaden är mot de där T2 skivorna är. Men känns sjukt med 500 kr/kvm för så tunna skivor.
Jag förstår inte hur man kan säga att 10 mm inte skulle göra någon skillnad. När värmekällan, alltså kabeln i golvvärmen är i direkg kontakt med cellplasten under tror jag att det är avsevärt bättre. Dessutom när tempen är så låg som 18 grader. Tänk om du lägger dig med ryggen på en betongplatta direkt eller med liggunderlag. Rätt stor skilllnad på det.
Problemet är att du värmer marken under plattan.När denna sedan svalnar vilket det gör mycket långsamare än plattan skapar ångtrycket en uppfuktning av plattan.
Med så lite isolering som 1cm gör nog isoleringen varken till eller från.
Hela betongkakan kommer att värmas upp.
Enerigiåtgången lär bli hyssat stor då du som sagt kommer att värma upp marken också
Fredrik
Med så lite isolering som 1cm gör nog isoleringen varken till eller från.
Hela betongkakan kommer att värmas upp.
Enerigiåtgången lär bli hyssat stor då du som sagt kommer att värma upp marken också
Fredrik
Har man underliggande isolering så läggs värmen direkt på plattan.
Att det skulle vara bättre utan isolering är så fel det bara kan bli men du gör som du själv vill men läs här först
http://www.fuktcentrum.lth.se/verktyg_och_hjaelpmedel/fuktskador/omvaend_fuktvandring/
http://www.ebeco.se/support/far-man-omvand-fuktvandring-av-golvvarme
Fredrik
Att det skulle vara bättre utan isolering är så fel det bara kan bli men du gör som du själv vill men läs här först
http://www.fuktcentrum.lth.se/verktyg_och_hjaelpmedel/fuktskador/omvaend_fuktvandring/
http://www.ebeco.se/support/far-man-omvand-fuktvandring-av-golvvarme
Fredrik
Jag förstår helt klart vad de syftar på.
Men känner ändå att det inte riktigt är så svart eller vitt. Då jag vet att plattan är relativt tjock, typ 80-100 mm, och jag ändå lägger isolering 10-20 mm så tror jag inte att denna värmekudde blir speciellt betydande. I deras exempel så räknade de ju t.ex. på T golv på 30 grader. Jag ska ha Max 20 grader, ska ha ett element i rummet för värme vintertid. Så det är endast komfortvärme. Så isoleringskravet avtar exponentiellt då temperaturen på den varma sidan minskar. Dessutom så är isolervärdet exponentiellt ökande, alltså att den första centimetern bidrar mer än den andra, o.s.v.
Så mitt sunda bonnförnuft säger att detta nog är rätt ok.
Frågan nu är bara vart jag hittar någon tunn isolering 10 och 20 mm som inte kostar 500 kr/kvm.
Men känner ändå att det inte riktigt är så svart eller vitt. Då jag vet att plattan är relativt tjock, typ 80-100 mm, och jag ändå lägger isolering 10-20 mm så tror jag inte att denna värmekudde blir speciellt betydande. I deras exempel så räknade de ju t.ex. på T golv på 30 grader. Jag ska ha Max 20 grader, ska ha ett element i rummet för värme vintertid. Så det är endast komfortvärme. Så isoleringskravet avtar exponentiellt då temperaturen på den varma sidan minskar. Dessutom så är isolervärdet exponentiellt ökande, alltså att den första centimetern bidrar mer än den andra, o.s.v.
Så mitt sunda bonnförnuft säger att detta nog är rätt ok.
Frågan nu är bara vart jag hittar någon tunn isolering 10 och 20 mm som inte kostar 500 kr/kvm.