Hej
Jag har beställt ett motorvärmaruttag och den innehåller en egen jordfelsbrytare. Problemet(?) är att vår elanläggning redan är skyddad av en jordfelsbrytare. Det betyder att man då får två jordfelsbrytare efter varandra i serie. Spelar detta någon roll?

/Erik
 
Nej det spelar ingen roll. Det är dock möjligt att den centrala JFBn löser ut före den som sitter i uttaget.
 
Nja...troligen så kommer ingen av dom lösa ut så gör ingenting till en början...se till att inte låta motorvärmarkabeln ligga i snön bara... ;)
 
Ingen att lösa ut? Hur menar du då. Skulle funktionen med en jfb försvinna?

Då är det väl i så fall bättre att be elektrikern dra en separat matning ut till motorvärmaren så att den ligger utanför den andra jordfelsbrytaren.
 
eriobe skrev:
Ingen att lösa ut? Hur menar du då. Skulle funktionen med en jfb försvinna?

Då är det väl i så fall bättre att be elektrikern dra en separat matning ut till motorvärmaren så att den ligger utanför den andra jordfelsbrytaren.
Den ska bara lösa ut vid fel.....hur ofta löser den bef JFB ut?
 
Den löser aldrig ut. Men jag tänkte att om något fel uppstår så att jfb bör lösa ut. Är det då dumt att ha två stycken efter varandra
 
Nej varför skulle det vara dumt, att någon av dem funkar som avsett vid fel är ju troligare och därför tom lite högre säkerhet.
 
Det finns ingen säkerhetsrisk med att ha två JFB i serie. Enda problemet är, som sagt, att det inte går att veta vilken av brytarna som löser vid ett jordfel.

Om matningen till uttaget går på en helt egen grupp så kan den kopplas in utanför jordfelsbrytaren som täcker resten av huset. Hur enkelt eller krångligt det är att göra beror på hur din central ser ut.
 
Ok. Så för att vara säker på att tex inte frysen slutar fungera är det bättre att lägga den separat
 
Om du med "den" menar motorvärmaruttaget, så ja. Att lägga frysen på separat JFB innebär mest bara att man inte märker om frysen lägger av.
 
Nu börjar det bli förvirring här ;-)

Jag fick tidigare en fråga om min jfb brukar lösa ut. Svaret på den frågan var att den aldrig gör det. Men om den gör det så stänga även min frys av.

Min fråga var egentligen bara om man kan ha två jfb i serie. Svaret på den frågan var ett tydligt ja.

Men eftersom det tydligen inte går att säga vilken jfb som löser ut först så blev följddiskussionen att det kanske skulle vara smartare att be elektrikern koppla in den i en separat grupp som ligger utanför befintlig jfb.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ingen kommer att lösa ut om det inte är fel någonstans....vilken som löser om dom ligger i serie är inte så lätt att svara på...bäst är naturligtvis att lägga JFB till motorvärmare direkt efter HB....
 
Det är inte ovanligt att ha två JFB i serie, men ska det göras helt korrekt så ska den första ha en inbyggd fördröjning (selektivitet) som låter den andra lösa ut först.

Se exvis här.
 
mycke_nu skrev:
Det är inte ovanligt att ha två JFB i serie, men ska det göras helt korrekt så ska den första ha en inbyggd fördröjning (selektivitet) som låter den andra lösa ut först.

Se exvis här.
Men i TS fall är den lösningen olämplig eftersom den jfb som skyddar i huset skulle bli en fördröjd typ.

Då är det bättre att mv uttaget bildar en separat grupp med egen jfb och säkring ansluten före husets jfb.

En lösning som förekommer är att ha 300 mA fördröjd typ på all inkommande el som brandskydd och sedan seriekoppla 30 mA jfb på dom delarna centralen som betjänar vägguttag och belysning. Större motorer och värmepatroner i pannor m.m skyddas då enbart av "brandskyddet"
 
Redigerat:
Ny frågeställning.

Jag har ännu inte fått min motorvärmare installerad. Men det visar sig att den ska matas med trefas. Då ställs jag inför frågan. Kan man utöka elcentralen med ett trefasuttag som går utanför den befintliga jordfelsbrytaren? Eller måste elektrikern göra en ny undercentral. Tänker på att nollan och jorden väl ligger efter jfb?

Tänker att oj vilket stort jobb det blev för att få dit min motorvärmare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.