Hej, jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att höja sitt tak och hur mycket detta då kostade. Menar EJ att bygga till ytterligare en våning utan endast höja takhöjden. Har ett enplanshus med en del (ca 50-60 kvm) som har en takhöjd på endast 2 m... Vill gärna höja den någon meter, men inte om det drar iväg allt för mkt. Antar att jag inte kan få det fixat för säg 200'?
 
Tror att Åtvidabergshus gör sådant, de har som specialité att lägga på extra våningar men kanske kan de göra sådana här jobb också. Antar dock att det kan bli kostsamt för du lär väl behöva byta panelen överallt om du inte har liggande panel idag. Möjligen att du kan bryta av med liggande högst upp.
 
Det här är nog endast vettigt att göra om du kan slå ihop det med något annat takrelaterat jobb.

Har du ett vanligt innertak idag? Isåfall kanske du kan bygga om taket innifrån till ett åstak men behålla takreglarna. Då får du rymdkänslan iallafall. Andra idéer kan vara att bygga en takkupa eller att sätta in en massa takfönster. Dessa hamnar i nivå med yttertaket och ger mycket extra takhöjd inne.
 
Några bilder på huset skulle vara bra.....
 
Tack för era svar,

Alltså det dumma är att det inte finns något utrymme alls mellan yttertak och innertak så jag kan inte "frigöra balkarna" osv som i sådana fall skulle bli fint. Däremot har jag liggande panel woho! Taket är relativt nylagt så det behöver inget underhåll el något sådant.

Har också funderat på takkupoler el takfönster men, 2m, el 2,2 som det blir i sådana fall (yttertakets höjd), skulle ändå kännas instängt! Försökt se det framför mig med talfönster och absolut-det blir ljusare, men fortfarande som ett lock över en ;)
 
Kan du lägga långa bärlinor under takstolarna, frigöra taket från väggarna, lyfta bärlinorna (m/tak), bygga på väggarna och till sist sänka taket igen?
 
haavard skrev:
Kan du lägga långa bärlinor under takstolarna, frigöra taket från väggarna, lyfta bärlinorna (m/tak), bygga på väggarna och till sist sänka taket igen?
Möjligen... Är inte expert, men det är i princip detta jag vill betala någon för att göra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.