Stort tack för tipset skall undersökas!
 
Den gångna helgen grävdes sista biten avlopp från bastuväggen och ut till strandkanten ner. Grävde även ner inkommande vatten och flyttade om PEM-slangarna som kommer genom väggen för att passa uppvärmningskällan. Den består av en vattenmantlad brännkammare där uppvärmningen skall ske med oljebrännare. Nu återstår att bygga stativ till uppvärmningskällan, dra fram el till brännare och cirkulationspump, måla bränsletanken.
 
  • Badtunna avlopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badtunna avlopp 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badtunna brännarbutt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Huset verkar ligga helt ok.... avis...
 
  • Gilla
Thomas_I
  • Laddar…
tror du måste vända cirkpumpen 90*. har för mig att dessa äldrer danfoss pumpar måste ha motorn åt sidan så vattnet smörjer lite. man jag kan ha fel.
 
  • Gilla
Thomas_I
  • Laddar…
Grymt, Grymt, Grymt! Riktigt snyggt!
 
  • Gilla
Thomas_I
  • Laddar…
Då ska jag se till att montera pumpen så. Tack så mycket för tipset!
 
Fick igår hjälp att svetsa dit en muff för att kunna montera termostaten. Gick sedan ner på eftermiddagen idag med förhoppningen att allt skulle funka. Har ju tidigare kört delarna för sig med framgång. Typiskt nog var inte turen på min sida idag. Cirkulationspumpen som jag monterat tidigare med tron om att det var torrt hade fått en ispropp i startade inte. Sköljde ur tunnan för några veckor sedan och tänkte då inte på att montera loss pumpen för att tömma på vatten. Ligger och tinar i garaget, hoppas den funkar efter att ha tinat.
Nästa problem visade sig vara ett litet hål i en svets så en fin stråle vatten trängde in i brännkammaren. Sjukt svårt att komma åt att svetsa men vi får prova.

Var ju riktigt taggad att teta funktion och kapacitet idag. Riktigt surt att det inte gick vägen den här gången.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Cool panna ! (y)
Skulle kunna tänka mig att ha en sån i källaren och glo på bara för att den är häftig..
 
  • Gilla
Thomas_I
  • Laddar…
härligt att det händer ngt snygg bränsle tank ..:wow:

mvh isobarik
 
Fantastiskt kul projekt med badtunnan Thomas. Undrar hur du fick du tag i den stora betongringen?
 
Hur går det för dig med din grymma tunna, pump och allt?
 
Snyggt med bastu badtunna och allt! Du har ingen bild tagen från vattnet på allt hur det blev?
 
Träbrygga med trädgårdsmöbler och röd solparasoll vid vattnet framför en bastu och rött hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bastu och badbrygga vid vattnet med reflektioner, sannolikt ämne för renovering eller rivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har väl ingen klockren men här är ett par. Bastun används hyggligt frekvent men badet kommer sannolikt att rivas och ersättas med altan då det används så sällan.
Finns en specialbyggd fristående värmare byggd i rostfritt stål inklusive oljebrännare, cirkulationspump och skorstensrör till salu för den intresserade.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.