Hej,
Vilka lösningar finns det om man vill ha en dubbel-trapp brytare som skall styra två olika belysningar som matas från två grupper.
I mittfall så har jag en dubbel-trapp i hallen. Vill kunna styra utebelysningen som matas från en annan grupp från samma brytare.
Det finns en dosa i väggen där man kan mötas. Dvs. Ingen dragning i samma rör. Den kan inte användas för en brytare då den sitter högt uppe på väggen.

Såg att det fanns en sån här http://www.nexa.se/WMR-252.htm som eventuellt kan lösa det problemet.
Eftersom den isolerar fasen så borde det väll funka? Det blir ju bara 12v på brytaren på den ena och den andra kör ju 220.

Någon som har koll vad som gäller här och hur brukar man annars göra om man inte installera en till brytare.

/p
 
Gör rätt, ordna dit en dosa till.
För trävägg fins senildosor.
Är det betong så går det att mura in en dosa.

Detta "problem" har nyligen diskuterats i en annan tråd.

Protte
 
Tycker du har hittat en bra lösning där själv med Nexapucken.

Ska man vara riktigt petig så ska du fråga tillverkaren av Nexa vad som gäller, och vad som händer om styrtråden till pucken skulle få 400 V gentemot fasen till pucken. Likaså vilken isolation pucken har mellan fas och styrtråd med avseende på risken att strömbrytaren får 400 V mellan två ledare.

Ur en elsäkerhetssynvinkel ser jag inga problem i hastigheten. Inga normalt berörbara delar kan spänningssättas, och något SELV-system har vi inte här heller som skulle kräva lite extra isolation. Risken är i så fall brand vid isolationsfel i strömbrytare och Nexapuck samtidigt...

Kör på den lösningen du.
 
Eller dra ihop dom 2 grupperna till samma grupp.
 
Jo har kollat på de andra trådarna men de tyckte jag mest lutade åt att en ny dosa. Därför jag frågar angående den här lösningen.
Kan inte verifiera detta men jag misstänker att NEXA verkar ha säkrat om man drar in 220v på fel tåtar så händer nått i pucken(säkring går eller liknande ). När man öppnar paketet så är det en fet klister lapp på ledningarna som skall till brytaren. Där det står att man inte får ansluta till 220v.
Antar att det lär nog vara ett krav för att få sälja i Sverige överhuvudtaget... Borde nog kolla upp detta mot NEXA..
Om jag gör det så återkommer jag med info.

Tanken med att ha utebelysningen i en separat grupp är att jag har en separat jordfelsbrytare för utebelysningen.
Triggas den så släcks inte hela huset + värmepump etc. =)

Ang. en dosa till.. En till dosa är inte ett problem det är att få till en bra dragning i ett separat rör som är jobbet och det jobbet vill jag inte hålla på med.

Har även sätt att man har refererat till arbetsrelä för att separera grupperna... vad menas med det i det här fallet ? ett vanligt relä som klarar 220v ? Får man verkligen sätta det i en dosa i väggen ?

MVH
/Pär
 
Tja. t.ex Eltako har ett relä för dosmontering. Men det behöver en styrspänning, 8-230 V, dvs antingen batteri/drivdon av ngt slag, eller 230 V. Då strömbrytaren inte får ha två olika faser på sina terminaler måste du använda inne-belysningsfasen. Då får du läsa Eltakos specar ifall de tillåter styrspänning och arbetsström från olika faser. Det är normalt inga problem för lite större reläer.

Alternativt, om det är lätt ordnat, går ingen ko på taket ifall innebelysningen (som denna strömställare styr) går på samma JFB som utebelysningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.