Vet inte om denna fråga hamnar rätt men chansar.

Skulle vilja ha någon slags teknikpryl så jag kan tycka på en knapp och grabben som sitter i källaren i bio-/spelrummet med stängd dörr har en mottagare och hör mig utan att jag måste skrika halsen av mig från övervåningen eller springa ner varje gång.

Vet dock inte om det finns någon sån teknikpryl men om det gör det. Vad heter de isåfall? Vet inte vad jag ska söka efter.
 
Kan du inte bara tända/släcka en lampa eller nåt? Visuellt kanske fungerar bättre än ljud.
 
Telefon? Walkie Talkie?

Dra säkringen?
 
Han sitter i ett rum med stängd dörr så han ser inte en ev lampa som tänds släcks i hallen. Vi har dessutom sensorstyrd lampa så jag måste ner i källaren för att lampan ska tändas.

Mobilen glömmer han ta ner oftare än han kommer ihåg den och oftast är den utan ström. Walkietalki måste han väl komma ihåg att slå på varje gång han går ner och det lär han inte göra. Säkringarna är i källaren även dem. Vi har yngsta sonens sovrum just bredvid trappen ner så därför kan man inte stå där och skrika tills han hör mig.

Måste ju finnas något man kan koppla in i ett uttag så det alltid har ström och sen en sändare och en mottagare ung som en babyvakt som är kopplad ihop.
 
Köp och koppla in ett Nexa-kit (fjärr/brytare) på lämpligt uttag. När det är slutlekt tar du fjärren och bryter strömmen. Enkelt och effektivt.
 
Yuppinalle, eller de billigare alternativen, tråd telefon(två burkar och ett snöre), plåt ropare, rörtelefon, megafon.
 
Bästa hade ju varit en rörpost . Kan man ju skicka ner en cola och grabben skicka tillbaka en öl eller vinflarra från förrådet.
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Korvgubbe
raveper skrev:
Bästa hade ju varit en rörpost . Kan man ju skicka ner en cola och grabben skicka tillbaka en öl eller vinflarra från förrådet.
Eller en dum butler så kan han skicka upp hela backen!

Annars så borde väl någon form av intercom vara lämpligt för TS ändamål.
 
Extra DECT telefoner har vi haft hos ungarna så man slipper springa upp till dom. Det är ju även bra så dom eller ni själva (om ni tittar på film) hör telefonen om det ringer.
 
Redigerat:
Knalla ner! Vardagsmotion är bra. Då ser du dessutom vad han håller på med, det kan aldrig skada.
 
stoif skrev:
En gammal klassisk snabbtelefon kanske?

[länk]

[edit] var visst inte så lätt att hitta ngn sida uppdaterad efter 2005 som fortfarande säljer dessa. Dough.

Exakt sån vill jag ha. :p Men då var ju frågan om de ens säljs fortfarande.....
 
raveper skrev:
Om pengar inte är något problem skulle ett hologram vara häftigt.


Eller så ropar man bara genom hålet... [länk]

haha ja kanske skulle vi ta och borra upp ett hål med ett ljudisolerat lock så vi slipper lyssna när han skriker när han missar en straff i Fifa....
 
Tack för alla förslag, tror mig nu kunna söka och hitta rätt lösning för oss. (y)

Knalla ner gör jag inte, går hela dagarna på jobbet och är helt enkelt för lat att springa upp och ner för trappen. :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.