Har tittat på en del planslösningar och många har klädvård/tvättstuga i anslutning till köket. Jag tänkte att det var bättre att ha den vid sovrummen där tvätten finns, om man inte vill tvätta på natten eller sent på kvällen...
Men det ser ju ut så av en anledning, vilka är fördelarna med att ha tvättstugan vid köket?
 
Antagligen för att förenkla installation av vatten och avlopp, slippa dra det igenom hela kåken.
Men jag håller med dig.
 
Närheten kanske, man tillbringar ju rätt mycket tid i köket, och då har man närheten till tvättstugan.
Att ha den i anslutning till sovrummet skulle jag aldrig vilja ha, vi tvättar/torkar ofta på kvällar. Skulle störa väldigt mycket.
 
uppväxt vägg i vägg med tvättmaskinen. Inget jag skulle utsätta mig eller några barn för. Mina föräldrar satte extra isolering och omisolerade två gånger men centrifugen gick inte isolera bort.
 
Det är nog bara minimering av ledningsdragning som är motivet. I England är det väldigt vanligt att man har tvättmaskin i köket.
 
Man samlar tvätt, badrum och kök för att få korta och därmed billig ledningsdragningar. Speciellt i flerfamiljs- flervåningshus finns där mycket att spara.
 
Vi hade en enormt liten tvättmaskin i köket när jag växte upp enbart för att det inte fanns något annan plats.
 
Mikael_L
Tvättstugan i nära anslutning till köket tror jag även har med vår fäbless för grovingång i tvättstugan.
Och ska man nyttja denna grovingång rätt, enligt svensk standard, så bär man väl även in matkassar här och går ut med sopor här? :) ;)



Och välkommen till forumet Saramaa. :)
 
"Om man inte vill tvätta på natten eller sent på kvällen" - eh jo, vi gör det jämt!

Som småbarnsfamilj kör vi jämt tvättar efter barnens läggdags, kan vara kläder som används dagligen, typ overaller eller bara favoritkläder - kläder som pga väderlek måste användas. Vid regnväder räcker ibland inte ens dubbla uppsättningar kläder :)

Tvättar sent, hänger på tork framför kaminen under natten. Torrt och redo för nästa dag efter natten!

Skulle bli smått irriterad om någon placerat vår tvättstuga i anslutning till sovrummen!
 
En kollega har integrerad tvättstuga och klädförvaring på omkring 20 kvm. Så det blir inget kånkande av kläder till sovrum och andra garderober. Bara att ta från torkställningen och direkt in i garderoben. Jag är vansinnigt avundsjuk på den lösningen.

Jag har helst centrifugen så långt bort från sängen som möjligt så att man kan natt-tvätta.

När det gäller mitt eget hus så får det gärna kosta några tusenlappar extra i VVS för att få en effektiv klädvård.
 
pelpet skrev:
En kollega har integrerad tvättstuga och klädförvaring på omkring 20 kvm. Så det blir inget kånkande av kläder till sovrum och andra garderober. Bara att ta från torkställningen och direkt in i garderoben. Jag är vansinnigt avundsjuk på den lösningen.

Jag har helst centrifugen så långt bort från sängen som möjligt så att man kan natt-tvätta.

När det gäller mitt eget hus så får det gärna kosta några tusenlappar extra i VVS för att få en effektiv klädvård.
Men jag vill ju gärna ha min kläder i sovrummet? Slippa gå till tvättstugan varje gång jag ska klä på mig...
Eller missar jag något i beskrivningen?
 
Nej, det stämmer. Med den lösningen får man gå till tvättstugan för att hämta sina kläder.

Jag tror att det är bättre, då kan du plocka fram de kläder du ska ha dagen efter redan på kvällen utan att behöva störa någon som redan sover eller liknande.
 
sir_erken skrev:
Men jag vill ju gärna ha min kläder i sovrummet? Slippa gå till tvättstugan varje gång jag ska klä på mig... Eller missar jag något i beskrivningen?
Bära den rena tvätten från bad/ tvättrummet till sovrummet kanske är en lösning?
 
engs
pelpet skrev:
Nej, det stämmer. Med den lösningen får man gå till tvättstugan för att hämta sina kläder.
Spontant och inte särskilt genomtänkt förslag:
Ett föräldrasovrum med eget badrum, sen kunna gå från badrummet vidare till tvättstuga/klädförvaring. Tvättstugan har man då access till från t.ex. köket också.
Blir en massa dörrar som tar plats dock, dubbla både i bad-, tvätt- och sovrum.
Sen kanske det blir för nära ändå med centrifugeringen.

Annars tycker jag fördröjd tillslag på tvättmaskin är ypperligt, så den är klar lagom till man kommer hem från jobbet.
 
Min tvättstuga ligger vägg i vägg med sovrummet, perfekt när man som jag är sensationellt lat då det är nära till garderoben som är i sovrummet.

Osmidigt om man tvättar på nätter dock men det gör jag aldrig.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.