Vår äldre Cylinda torktumlare (modell 7702) har på sistone velat dra runt allt mindre tvätt. När man startar torkningen går den först långsamt i några sekunder och sedan accelererar den antingen upp i normal hastighet eller "ger upp" och stannar. På sistone har vi fått ha i allt mindre tvätt för att den ska lyckas komma upp i fart.
Trumman går att dra runt för hand så det första jag tänker på är motorfel.
Kan man byta strategisk del som t ex kolen?
Eller kan problemet ligga i nåt annat såsom överbelastningsskydd el dyl?
 
Jag skulle tro att det är kolen som är slitna. Jag minns jag bytte dessa på en gammal tvättmaskin och det var inte allt för svårt.
 
Hur hittade du passande kol? Cylinda säljer bara hela motorn... (2000+ kr)
 
Det är tyvärr minst fem, sex år sedan så jag minns inte riktigt. Men jag antar att någon vitvaruservice borde ha dessa liggandes.
 
Låter som om motorns driftkondensator gett upp. Se efter vad den har för värden, kapacitans, spänning och temperaturtålighet, och prova med en ny.
 
Hur är det med drivremmen? (om det nu finns en sådan) ,har med tiden tendens att töja sig. Behöver kanske justeras för bättre grepp?
 
Intressanta förslag, tackar!
Rem och spännarm+hjul bytte jag för några år sedan så borde vara ok, men ska ändå kolla.
Jag hittade ritning här http://www.cylinda.se/resurs/Bilder/99900/Pdf/6CR50082.pdf som bekräftar att det inte finns några kol att köpa. Är motorn kanske borstlös?
Har inte börjat skruva ännu men på ritningen hittar jag en 400V 8uF konding skruvad i chassit (nr 11) som jag gissar är till motorn. Borde ett enkelt multimetertest visa om den är trasig eller kan det vara lurigare än så?
 
Göran.W
Med all säkerhet kondensatorn som är kass.
Det kollar du enklast genom att ta av locket och fylla den med tvätt så den inte orkar starta.
Startar den om du hjälper den i gång och den går till den ska vända riktningen är kondensatorn kass.
Kol behöver du inte leta efter för det finns inga i motorn.
 
Lysande! Ska kolla detta och uppdaterar tråden med resultaten.
 
Ursäkta sen återkoppling men fick inte tillfälle att greja med detta igen förrän igår.
Det stämde mycket bra att trumman gick att hjälpa igång i full hastighet med locket av! Jag motstod frestelsen att beställa Cylindas "originaldel" för 500+ och svängde istället förbi Elfas Göteborgsbutik och köpte denna:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=65-108-07&toc=19336
Nu fungerar torktumlaren bättre än nånsin!
Stort tack till alla er forumgudar som delar med er av er kunskap här på byggahus :)
 
  • Gilla
Göran.W och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.