Hej vi ska byta fönster på vårt 40-talshus. här är våra alternativ
Alternativ 1 Om vi väljer att sätta in energiglas och helrenovera fönstren kommer det att kosta ca 1,1 milj, med detta alternativ sänker vi U-värdet till 1,8.
Alternativ 2 att byta ut hela ytter/innerbågen till trä insida, aluminium kommer att kosta ca 2,4 milj. Vid byte av fönster sänker vi U-värdet till 1,2.

Det som jag skulle vilja ha hjälp med att räkna ut, är på ungefärligt hur lång tid det skulle ta för föreningen att få alternativ 2 att betala sig jämfört med alternativ 1. Alternativ 2 är som ni ser dyrare men får ett lägre U-värde. Vad behöver man för parametrar för att räkna ut det?
I dag ligger U-värdet på ca 4,0 och vi har en energikostnad per år på ca 750 000:-.
 
Alt 1 måste vara bäst...mellanskillnaden 1,8-1,2 kan inte spela någon roll på en energiåtgång på 750.000:-

Vad har ni för uppvärmning?
 
Tack för svar! Det är fjärrvärme. Går det att räkna ut ungefär hur mycket man spara på den sammanlagda ekonomiska skillnaden 1,2-1,8 i U-värde?
 
Supertack Stoif! det gjorde det väldigt enkelt att räkna. Nu gäller det bara att ta in andra parametrar som tex kostnad för underhåll på de olika alternativen. Finns det något annat man måste tänka på?
Jag räknade på att vi sparar ca 30.000/ år om vi väljer att sätta in nya fönster(1,2) jämfört med renovering(1,8). Enligt kalkylatorn tar det ca 43 år att få kostnaden för de nya fönstren att löna sig.

Enk Projekt varför tycker du alternativ 1 är bäst?
 
Vilka fönster man trivs bäst med kanske kan bara värt att tänka på. Jag tycker såna som öppnas inåt i överkanten normalt men kan öppnas stort åt sidan också verkar trevliga.
 
Vanligtvis brukar man aldrig kunna räkna hem kostnader för nya fönster av energibesparingsskäl.

Jag har bytt hemma, till aluminiumklädda fönster trots detta. Av bekvämlighet. För att jag avskyr att skrapa och måla fönster, och jag räknade på att köpa tjänsten var 10e år (för mina gamla träfönster) jämfört med att nya skall (enl tillverkaren) hålla I ca 50 år utvändigt.

Det gick på ett ut ungefär, och jag ångrar inte detta idag (upplever mycket mindre kallras t.ex.). Får se om 20 år :)
 
Skulle inte tveka på att sätta in aluminiumfönster i en brf. Kortsiktigt kan det säkert vara lönsamt med renovering men lin erfarenhet av bostadsrättslivet är att man ska satsa på underhållsfria lösningar. Träfönster rekommenderas väl att man målar om vart 5-10 år. Krävs mycket av styrelsen samt att det säkert kostar en del.
 
Fönster är svårt att räkna hem öht...tänk också på att dessa beräkningar är framtagna av fönster lev och troligen mer positiva än vad verkligheten skulle visa...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
engs
Drövel skrev:
Skulle inte tveka på att sätta in aluminiumfönster i en brf. Kortsiktigt kan det säkert vara lönsamt med renovering men lin erfarenhet av bostadsrättslivet är att man ska satsa på underhållsfria lösningar. Träfönster rekommenderas väl att man målar om vart 5-10 år. Krävs mycket av styrelsen samt att det säkert kostar en del.
I förening jag bodde tidigare (byggd mittan av 50) var det kortare än så mellan målningarna. Det var max 3 år mellan att de var där och kladdade igen. Gissar att det visserligen var en hel del fuskjobb på allt ovan markplan (som inte syns lika väl) inte så mycket skrapande, mest dölja med ny färg.

Sen bytte vi till energiglasfönster med aluminiumutsida. Det var ett rejält lyft rent komfortmässigt. Dels inga kalldrag och för mig med jättefönster med sol in från 12-solnedgång var det också betydligt mindre svettigt i lägenheten sommartid. Samt att underhållet minskade drastiskt då. (Antar jag, flyttade inte så långt därefter).

I samma veva byttes alla termostater till elementen ut, vilket minskade behovet av att en HSB-vaktis skulle "knacka på ventiler" i var och varannan lägenhet varje höst och skriva tid mot vår förening.
 
ok, tack alla, bra tips!
 
Jag sitter i din sits, och i vår förening med hus byggt 1950 så lutar det åt ett helt fönsterbyte, det finns riktigt prisvärda leverantörer...

har du tagit in offerter?? Risk finns att om man bara byter bågar så är karmarna fortfarande dåligt isolerade
 
Ja vi har tagit in flera offerter. Vi kommer nog inte byta karmar, eftersom det blir sådant stort ingrepp på huset. åsikterna är delade i föreningen om att antingen renovera de gamla fönstrena gjor av kärnvirke med de tidsenliga utanpåliggande spanjoletterna, eller den mer "praktiska lösningen" att byta ut inner/ ytterbåge (trä/aluminium) för att slippa extra målningar, sänka U-värdet ytterligare osv. Tanken finns att ta in en byggkonsult för att hitta den bästa lösningen.
 
Jag skickar PM då jag inte vill diskutera olika företag öppet...
 
B billyby skrev:
Ja vi har tagit in flera offerter. Vi kommer nog inte byta karmar, eftersom det blir sådant stort ingrepp på huset. åsikterna är delade i föreningen om att antingen renovera de gamla fönstrena gjor av kärnvirke med de tidsenliga utanpåliggande spanjoletterna, eller den mer "praktiska lösningen" att byta ut inner/ ytterbåge (trä/aluminium) för att slippa extra målningar, sänka U-värdet ytterligare osv. Tanken finns att ta in en byggkonsult för att hitta den bästa lösningen.
B billyby skrev:
Ja vi har tagit in flera offerter. Vi kommer nog inte byta karmar, eftersom det blir sådant stort ingrepp på huset. åsikterna är delade i föreningen om att antingen renovera de gamla fönstrena gjor av kärnvirke med de tidsenliga utanpåliggande spanjoletterna, eller den mer "praktiska lösningen" att byta ut inner/ ytterbåge (trä/aluminium) för att slippa extra målningar, sänka U-värdet ytterligare osv. Tanken finns att ta in en byggkonsult för att hitta den bästa lösningen.
Hej!
Hur gick det för er?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.