Har kanske 40 meter garageuppfart och de är varierande grus, tunn is och tjock is. Ser illa ut och är halt och nästan livsfarligt för man ser inte ojämnheterna när man går till postlådan! Är ju plus grader nu..

Hur kan man lättast ta bort isen.

Hacka med spett?

Grovsalt? Funkar de med tjockis?

Annat alternativ?
 
Salt funkar i tillräckliga mängder men det är bättre med spettet om det går. För mycket salt är inte bra för trädgården
 
Isbildning förebygger man enklast med att röja bort snön innan den smälter eller blir packad av hjulspår.

För de tillfällen snöröjningen kommer för sent skadar det inte med ordentlig avvattning och dränering. Hjälper man mera smältvatten att hitta bort från ytan blir förstås isbildningen mindre.

I tredje hand kan man dessutom gardera sig m.h.a. värmeslingor under vägbanan. Billigt blir det inte. Men isfritt...

 
S
Sand!
 
Brilliant, Sawsaw! Varför tänkte inte vi andra på sand?!
Nästan övernaturligt smart...
 
Frystorkad klciumklorid som effektivt smälter bort is och snö ner till -50°C. Mer skonsamt mot underlaget än vanligt salt. Kan användas förebyggande innan snöfall och motverkar även återfrysning.

"Ta bort is" från nitor!
 
Litet trådlyft :)

Har du någon prisuppgift på den? Hittade inte på google...
 
89 kr/ 2,5 liter. I min lokala färg butik!
Fungerar riktigt bra!
 
Kalciumklorid är grejor. Det kör man som vägsalt på andra sidan pölen. Torr väg ner till -20 typ :).

Annars kan du låta isen ligga och hälla ut varm sand, då slipper man halka.
 
Kan inte prata för granngårdens produkt då jag själv inte testat den.
Men med lite sunt förnuft så borde det väl vara i princip samma sak.;)
 
M
Kalciumkloriden fungerar även som torrboll om man har problem med fukt. Häll upp i ett durkslag och ställ över en hink.
 
miksil skrev:
Kalciumkloriden fungerar även som torrboll om man har problem med fukt. Häll upp i ett durkslag och ställ över en hink.
Japp, och otroligt mycket billigare än "färdiga" torrbollar. Jag har själv tre durkslag-hinktorrbollar i källaren på landet.
 
Appropå halkbekäpningstips: Kasta ut snö på isen när det är på väg att frysa igen efter att det töat. Då blir det inte isgata, billigt, effektivt och miljövänligt!

Uppsnappat av gamlingarna i Norska fjällen :)
 
  • Gilla
Karin Lind
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.