Hej!

Vi har stora planer på att bygga ett nytt hus under 2014, ett stenhus. Vi försöker nu att samla på oss så pass mycket info vi kan om detta och vad det finns för olika byggalternativ i sten där ute idag.

Vi har kommit i kontakt med ett företag som bygger lågenergihus med en blandning av cement och cellplastkulor i block som limmas ihop. Utanpå läggs isolering i form av frigolit innan det slutligen putsas.
Har vi någon som känner till just denna typ av blandning av cement och cellplastkulor, hur bra det fungerar? Kanske finns det någon här på forumet som har byggt med detta material och bor i ett sådant hus idag? För vad jag kan förstå så står det en del kåkar runt om landet uppförda med denna byggmetod.
 
Sök på forumet efter "eps-cement", finns rätt mycket skrivet om det tidigare.
 
Puts på frigolit är väl helkasst när det gäller trähus, men det förtjänas kanske även att tänka en omgång till innan man putsar direkt på frigolit även när det gäller stenhus.

Jag säger inte att det är helkasst men det finns ju bättre alternativ....
 
roland53 skrev:
Puts på frigolit är väl helkasst när det gäller trähus, men det förtjänas kanske även att tänka en omgång till innan man putsar direkt på frigolit även när det gäller stenhus.

Jag säger inte att det är helkasst men det finns ju bättre alternativ....
Vad gäller putsad frigolit på trähus utan luftspalt tror jag nog alla håller med dig, men putsad frigolit på stenhus förstår jag inte riktigt vad du har emot. Förklara gärna vilka de bättre alternativen är för stenhus.
 
Ja, tex puts direkt på lättbetong (om lättbetongen är tillräckligt tjock mht isoleringsvärde)
eller
lättbetong / mineralull / tegelfasad

Mycket av idén med stenhus är att det andas. Om du klär in det med en plastpåse (läs frigolit) så hindras denna naturliga "andning".
 
Fast insidan andas ju inåt, och utsidan utåt. Frågan är om du ens VILL ha fukttransport mellan in-/utsida. Ser inga uppenbara fördelar med det.

Och bara lättbetong gör ju att du får ha enormt tjocka väggar för att komma till motsvarande isolervärde (vanlig lättbetong har ju ca 1/3 så bra lambda som EPS, om än att det finns LB med lägre densitet och bättre lambda).

Tegelfasad är säkert bra på många sätt, men det är ju inte säkert man vill ha det. Och om du menar att ha det bara som putsbärare blir ju en ganska mkt dyrare lösning än t.ex. en skalmur av leca.

Jag tycker nog inte att man så enkelt kan förkasta konstruktionen.
 
stoif skrev:
Fast insidan andas ju inåt, och utsidan utåt. Frågan är om du ens VILL ha fukttransport mellan in-/utsida. Ser inga uppenbara fördelar med det.

Och bara lättbetong gör ju att du får ha enormt tjocka väggar för att komma till motsvarande isolervärde (vanlig lättbetong har ju ca 1/3 så bra lambda som EPS, om än att det finns LB med lägre densitet och bättre lambda).

Tegelfasad är säkert bra på många sätt, men det är ju inte säkert man vill ha det. Och om du menar att ha det bara som putsbärare blir ju en ganska mkt dyrare lösning än t.ex. en skalmur av leca.

Jag tycker nog inte att man så enkelt kan förkasta konstruktionen.
1. Betr. fuktvandring. Ska bli spännande att se olika infallsvinklar på detta här på forat...
2. Tjocka väggar har ett värde i sig pga sin värmetröghet
3. Nu tänkte jag inte tegelfasad som putsbärare precis, då kan jag hålla med att lättklinker är en variant.
4. Nu var inte min infallsvinkel att förkasta EPS plast helt, utan bara peka på att det finns (i mitt personliga tycke) bättre alternativ.
 
1. Håller med!
2. Helt riktigt, värmetröghet tenderar att minska energiförluster.
4. Inget fel med att ha åsikter, men jag tyckte inte det var så tydligt. Det verkar finnas många som inte gillar plastmaterial i hus, men det är oftast just åsikter, inte faktabaserat.
 
Tack för alla svar och diskussioner här hittills.

Fuktvandring i eps-cement med puts och frigolit på utsidan, fler åsikter om detta?

Puts på frigolit på stenhus överhuduvudtaget, finns det fler här som har erfarenheter?
 
Det här med att väggar andas begriper jag inte.

Diffusiv fuktvandring sker i allmänhet från den varma sidan till den kalla.

Cellplast är i sammanhanget inte särskilt tät. Normalt är betongskiktet det tröga i en sådan här konstruktion men nu var det ju cellplast i den också och det vet jag inget om. En sådan konstruktion fungerar säkert men frågan är hur effektiv väggen verkligen blir.

Om man tänker sig att man får lite läckage kring plåtdetaljer och annat också så kan det ju hända att cellplastens egenskaper förändras en del.
 
M
dextrocell skrev:
[länk]
Ehhhh... För oss som inte kan tyska, kan du översätta? Fatta inget...
 
  • Gilla
CIW
  • Laddar…
Ja en översättning tack. :)

Om jag förstod rätt så testades det hur giftig putsen är och stor inverkan den har på naturen?
 
Förutom att fåglar bygger bo i fasaden och att det brinner galet bra så impregnerar flera tillverkare sina skivor med vattenlösliga antimöggel bekämpningsmedel av den elaka sorten. Sen är det väl någon sekvens i början där de sågar ut en bit ur en tilläggsisolera fasad med fusktegel som ytskikt. Helt genomblöt. Kan kika igen klippen en gång till imorgon och skriva lite mer
 
Antimögelmedel på cellplast verkar ganska onödigt, det möglar ju inte. Varför gör man det, och vilka tillverkare gör det?

Har aldrig hört om fåglar som bygger bo i cellplast, men det kanske är ett vanligt problem?

Hade däremot fåglar som hittat in i en liten springa vid vindskivan (som fågeln hackat upp lite för att få plats). Löste detta med lite fogskum (som väl inte är helt olikt cellplast sett ur en fågels perspektiv), sen var problemet ur världen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.