Tack för era svar och ert engagemang. Är väldigt tacksam.

Tycker rådet om att täta och isolera huset först är bra. Tyvärr är jag rädd för att systemet snart rasar. Huset är gammalt och otät. Klär nu väggar med OSB & gips och gipsar taken ovanpå råsponten. Man märker stor skillnad på att rummen blir tätare. Har fått sätta fönsterventiler för att få tilluft. Taket har väldigt lite isolering och på några ställe ingen alls. Ligger tidningspapper, massa skit och max några centimeter isolering. På åtgärdsplanen ligger isolera vinden och byta fönster. Ytterdörr kommer i morgon. Skall även få igång värmegolven som nog blir billigare än att köra elradiatorer.

Att hitta ett system där man får med ventilationen är intressant. Men samtidigt om man klarar sig med självdrag så behöver jag inte lägga massa pengar på något som kanske blir svårt att räkna hem. Jag är inställd på att allt kommer bytas så det krävs en lösning som löser hela behovet.

Jag trodde att om man väljer bergvärme så löser det hela behovet. Är det så att även bergvärme kan ha svårt att värma när det är riktigt kallt?

Tack för tipset om att ringa elleverantören och få lite statiskt för några år tillbaka. Skall definitivt kontakta dem.

/Magnus
 
Ingen som kommenterat naturgas. Varför läser man så lite om detta?
 
Värmegolv kan vara komfortabelt, men du bör räkna med att det går åt mer el med detta än med radiatorer.

Det är inga problem att dimensionera en bergvärmeanläggning så att den kan värma huset under alla omständigheter. Däremot är det inte säkert att det är det mest ekonomiska att göra det. Det kan bli så att det blir billigare i längden att ha en lite för liten och därmed billigare bergvärmepump som behöver stöttas med elpatron några gånger om året. Detta om den ökade elförbrukningen inte inom värmepumpens livslängd väger upp det lägre priset.

Jag skulle gissa att man läser lite om naturgas därför att det inte är så vanligt i Sverige.
 
Jag köpte Luft/vatten pump till mitt hus. Är super nöjd!
Tycker att systemet fungerar bra även nu när jag har sämre och äldre modell på elementen.
Framtidsplanen är dock golvärme på undervåning och Konverktor element med fläktar på övervåning.

Det man ska tänka på med luft/vatten pumpar och sådanna system är att dom fungerar allra bäst om man har ett såkallat lågtempsystem. Det vill säga att Stig temperaturen har en lägre temperatur.
Jag räknar med att kunna gå från Ca 55-60 grader till 45-50 grader i systemtopp temperatur.
Då blir också månadskostnaden helt anorlunda..

Kan rekomendera mitt system! CTC EcoEl med en CTC EcoAir Polar Edition Pump (Mumma)
 
peternicklas
Med golvvärmen som jag har installerat så har framledningstemperaturen inte varit över 45 grader, även då det var -20 grader. När nu har kört med golvvvärmen i hela huset under 3 vintrar så har kostnaden minskat, så även förbrukningen i kw räknat. I detta är även ovanvåningen som vi inredde och öppnade för några år sedan. Naturgas finns bara utmed gasledningen som i södra Sverige går längs med västkusten. Vi har den 500 m från huset och det förklarar att nästa samtliga villor har gaspannor i byn. I övrigt så är gas en mer ekonomisk äe el och olja. Dessutom så är det bara vatten och koldioxid som lämnat skorstenen.

Har en NIBE F2025 som går klockrent styrd av en SMO10 och dockad till gaspannan. Utedelen är klart inte snygg men den är mycket tyst.
 
Jag var bestämt lite otydlig. Golvvärme ihop med en värmepump kan ge en besparing jämfört med radiatorer tack vare lägre framledningstemperatur. Är det däremot el, olja, gas, pellets eller fjärrvärme som värmer får man räkna med en ökad energiförbrukning tack vare större läckage av värme genom golvet.
 
peternicklas
Avemo skrev:
Jag var bestämt lite otydlig. Golvvärme ihop med en värmepump kan ge en besparing jämfört med radiatorer tack vare lägre framledningstemperatur. Är det däremot el, olja, gas, pellets eller fjärrvärme som värmer får man räkna med en ökad energiförbrukning tack vare större läckage av värme genom golvet.
Köper ine det resonomanget. Med golvvärme så kommer värmen från golvet och kan ge värme hela vägen. Med element så får du bara värme i halva huset och för att kompensera detta så ökas temperaturen med några grader vilket ger högre förbrukning. Viktigt med golvvärme är att man har rikligt med isolering nedåt, takvärme i källaren eller läckage ut i en platta kostar kw.
Läckage genom golvet är detsamma oavsett värmekälla.
Golvvärme har samma framledningstemp oavsett värmekälla.
 
