Hehe, jag hade ett hus där skorstenen (med en rökgång) var i "normalstorlek" i första våningen.
På andra våningen var skorstenen utbyggd till tre meters bredd, med en rökkanal i varje ände.

Denna 3,0 m x 2,5 m x 0,6 m koloss vilade på två stycken järnvägsräls, som låg i bjälklaget, men de vilade väl helt på bottenvåningens skorsten.
Ovanför detta gick skorstenen ihop igen till en "vanlig" skorsten, med tre kanaler.

Men vi rev hela konstruktionen, och byggde en ny modulskorsten typ isokern i stället.
Det blev en hel del tegel att köra iväg :)

Men vi fick plats med tre garderober i sovrummet bredvid den gamla skorstensmuren i stället :)
 
Redigerat:
Överlag tycker jag att konstruktionen med rälerna är smart. I många hus får man problem med att tunga kakelugnar får bjälklaget att bångna så att kakelugnen lossnar från murstocken. På det här sättet slipper man det problemet. Så kan du behålla rälerna så gör det.
 
L
Har i princip bestämt mig för att mura upp en klack runt rälsen. Hur gör man detta på bästa sätt? Ska jag lägga golv så nära som möjligt och mura uppe på det? Sen då? Mura som en ram runt. Fylla med nåt, sand? Hur får jag till en stabil platta överst?
 
Vanliga murblock runt borde bli bra men undrar vad du ska ha i mitten. Kanske hälla dit lecakulor och sen en kaka av 5-10 cm armerad betong på? Leca är lätt vilket är en fördel, kör du ren betong blir det tungt.
 
L
Ja så lätt som möjligt är väl att eftersträva. Ska hålla för att ställa en kamin på sen helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.