Jag vill/måste riva ner en mögelskadad bod. Boden är byggd 1978 och har troligen bygglov.

Om jag skall riva boden måste jag skaffa rivningslov.

Men måste jag söka rivningslov ifall betongplattan är kvar och jag sedan bygger en ny bod på samma platta? Alltså att det räknas som renovering?

Fast bygglovet kanske specificerade exakt hur boden ser ut? Så jag får inte ändra på hur den kommer se ut?
 
Om du river den och bygger ny på befintlig platta räknas det som ett nybygge och kräver alltså både riv- och bygglov.

Undantag: Är den så liten att den kan räknas som friggebod behövs varken riv- eller bygglov.
Är det utomplans krävs troligtvis heller inga lov, men det måste du fråga din kommun om.
 
Nja, är det så? Om boden är gammal och har ett bygglov så tror jag inte den får rivas bara för att den idag skulle klassats som en friggebod. Jag kan ha fel, det har hänt förut :)

Vad som är kräver rivningslov och bygglov eller vad som kan gå som renovering är en bedömningsfråga av din kommun. Kontakta dem är mitt råd. Men renoverar du i omgångar så behövs inga lov.
 
Ring och fråga.
Riv i omgångar och bygg upp igen och spara tex fönster o dörr. Ev delar av stommen om det går.
man är då i gråzonen om det är renovering eller nybyggnad, men det ser liknande ut om inte annat :)
 
mexitegel skrev:
Nja, är det så? Om boden är gammal och har ett bygglov så tror jag inte den får rivas bara för att den idag skulle klassats som en friggebod.
[h=4]Rivningslov[/h]10 § Det krävs rivningslov för att riva en byggnad eller en del av en byggnad
1. inom ett område med detaljplan, om kommunen inte har bestämt något annat i planen, och
2. utanför ett område med detaljplan, om kommunen i områdesbestämmelser har bestämt att ett rivningslov krävs.
Det krävs dock inte rivningslov, om byggnaden eller byggnadsdelen får uppföras utan bygglov och kommunen i detaljplanen eller områdesbestämmelserna inte har bestämt att det krävs rivningslov.
Det står inget om att det gäller egna regler om den har ett bygglov, enbart om den får uppföras utan bygglov (eller inte).
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Min kommunala bygglovshandläggare tyckte att jag skulle byta understa skiftet av betonghålstenar i garaget. Alla på en gång.
"Då renoverar du ju garaget och behöver inte tänka på rivningslov".

Pragmatisk herre.
 
Rivningslov + bygglov går på ca 3500kr fick jag veta. :-/
 
Byt tak först, sedan en vägg åt gången....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.