Hej, vi tänkte snygga till den råa furuinsidan av friggeboden. Helst bara lite snabbt måleri på väggar och ev tak men alternativet är ju att göra det omfattande och isolera med plast, ull och gips osv.

Om vi målar insidan av den oisolerade panelen, kan det vara så att man "kapslar in" virket med färg på både in- och utsida och skapar sig fuktproblem inne i virket då? Eller kanske OK sålänge man väljer rätt färg?

Den är oisolerad med bara reglarna i stommen och ytterpanel på det, och ett rätt fint massivt furugolv. Står på en bergklack så det är en murad krypgrund med mellan 0 och 80 cm höjd kanske. Rätt väl ventilerat men där inne är det såklart fuktigt och det kan kännas så inne i stugan ibland också. Kommer säkert en del genom golvet. Undersidan av huset har någon form av skivor typ masonit som täcker.

Det är en kanske 10 år gammal friggebod, fint bygge från Hjältevadshus på något vis om jag förstod förra ägaren rätt.

Vi håller inte värmen i huset idag men det finns en urkopplad elradiator där, vet inte om förra ägaren hade den igång på vintrarna eller ej. Vinterbonar vi så kanske vi även bör hålla värmen uppe året runt?
 
Om du väljer fel färg blir det självklart som du säger, men det finns ju lasyrer, slamfärg mm som andas. Fråga i färgaffären, de kan sånt.
 
Beror också på vilken färgtyp som ligger på panelen idag. Dvs om panelen kan andas el inte utåt.

Om du bara målar på insidan av panelen så behöver du en giftig färg, annars är risken stor att det blir mögel.
Jag målade taket i stallet för några år sedan, och okunnig/oerfaren/dumsnål som jag var så drog jag bara på en plastfärg ekonomi. (Det är ju faktiskt bara ett grovt ekonomiutrymme.) Har fått både vit-, grå & svartmögel i taket. Nu har jag målat på det med en lite mer påkostad plastfärg. Får se hur det står sig.
Skulle jag göra om det idag så hade jag lagt linoljefärg med mycket zinkvitt i. (Nu är det ju plastat och "förstört" så det är bara att fortsätta på det moderna spåret.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.