bild 1 (2).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 2 (2).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej på Er alla!
Har fått lite svartmögel längst upp och längst ner pga av fuktvandring genom tegelvägg.
Huset byggt 1964 och i denna hörna är det tapetserat rakt på putsen med tegelväggen
under (bara puts/spackel emellan). Har tätat hörnan mellan teglet och fönstret ordentligt
utvändigt med byggfogmassa.
Undrar om jag ska "måla" väggen invändigt med fuktspärr, sedan spackla på detta och därefter tapetsera?
Eller hur ska jag göra för att det inte ska återkomma?
Ska man först behandla övre och nedre hörnan med Borakol (antimögelmedel)?
En granne med samma problem limmade upp tjärpapp och sedan limmade upp tunn gipsplatta och sedan tapetsering. Låter lite "gammaldags".....
Hjälp mej! Snälla!! :confused:
 
Hur är det med takutskjutet och hängrännona på utsidan? Det är där jag skulle sätta in åtgärderna först, se till att fukten inte kommer åt väggen.
 
Håller med föregående talare; åtgärder på utsidan känns som prio #1.

Hur ser det ut på utsidan på det utsatta området? Bilder?
 
bild 1 (3).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 2 (3).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takläkten har "stuckit hål" i pappen på nästan varenda ställe där läkten går ner.
Har sågat av läkten (se bild) och därefter kletat på/fyllt i tjockt lager med lagningstjära. Detta är gjort längs hela taket. Även bytt till nya hängrännor/stuprör i somras. Så det borde hålla tätt.
Men hur ska jag göra med innerväggen..??
 
Möglet kommer inte tillbaka om du fått bukt med fuktproblemen.

Jag skulle riva ut tapeterna och mekaniskt avlägsna allt svartmögel bakom.

Låta torka ut ordentligt om det är minsta risk för kvarstående fukt.

Sen bara spackla o måla/tapetsera.
 
utvändigt 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
utvändigt 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
utvändigt 3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

.......och såhär ser det ut utifrån.......
 
Den gula väggbiten som sticker ut är ju väldigt utsatt, det är nog mest därifrån fukten kommer, där är det ju noll utstick trots att det i övrigt är bra. Samtidigt går det väl inte att bara ta bort den väggen?
 
Nä - den väggbiten går inte att bara "ta bort" men det är ju den tegelväggen som är det möjliga kvarstående problemet, liksom.... Det sägs ju att tegel kan leda fukt. Men därför undrar jag då om det inte vore bäst att "fuktspärra" den biten inifrån (som jag gjort ren från tapet och mögel - se tidigare bild) och därefter spackla och tapetsera?? "Både hängslen och livrem" så att säga.....
 
Ja, du får ju behandla väggen som om den vore en källarvägg isåfall, dvs se till att det finns en luftkanal mellan teglet och det invändiga, annars kommer du att ha kvar fuktproblemen. Tänk på att även göra detta mellan fönsterbågarna och väggen annars får du på sikt röta där! Personligen tycker jag det verkar svårt, det är därför jag anser att du måste åtgärda roten, dvs se till att väggen inte nås av fukt. Det är dels uppifrån att regn slår direkt emot pga bristen på takutsprång, dels markfukt i och med att du har stenläggningen dirket inpå huset i golvhöjd. Du behöver sänka marken runt väggen så att regn inte slår upp mot väggen och fuktspärra sockeln från utsidan så att fukten inte sugs upp.
 
  • Gilla
SvaCar
  • Laddar…
Tack för alla tips. Tror det blir att bara spackla och måla med någon färg som "andas" så att den väggbiten luftas och så skippar vi tapeten så kanske möglet håller sig borta......... Om inte det funkar så år man väl börja jobba utifrån och fuktskydda tegelväggen där.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Alla oisolerade ytterväggar ska "andas". Det lättaste att jobba med är gipsspackel eller gipsputs om det är större gropar. Vanligt spackel innehåller cellulosa och är därför olämpligt.
Om det är "blött" kommer inte gips baserat bruk att fungera men är det bara fuktigt så går det bra. Är det blött måste du ha riktig puts!
Sen målar du bara med en putsfärg (diffusionsöppen).
 
  • Gilla
SvaCar
  • Laddar…
Hej Anders.
Tack för råden. Undrar om det är bättre/bra att använda våtrumsspackel? (och sedan putsfärg).
Mvh SvaCar
 
Våtrumsspackel är också anpassad för "torr" miljö. Alltså den ska vara bakom tätskiktet där det är torrt så jag skulle inte använda det heller.

Inomhus ska man ha silikatfärg som är diffusionsöppen. Den kallas ibland också för "Putsfärg".
 
  • Gilla
SvaCar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.