Har köpt ny Panasonic luft/luft och undrar över hur pass mycket installationsmässigt kan man göra själv? Och i så fall vad kan resten kosta. Placeringen är enkelt. Max 2m slangar. De kan jag montera själv. Men hur är det med media?
 
Det finns ju i maskinen.. en vakuumsugning behövs dock.
 
Snailman
Bulta upp konsolerna som utedelen står på och montera denna. ta hål i väggen för genomföring från innedelen skruva upp innerdelen. dra elen både mellan maskinerna och lägg matningen på stickpropp. sen är det bara rören kvar, dessa skall konas vid skarvarna. ta en installatör på detta plus vakuumsugningen. det kan inte bli dyrt.
installation som kostar fem tusen måste ju vara ett överpris som heter duga.
rören plus gas påsläppet tar ju max en timme.
 
Blir nog inte helt lätt att få någon att instalera den då garantierna ser ut som de gör därav höga instalationspriser.
 
Snailman
Gasmängen som följer med bruakr vara för 3 tom 7 meter rör så är det kortare än 3 meter behöver gas 'släppas ut' . En del lägger en slinga bakom maskinen för att slippa det. Kompressorn kan skadas om för mycket gas finns.
 
Nej inte än men till sommaren så blir det förbjudet för folk utan rätt behörighet.
 
Nu är det så men nya regler är på gång det ska bli straffbart för privatpersoner att leka kyltekniker.
 
Snailman
Ja, en tråkig utveckling, är ju redan såna överpriser på installation av pumpar... :(
 
Överpris??? Starta eget och gör det billigare själv då.
Med tillverkarnas garanti regler på l/l pumpar så blir det så pengarna till garantierna måste ju in någonstans.
 
Snailman
Har redan installerat, blev ungefär 7000 billigare, men förståss dåliga garantier, men jag skulle inte vilja betala 30% extra för att få garantier... Jag är ju rätt säker på att det inte blir fel på var tredje pump, eller hur = överpris >:(

Synd man inte kan handla från firmor på orten bara...

 
Overlander skrev:
Nu är det så men nya regler är på gång det ska bli straffbart för privatpersoner att leka kyltekniker.

Branchlobbyisterna har lyckats än en gång-fy f-n för monopollagstiftnijng!!
 
Dessa regler är ett led i olika åtgärder för att kunna uppfylla kyoto avtalet och är inget annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.