peternicklas skrev:
Köper ine det resonomanget. Med golvvärme så kommer värmen från golvet och kan ge värme hela vägen. Med element så får du bara värme i halva huset och för att kompensera detta så ökas temperaturen med några grader vilket ger högre förbrukning. Viktigt med golvvärme är att man har rikligt med isolering nedåt, takvärme i källaren eller läckage ut i en platta kostar kw.
Läckage genom golvet är detsamma oavsett värmekälla.
Golvvärme har samma framledningstemp oavsett värmekälla.
Jag ser inte riktigt att vi säger emot varandra. Vid samma inomhustemperatur kommer golvvärmen att förbruka mer energi. En värmepump får bättre värmefaktor vid golvvärme. Om vi jämför samma inomhustemperatur kan det alltså bli en besparing av köpt energi med golvvärme om golvet är bra isolerat och man värmer med värmepump. Värmer man med något annat än värmepump kommer golvvärmen att orsaka en högre förbrukning. Hur mycket högre skiljer beroende på omständigheter. Golvet blir kallare om man värmer med element, men att påstå att man bara värmer halva huset med element är en överdrift.

Här går att läsa lite om energiåtgång och golvvärme.
http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2002/grundtips_for_golvvarme.pdf
 
Idag träffade en säljare för IVT som förespråkade jordvärme. Enligt han så var bergvärme inte det bästa efter som vi måste borra djupt. Luft/vatten kunde han såklart sälja men han förespråkade jordvärmeslinja i trägården. Har bokat ett möte så han kan kolla förutsättningarna och göra en rättvis kalkyl.

Vad är era erfarenheter av IVT och jordvärme?
 
Vi har investerat i jordvärme och ler varje gång jag läser av hur mycket extra energitillskott som skett sedan start. Läser av idag och har fått energitillskott på totalt c:a 195 kW varav 105 kW vid uppstart av pannan restrerande tillskott när vi tappat varmvatten till bubbelbadet. Värmer 225 kvm med innetemperatur på 21 grader och självdrag i huset. Tror inte att vi kunde räkna hem en FTX och med facit i hand har vi en bra inomhus klimat med styrda fläktar i grovkök, badrum och gäst toa. Misstänker att vår elräkning kommer att minska då plattan torkar ut eftersom.
 
Jag har haft möte med 7 olika företag där samtliga varit hemma och tittat på vårt hus och våra förutsättningar. Fjärrvärme går bort efter som det inte finns i gatan. Gas finns i gatan och anslutning kostar 10.000kr. Av dessa 7 företag har bara en sagt att gas skall jag satsa på. Och detta företag fick jag kontakt med efter rekommendation av gasleverantören. Samtliga andra 6 företag kan göra gasinkoppling med rekommenderar inte denna lösning. Bergvärme gick bort då det är för långt att borra. Jordvärme gick också bort pga. för lite yta i förhållande till hur huset är placerat.

Kvar återstår bara Luft/vatten och 3 av 6 har lämnat offert. De 3 andra har inte hört av sig med varken offert eller ens en förklaring trots att det var 1-2 månaders sedan de var här.

Nu står det mellan IVT Air 90 eller en Thermia Atec 9.
 
Skulle jag vara i din sits så skulle jag välja Gas eller Bergvärme.

Du säger att det är för långt att borra? Vad menas med det? Bergvärme säger jag av en anledning. Du får kyla till sommaren på "köper" vilket du INTE får av någon annan lösning. Det som säger emot bergvärme är att det jobbar bättre ju lägre framledningstemp man har. Har man otur så räcker radiatorerna inte till. Dessutom är investeringskostnaden hög och flera menar på att det inte lönar sig i mindre fastighete.

Gas är ruggit snabbt och effektivt. Däremot så sitter du helt i klorna på gasleverantörerna. Här i Stockholm släkte man ner Bromma Ålsten helt när man bytte ifrån stadsgas till naturgas. Den nya gasen i Stockholm är svår att tända och har ett varierande energievärde. Du slipper troligen eventuella problemet med att radiatorerna inte räcker till.

Det du blr göra är att gå in på någon tillverkares hemsida för radiatorer och försöka hitta någon serie/modell som liknar de du har idag. Sedan så går du runt i huset och mäter upp radiator efter radiator. De har olika effekttabeller, kolla temperaturen på befintlig framledning och max tempen på de olika ersättningssystemen. Ingen ide att investera i en värmepumpslösning med för små radiatorer. Då sitter man och fryser eller kör på dyr elspets.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.