Då vi bor i lägenhet finns det bara begränsade snickerimöjligheter. Jag funderar därför på att pilla med lite elektronik istället för att stilla mitt skaparsug. Specifikt har jag kollat lite på vad man kan bygga med Arduino-platformen som bas.

Men för att det ska bli bra bör jag nog införskaffa ett oscilloskop. Dock är de pjäserna jag hittar på tok för dyra. Jag trodde att det skulle finnas möjlighet att virtualisera delar av det hela, och att det därför borde finnas billigare prober som man bara jackar in med usb i laptopen. Men jag har inte hittat något sådant. Finns det inte, eller har jag bara letat dåligt?
 
Har du kollat på Ali Express? Det är ungefär som teknikmagasinet på steroider och 1/3 av priset.
 
Föreslår ett beg för 1500-2000, billigare kommer man inte undan.
 
Det finns hur mycket som helst. Googla usb oscilloscope
 
Det känns ju onekligen rimligare att köpa ett begagnat av lite bättre kvalisort än elfas billigaste för lika mycket. Ali express kände jag inte till, har bara shoppat på dx.com tidigare.

Det känns som att jag kommer göra samma misstag jag gjorde på verktygssidan innan jag förstod bättre: jag kommer köpa billigt skit, för att sedan köpa nytt av proffskvalla. Det verkar ju iofs som att det inte finns någon övre gräns för hur mycket ett oscilloskop kan kosta. Om man tycker en Domino är dyr ska man uppenbarligen inte gå in på elektronik...

Att kalla det för misstag är iofs inte helt korrekt. Jag skulle snarare säga att det är ett billigt sätt att kolla om det är roligt.
 
Mikael_L
Du kan få köpa ett catode-ray-skåp av mig för några hundringar.
Jag har nämligen två st philips-skåp och ett HP, det är ju minst ett för mycket. :eek: :)

Tråkigt nog har jag för få prober, men det köper man lämpligast på ebay, t.ex:
http://www.ebay.com/itm/Two-100MHz-...039?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2313e228c7


edit:
Men samtidigt är väl frågan om inte detta är en bättre deal:
http://www.kjell.com/sortiment/el/matinstrument/oscilloskop/uni-t-utd2052cl-p48261

Framförallt för att den tar mycket mindre plats på skrivbordet. :cool:

Kjell har 10st oscilloskop, några sådana här, några för datoranslutning.
 
Redigerat:
Låter intressant med det erbjudandet. Enda problemet som jag ser det är att jag inte har en permanent plats för att pyssla på, och jag får således släpa fram allt och plocka undan efter mig. Jag ska bygga en mobil arbetsstation, en trälåda, men det står fortfarande på att-göra-listan.

Hur stort är skåpet du kan tänka dig att bli av med?
 
Mikael_L
jonmo skrev:
Låter intressant med det erbjudandet. Enda problemet som jag ser det är att jag inte har en permanent plats för att pyssla på, och jag får således släpa fram allt och plocka undan efter mig. Jag ska bygga en mobil arbetsstation, en trälåda, men det står fortfarande på att-göra-listan.

Hur stort är skåpet du kan tänka dig att bli av med?
Jag kan kolla.
Ett philips är ett ganska litet skåp 2-kanals på 10MHz, dvs ett väldigt basic ganska enkelt skåp.
Den andra philipsburken är "fullstor", dvs säkert bortåt 50cm lång osv. 100MHz minnesoscilloskåp.
Och vad jag fått för mig är det ett rätt bra skåp med ett väldigt fint CRT-rör för sin tid.
Och HP-skåpet är mindre än den stora philips, minnesskåp men jag tror det är aningens mer basic prestandamässigt.

Nu blev detta jobbigt för mig, jag känner att jag plötsligt måste läsa in mig lite på mina olika skåp. :surprised:
 
Hehe, det känns skönt att peta dig i rätt riktning :)
 
Finns många fina kinesiska "kända" tillverkare av digitala oscilloskop, tex Rigol och Hantek.
Köp hellre ett sådant än en USB-variant.
Datorn behöver du ju ha ledig till att programmera arduinon :)
 
Mikael_L
Jag håller nog med. Ett USB-skåp är nog alltid en begränsning på flera olika sätt.
Och jämfört med de minsta moderna LCD-skåpen så tar det ju dessutom inte speciellt mycket mindre plats.
Visst kan nog ett USB-skåp vara helt rätt i vissa situationer, men generellt sett är nog ett fristående skåp mest allround, och har bästa prestandan.

Och dom har ju blivit sjukt billiga, bra och små idag.
(Ja alltså jämfört med en drygt 10 år sedan, då ett LCD-skåp kostade flera tiotusentals kronor, ja ungefär samma med plattTV, slog det mig häromdagen Jag kom ihåg hur jag suktade över en 28" plattTV för "endast 18.000:- för "några år sen" ... ;) )


VikHe, länka gärna till lite bra godis! :)
 
På ebay kan man hitta en Fluke 123 för runt 5000:-. Tar liten plats.
 
Sedan är väl frågan hur användbart ett traditionellt oscilloskåp är i sammanhanget.

Det beror givetvis på vad man vill göra, men är det en dator och digital elektronik inblandat så är nog en digitalanalysator mer användbar. Alternativt ett oscilloskåp som kan trigga på digitala villkor.
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.