Hej

Har ett rum i källaren som jag tänkte göra badrum av.
Betongplatta ca 100 mm. Med makadam under.

Lägger fram min tankar, kom gärna med synpunkter och råd, då jag knappas är säker på vad som är bäst.

Tänkte lägga klinker på golvet och vill såklart då ha golvvärme.
Antagligen blir det el-golvvärme då jag gärna stänger av fjärrvärmen helt på sommaren. Det blir också ett vattenburet element för värme höst/vinter/vår. Så golvvärmen är endast för golvkomfort, inte uppvärmning av rummet, som är på ca 15 kvm.

Vill förbättra värme/ekonomi lite, så tänkte därför lägga en tunn isolerande skiva underst, någon typ av cellplast 20-30 mm. För att denna ska ligga an mot golvet och tätt så gissar jag att man använder fix/cement för att kleta fast skivorna ordentligt.
På detta golvvärmen och eventuellt armering.
Flytspackel
Tätskikt (vid dusch & badkar)
Fix
Klinker


Vilken typ av isolerande skiva är bäst för detta?
Behövs armeringen i detta fallet?
Hur tjockt bör flytspacklet vara? Räcker det med 10-20 mm?

Har 226 cm i takhöjd idag, och vill såklart behålla så mycket som möjligt av detta.
Och även undvika nivåskillnad på golven.

Tacksam för svar och synpunkter.

/Tommy
 
Ingen som har kunskap inom detta område?
 
Jag använde T2:s isolerskiva i min källare med oisolerad platta. Jag tyckte det var bra att den är tunn och diffusionsöppen. Den var lätt att arbeta med även om man alltid önskar att saker vore lite billigare. Här kan du läsa om den:
http://www.elot.se/product.html?product_id=13489
 
ok, tackar för tipsen.
värmesystemet är väl det mindre problemet. Hur ska man göra med isoleringen.
T2 skivan verkar ju onekligen som ett bra alternativ, men tyvärr rätt dyr kan ja tycka.
Vet inte hur tunna däneringsskivor det finns. tänker då samma typ som sitter utanpå källarväggar idag. Den är ju isolerande och i stort sett helt öppen. Borde också vara billigare.
 
Hej
Bila bort plattan och gjut en ny med EPS och flyt in golvvärmen i flytspacklet.
Du kommer väl ändå att bli tvungen att bila för avlopp och brunn.
Fredrik
 
Såklart är det bästa alternativet, men det är lite skillnad på att bila bort 15 kvm = 1,5 kubik betong och sedan gräva ut minst lika mycket sand för att sedan gjuta upp igen. Eller att bila lite för avloppen.

Jag funderar faktiskt på vanlig vit cellplast 80. Den är ok för att spackla på och klarar lasten för vad som kommer vara i ett badrum. Den suger väl inte vatten, då den används som flytelement i bryggor mm.... Dessutom så går det rätt lätt att suga luft genom en 10 mm skiva. Alltså kan det andas lite också.
Frågan är bara vilka som säljer 10 mm skivor, byggmax har endast ner till 30 mm.
Vet vad skillnaden är mot de där T2 skivorna är. Men känns sjukt med 500 kr/kvm för så tunna skivor.
 
10mm är lika med ingen isolering.
Lägger du EPS betong behöver du nog inte gräva.
10cm eps motsvarar ungefär 5 cm cellplast och det bör räcka för att slippa omvänd fuktvandring
Fredrik
 
Jag förstår inte hur man kan säga att 10 mm inte skulle göra någon skillnad. När värmekällan, alltså kabeln i golvvärmen är i direkg kontakt med cellplasten under tror jag att det är avsevärt bättre. Dessutom när tempen är så låg som 18 grader. Tänk om du lägger dig med ryggen på en betongplatta direkt eller med liggunderlag. Rätt stor skilllnad på det.
 
Problemet är att du värmer marken under plattan.När denna sedan svalnar vilket det gör mycket långsamare än plattan skapar ångtrycket en uppfuktning av plattan.
Med så lite isolering som 1cm gör nog isoleringen varken till eller från.
Hela betongkakan kommer att värmas upp.
Enerigiåtgången lär bli hyssat stor då du som sagt kommer att värma upp marken också
Fredrik
 
Men i de flesta fall då hantverkare gör detta så lägger de väl oftast golvvärmen direkt på plattan. Då skulle detta vara ännu sämre i så fall.
Men det är ju just det att många säger att man inte ska isolera alls.
 
Jag förstår helt klart vad de syftar på.
Men känner ändå att det inte riktigt är så svart eller vitt. Då jag vet att plattan är relativt tjock, typ 80-100 mm, och jag ändå lägger isolering 10-20 mm så tror jag inte att denna värmekudde blir speciellt betydande. I deras exempel så räknade de ju t.ex. på T golv på 30 grader. Jag ska ha Max 20 grader, ska ha ett element i rummet för värme vintertid. Så det är endast komfortvärme. Så isoleringskravet avtar exponentiellt då temperaturen på den varma sidan minskar. Dessutom så är isolervärdet exponentiellt ökande, alltså att den första centimetern bidrar mer än den andra, o.s.v.

Så mitt sunda bonnförnuft säger att detta nog är rätt ok.
Frågan nu är bara vart jag hittar någon tunn isolering 10 och 20 mm som inte kostar 500 kr/kvm.
 
Gör som du vill men kom ihåg det den dagen du ska sälja och besmannen slår ner på detta......
Fredrik
 
Om man undviker organiska byggmaterial och därmed risken för mögel i konstruktionen, så kanske omvänd fuktvandring inte är så katastrofalt, om det skulle uppstå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.