Jag undrar om det finns någon här på forumet som har köpt en bilkamera och om den isf fungerar till full belåtenhet.

Den bilkameran som jag köpte i våras började ljudet att krångla (efter ett tag) d.v.s. när jag körde så uppstod ett brumm/muller på ljudfilen som tystnade när bilen stod stilla.

Från början fungerade den helt OK.

Har nu fått svar från service firman (garanti) att det kan uppstå sådana störningar om/när du kör på dåliga vägar, men för min del så är väl inte Essingeleden/Söderledstunneln ett exempel på dålig väg.

Så vad skall jag tro?

 
  • images.jpg
Är kameran kopplad till 12-voltsuttaget tro? ...ifall så kan det komma störningar kanske när motorn är igång eller när bilen rullar. Finns det någon annan radiovåg som stör ut ljudet...mobiltelefon? ...jag är ingen elektronik eller radioingenjör dock. Om du filmar ur försäkringssynpunkt så borde inte ljudet vara av så stor vikt, om du inte snarkar när du kör bil :)
 
Följer det brummande ljudet i filmfilen motorns varvtal? Kan i så fall handla om elektromagnetiska störningar från generator. Vanligt i bilradio på äldre bilar.
 
Jag testade i går kväll på följande sätt.

Kameran fastsatt på vindrutan:
Bilen står stilla med motor och värmefläkten igång: Då är ljudet helt OK endast fläktens blås hörs som ett sus.

Bilen rullar med kameran på rutan, fläkten avstängd: då kommer det störningar stötvis fler vid högre hastighet.

Testade med kameran i handen när bilen rullar (endast en kort test p.g.a. trafiksäkerhets skäl) faktiskt så hördes störningen igen.
Skall testa på motorvägen med handhållen kamera (frugan får då hålla i kameran) i högre hastighet.

Leverantören av kameran påstod nämligen att när bilen körs på gropig väg o.s.v. så fortplantas vibrationerna till micken i kameran.

Så jag återkommer om några dagar.(y)

Till "nattuglan" 11 kan jag säga att: jag är så pass erfaren om jag skall sova medans jag kör så stänger jag av micken det vore ju helt tossigt att bli avslöjad av egna bevis.

Till "antnor" nej störningen följer inte motorvarvtalet, frikopplade och rullade från Essingeleden ner till Södra Länken, det störde likt f-------t.
 
Redigerat:
OpiMaza
LGG-01 skrev:
Jag testade i går kväll på följande sätt.

Kameran fastsatt på vindrutan:
Bilen står stilla med motor och värmefläkten igång: Då är ljudet helt OK endast fläktens blås hörs som ett sus.

Bilen rullar med kameran på rutan, fläkten avstängd: då kommer det störningar stötvis fler vid högre hastighet.

Testade med kameran i handen när bilen rullar (endast en kort test p.g.a. trafiksäkerhets skäl) faktiskt så hördes störningen igen.
Skall testa på motorvägen med handhållen kamera (frugan får då hålla i kameran) i högre hastighet.

Leverantören av kameran påstod nämligen att när bilen körs på gropig väg o.s.v. så fortplantas vibrationerna till micken i kameran.

Så jag återkommer om några dagar.(y)
Hur länge kan man spela in ?
Drar man på den manuellt eller går den på automatiskt?
 
OpiMaza skrev:
Hur länge kan man spela in ?
Drar man på den manuellt eller går den på automatiskt?
Hur länge? Beror på hur stort minneskort ( 16GB) räcker och blir över.
Drar man på? Den startar när tändningen slås på (har dock ett inb. batteri= dålig batteritid) och stänger av när du stänger av tändningen, kan dock programmeras att ta stillbilder om någon går framför kameran men då måste kameran få sin strömförsörjning från extern batteri.
 
Har du testat att skaka kameran när den används (med bilen stillastående)? Med din beskrivning skulle det kunna vara något (t.ex. själva micen) som lossnat i kameran och skallrar (eller som ligger mot kameran på utsidan).
 
mulpac skrev:
Har du testat att skaka kameran när den används (med bilen stillastående)? Med din beskrivning skulle det kunna vara något (t.ex. själva micen) som lossnat i kameran och skallrar (eller som ligger mot kameran på utsidan).
Ja det har jag och inte var det några störningar då inte.
Jag tror (idag) att det är på det viset att något på kretskortet stör elektronik, det finns ju GPS och Gyro funktion så att man kan se om man har svängt till höger eller vänster samt om jag har gasat eller bromsat???????.
 
OpiMaza
Var kan man köpa denna roliga sak då ?
 
OpiMaza skrev:
Var kan man köpa denna roliga sak då ?
Jag köpte min kamera från "Tech Hunter" men googla på bilkamera så hittar du en uppsjö.

Vad är det för fågel på din bild? Har letat igenom "Alla Europas fåglar i färg" utan att hitta.
 
OpiMaza
LGG-01 skrev:
Jag köpte min kamera från "Tech Hunter" men googla på bilkamera så hittar du en uppsjö.

Vad är det för fågel på din bild? Har letat igenom "Alla Europas fåglar i färg" utan att hitta.
Det ska vara en göktyta.
 
OK jag får väl kontra med en riktig gök som kom på besök vid vårat torp i Juli Strax söder om Katrineholm, (1.6 Mil)
GÖK 3  Just.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D09
Jag köpte min via bilkamera.se

Funkar bra. Nattetid är det lite svårt att se men på dagtid visar den jättebra bild. ( kamera bak + fram )

Lite mycket funktioner dock. Man vill ju att den bara ska funka.

Har precis suttit och redigerat ur videoklipp som ska användas men mörkerbilderna skulle jag vilja fixa till.

Edit: jag har ljudet avstängt... Vill ju inte spela in mina samtal etc. ;)
 
Kul att det i alla fall är tre stycken som har köpt bilkamera här på BH.
Anledningen till denna tråd är om jag är lite för petig med detaljer.
Att ha ljudet avstängt är ju en lösning men om det är fel på micken eller kretskortet så vill jag ju inte senare drabbas av att allt kraschar. Håller som best på med att testa kameran för 100drade ggn,
Senaste testen så var inte ljud/GPS och bild synkat samt att ljudet i test nr 1 i lördags var helt kass, i test nr 2 var ljudet kristallklart men ej synckat med bilden = jag börjar tröttna på att testa denna "färdiga" produkter.

Bilden dagtid är hur bra som helst = helnöjd.

Natt bilder med IR-belysning: Funkar dåligt, har testat hemma med att placera min hand 0.5M framför kameran resultatet = 0 handen syntes inte

När du har micken påkoppl. får du då störningar i form av ett dovt brummande ljud som kommer periodvis?
 
Redigerat:
Fråga från en oinvigd? Varför har man kamera? För att filma "buskörning" eller för att dokumtera ev olycka? Eller bara därför att ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.