Uppenbarligen är inte höljet på fläkten jordat och det verkar finnas någon elektronik i den eftersom det måste finnas någon nätdel med likriktare som har fått isolationsfel och ger spänningen i höljet. Lite skumt att det kittlar dock, för en ren likspänning på 28 V är ganska svår att känna. Förmodligen är likspänningen pulserande, eller det kanske finns någon annan överlagrad växelspänning?
 
Ok..
Fläkten fungerar precis som den skall - så om jag ser till att den blir ordentligt jordad borde väl allt vara frid och fröjd då..
 
Styx skrev:
Ok..
Fläkten fungerar precis som den skall - så om jag ser till att den blir ordentligt jordad borde väl allt vara frid och fröjd då..
Då kommer du i alla fall inte att bli kittlad och funkar den fortfarande som den ska är det förmodligen inget fel att bekymra sig om.
 
Det här tyckte jag var intressant. För jag vill vara tjurig och påstå att man inte ska kunna få 28VDC mellan ett plåthölje i en spisfläkt och ett jordat vägguttag.

För att om jag ställer ett 12V bilbatteri på köksbordet och till det kopplar en 12V lampa så den lyser hela tiden. Och mäter med en multimeter mellan +-polen och ett jordat vägguttag så inte visar instrumentet 12VDC. För mig så är det samma princip i spisfläkten. Bara det att där finns det en likriktare som matas med 230V istället för själva bilbatteriet.

Någon som är duktig på det här får gärna utreda saken för mig. För jag kanske har helt fel men för mig låter det osannolikt.
 
Jag skall prova och byta batteri i multimetern och göra en ny mätning - det kan ju mkt väl vara så som du säger att det är en felmätning...
 
DeBe skrev:
För att om jag ställer ett 12V bilbatteri på köksbordet och till det kopplar en 12V lampa så den lyser hela tiden. Och mäter med en multimeter mellan +-polen och ett jordat vägguttag så inte visar instrumentet 12VDC.
Spänningen är givetvis relaterad till fas, nolla eller jorden om den är kopplad till fläkten, men felaktigt kopplad till höljet. Om det är mot fas eller nolla borde det bli en annan spänning om man vänder på stickproppen. Verkar lite trixigt att få likspänning mot fasen, men det går väl att lösa med en förskjuten växelspänning, varför det nu skulle bli så. Detta är ju inte helt ovanligt. Alla HiFi-entusiaster minns väl vinylskivspelarna som brummade mindre när man vände stickproppen åt rätt håll?
 
pellefant skrev:
[länk]
Men det där handlar ju om transformatorer och att dom är asymetriska och det är ju sant. Men en transformator omvandlar från växelspänning till växelspänning. Men i det här specifika fallet som tråden handlar om så är det ju likspänning som uppmäts och då är det inte en transformator längre utan en likriktare. (Även dessa brukar i folkmun kallas för transformatorer eftersom det ger en annan spänning men heter på fackspråk likriktare). Och är ska egentligen inte förväxlas.
 
ja men om man likriktar 230 V AC blir det inte 28 V DC, det blir väl lite mer än 230 V om jag inte minns fel, finns säkert någon som vet det. så här borde det då vara en trafo OCH en likriktare. en del fläktar har en trafo med flera uttag för att hastighetsstyra en centralfläktmotor som sitter uppe på hustaket, kanske samma lösning för fläktmotorn i fläkten, men var likspänningen kommer ifrån är ju lite mysko
 
Min är en sådan, det är en frihängande fläkt med motor på taket...
 
eller är det hällen som "sänder" ut likspänningen?
 
Nej nej..
Jag mätte fram den mellan jorden i uttag och själva metallen på fläkten..
 
P
Hej,

Alltså, nu börjar det bli rörigt här....

Du har alltså en fläktkåpa med en motorstyrning/hastighetsreglering i?
Och en fläktmotor på taket?
Och ett spirorör eller likande där emellan?
Och en styrkabel mellan kåpan och fläktmotorn?
Och en belysning i kåpan?
Och mellan häll och spiskåpa mäter Du upp 28 VDC?

Har jag greppat saker och ting rätt då - eller??

Nödvändigt att veta för att kunna komma med tips! ;)
 
Helt riktigt..
OM inte multimetern är defekt på något sätt..
Det är en riktigt billig från Classe Ohlson eller nåt...
 
P
OK.

Vad är det för belysning i kåpan - lågvoltshalogen, glödljus, lysrör??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.