Ända sedan jag skaffade http://www.dewalt.com/tools/machinery-portable-table-saws-dw7440rs.aspx till GTS 10'an har jag velat ha liknande hjul-upplägg till mitt GTA 3700 kapsågsstativ. Gjorde en ful-variant med brädlapp och hjul tidigare som funkat hyfsat (ligger bredvid på golvet på första bilden), men när jag såg varianten man kan köpa till nya GTA 3800 blev jag lite avundsjuk. Här är min Biltema-kopia. 2 vinkeljärn, en gängstav, ett par cykelstödhjul. Hade allt hemma men gissar det kostar under hundringen totalt. Satte gängstaven i skruvdragaren och körde mot smärgeln för att få ner diametern på gängstaven till att passa stödhjulen (krävs bara att ganska precis ta bort gängorna så är det klart = går fort).

Orelaterad fråga - det finns ju hur mycket billiga hjul som helst att köpa på Jula och biltema, men var hittar man enkla hjulaxlar dimension 8-10-12? Slipa ner gängstav är ju en ful-lösning och blir inte superbra.
 
  • IMG_1693.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1692.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1691.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1688.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1686.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1685.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
pahlbin och 6 till
  • Laddar…
On nån vill kopiera kan nämnas att det är lite småtajt med centreringen för att inte muttrarna ska ta i benen på insidan om man vill använda dom hålen på vinkeljärnen jag gjorde. Lite osäker också på om jag borde gjort axeln längre för bättre stabilitet, GCM 10 SD som jag brukar ha på är ju rätt tung.
 
Bauhaus (iaf i Linköping) säljer hjulaxlar, hjul och tillbehör i lösvikt.
 
Ah tack för tips, synd vi inte har dom i Umeå :/
 
Mycket fint. Tack för bilderna.
Det får bli Bauhaus och sen julpyssel.
 
Hur blir det med balansen om det inte är slätt underlag för jag antar att du har sågen monterad på stativet när du drar?
 
Maxikatten skrev:
Mycket fint. Tack för bilderna.
Det får bli Bauhaus och sen julpyssel.
Du menar väl Hjulpyssel?
 
  • Gilla
importensketsig och 3 till
  • Laddar…
Man får vrida sågen till max gering så blir tyngdpunkten mer i mitten, samt om man ska över ruffigt underlag ha benen i andra ändan utfällda och hålla i dom. Tänkte jag skulle prova så här, får väl förlänga axeln annars. Original-GTA-3800-hjulsatsen är inte bredare. Den går för övrigt säkert bulta på annars, jag kände mig snål och gjorde denna kopia istället när jag ändå hade hjul och sånt liggande.
 
Mikael_L
Sedär, en lite smått oväntad tråd som puttar mig ytterligare lite närmare ett inköp av en Bosch GCM 8 X med tillhörande bord ... ;)

Tackar för DIY-tipset. Sånt här förgyller forumet. (y)
 
  • Gilla
sirlongfellow
  • Laddar…
Hur ska jag plagiera stödet från Dewalt-stativet så det går ha ekipaget stående på hjul+stöd med sågen monterad i nåt hörn, nu då? :)
 
Någon som vet om hjulsatsen till GTA 3800 passar gta 2500???
 
P Pawlan skrev:
Någon som vet om hjulsatsen till GTA 3800 passar gta 2500???
Inte direkt ser det ut som på bilderna men med lite nya borrade hål så går det säkert att få ihop. Men behövs hjul på GTA 2500?
 
Redigerat:
  • Gilla
Pawlan
  • Laddar…
K Kane skrev:
Inte direkt ser det ut som på bilderna men med lite nya borrade hål så går det säkert att få ihop. Men behövs hjul på GTA 2500?
Ja eftersom jag kapar varje dag vid ett bygge sedan ska den in i ett litet varmfodrad förråd. Drygt att bära. Bättre köra in och dagen efter ut igen. Hehe lat sådär
 
P Pawlan skrev:
Ja eftersom jag kapar varje dag vid ett bygge sedan ska den in i ett litet varmfodrad förråd. Drygt att bära. Bättre köra in och dagen efter ut igen. Hehe lat sådär
Hej
Får jag fråga hur det gick? Har du eventuellt nå kort på hur det blev? Är själv lite sugen på att köpa hjulen till mig 2500 och borra eller bara skriva in de hjulen. Passade de?
Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.