Vi ska separera. Vi har varit sambos i 10 år.
Det jag funderar över är hur jag ska tänka och gå till väga.

Vi är båda ägare av huset 50/50.
Jag ska flytta och han ska ta över lånen av mig.

Husets värde 1.600000kr
Köpte huset för 650000kr
Kvitton från renovering 2250000kr (de andra är äldre en 5 år)


1: Vi kommer inte kontakta mäklare och ändå säger ex sambo att mäklar arvode ska räknas in i uträkningen för det som jag ska få ut i pengar sen när jag flyttar. Stämmer det? Och varför i såna fall?

2: Hur funkar det med skatt på de pengar jag får ut för huset? Måste jag betala det? Många säger så olika.

Att jag måste betala 22% på den vinst jag får ut av huset.
Men en del säger att jag inte ska betala skatt för den dagen ex-sambo säljer så kommer skatt dras på den vinst han tjänar.
Så svårt att förklara.

Jag vill ju få ut så mkt som möjligt utan att han ska behöva flytta. Vad har jag rätt till osv.
Vi är överens och inte osams, men han är den som skött all ekonomi jämt för jag är så dåligt på att räkna.
Men nu måste jag verkligen för min skull ta reda på ALLT så han inte lurar mig.

En annan har sagt att bilen vi har, som vi köpt till oss i familjen har jag rätt att få pengar utav. Han står som ägare och betalar allt på den. Skatt, försäkring och disel. Om det är så att jag har rätt till pengar från det, vet jag inte om jag vill ha det av moraliska skäl. Jag har ju bara kört den o inte betalat för den.

Vet att det är en rörig text men nån kanske vill svara o hjälpa mig.
 
Man brukar räkna ett mäklararvode, efterssom det hade ni fått betala om ni valt att sälja båda två till någon annan. Dvs. då skulle du fått betala halva arvodet.

Om vi antar att din sambo kan ta över huset i en bodelning (osäker på om det går vid samboförhållande), då blir det ingen skatt för dig. Men din sambo får betala skatt den dag han säljer som om han hade varit ensam ägare från början. Dvs. han får då betala skatt på den vinst du gör nu. Därför brukar man räkna av den "latenta skatteskulden" vid en bodelning.
 
Han han har fått beviljat att ta över lånen av banken.
Men kan jag åka på någon skattesmäll den dagen han säljer? Om jag inte betalat skatt ? Är latentskatten den som ligger på 22%?
 
Redigerat:
Nej, om du säljer din andel, så får du betala skatt nu (reavinstskatten på 22%). Men om du skriver över din andel genom en bodelning (som sagt om man kan det i ett samboförhållande), då utgår det ingen skatt, inte heller någon lagfartsavgift (mer än ca 800 kr i admin. avgift), lagfarten kostar annars 2% av köpesumman (eller om det var 1,5%, blandar alltid ihop de avgifterna).

Du kan även välja att skriva ett gåvobrev på din andel, då utgår heller ingen skatt. Men där skall man vara försiktig, och kolla med advokat. För om gåvobrevet kombineras med att han "ger dig" en summa pengar så kan skattemyndigheten betrakta det som en dold försäljning, under vissa omständigheter.

I de fall ingen skatt betalas nu, så får din sambo istället betala den skatten när han senare säljer.
 
När du skriver utgår ingen skatt menar du då att jag INTE betalar nån skatt alls?
Vart kan jag kolla upp det här med om samboförhållande och överlåtelse i bodelning.?
 
Som jag läser det så har ni ingen vinst i huset utan en förlust.

Värde 1,600.000´
Inköp 650.000
Renov,2.250.000
Förlust 1.300.000 :confused:
 
Vart det inte en nolla för mycket då tro?
 
Mamma82 skrev:
När du skriver utgår ingen skatt menar du då att jag INTE betalar nån skatt alls?
Precis.

Ni bör kontakta en familjejurist så att det här verkligen blir som ni tänkt er och ingen kommer i kläm.
 
Redigerat:
carlbanan skrev:
Vart det inte en nolla för mycket då tro?
Nja, det väntar jag att kommentera tills TS har gjort sin kommentar. Det är ju ingen omöjlighet och inte ovanligt att gå ifrån ett hus med en skuld i bagaget.:|
 
Felskrivet av mig! Tvåhundratjugofemtusen kronor. Ska det stå!
 
Oaktat alla nollor föreslår jag att TS kontrollerar så att ingen av åtgärderna kan räknas som "standardhöjande" ombyggnader. Dessa är nämligen avdragsgilla oberoende av ålder.

Man bör också ha klart för sig om paret förvärvat huset med reavinst från tidigare bostad. Eventuellt uppskovsbelopp kan också påverkas av hur man genomför sin boskillnad.
 
billy_baver skrev:
Oaktat alla nollor föreslår jag att TS kontrollerar så att ingen av åtgärderna kan räknas som "standardhöjande" ombyggnader. Dessa är nämligen avdragsgilla oberoende av ålder.

Man bör också ha klart för sig om paret förvärvat huset med reavinst från tidigare bostad. Eventuellt uppskovsbelopp kan också påverkas av hur man genomför sin boskillnad.
Vi köpte huset för 650000kr och hade hyresbostad innan!
 
Googlade lite snabbt. Jo man gör bodelning även efter att ett samboförhållande tagist slut. Det måste göras inom ett år.

Och då skriver man över hela huset till den som skall behälla det, i bodelningen. Jag uppfattar att man även i bodelningsdokumentet anger hur mycket den som får bostanden skall kompensera den andre med (har ingen egen erfarenhet).

Ni bör absolut låta en familjerättsjurist hjälpa till med utformningen.

Och som sagt den som "blir av" med huset genom bodelninga behöver inte betala någon skatt för det.
 
hempularen skrev:
Googlade lite snabbt. Jo man gör bodelning även efter att ett samboförhållande tagist slut. Det måste göras inom ett år.

Och då skriver man över hela huset till den som skall behälla det, i bodelningen. Jag uppfattar att man även i bodelningsdokumentet anger hur mycket den som får bostanden skall kompensera den andre med (har ingen egen erfarenhet).

Ni bör absolut låta en familjerättsjurist hjälpa till med utformningen.

Och som sagt den som "blir av" med huset genom bodelninga behöver inte betala någon skatt för det.
Tack för svarvaren Hempularen!
Nu ska jag läsa igenom alla papper och annat om bodelning och bank och fan och hans moster.....
Men men tur att vi ä då inte är osams om det här för då skulle allt va ännu mer jobbigt.
Tack
 
Varför ska man ta upp en kostnad för en mäklare? finns väl inget som säger att man använder mäklare om man ska sälja!
Halva värde på allt är det väl som gäller om man är sambo också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.