Jag och min sambo är på g att bygga hus. I våra samtal med tex Eksjöhus och vad vi kan göra för att komma undan lite billigare så sa den säljaren att om vi själva lejer snickare så behöver vi inte betala moms, icke svart alltså! :surprised:

Stämmer detta? Jag tycker att det verkar lite konstigt och de flesta jag pratar med säger att så är inte fallet. Jag borde väl ta och snacka med en snickare egentligen, men jag börjar med er.. vad gäller!?! ??? ???
 
Säljaren kanske menade att ni skulle anställa snickarna.
 
Ja, men hur går det till? Betalar vi ingen moms då..? :-/
 
maljon skrev:
Ja, men hur går det till? Betalar vi ingen moms då..?  :-/
Nä, men i gengäld får ni betala arbetsgivaravgift, försäkringar m.m. Ni blir alltså arbetsgivare. ;) Inte så kul om snickarna blir sjuka och ni får betala sjuklön fastän de inte jobbar. :(
 
Mej veterligen så betalar man bara moms på varor och tjänster. När man anlitar en hantverkare så får man betala moms på den tjänst han tillhandahåller.
Om man i stället anställer en hantverkare så får man betala hans lön, sociala avgifter, arbetsgivaravgift och allt vad det heter men ingen moms eftersom ingen vara eller tjänst är levererad. Dessa avgifter betalar man även om man anlitar en hantverkare fast indirekt på fakturan. Teoretisk sett så slipper man även bidra till något företags vinst om man anställer i stället för att anlita.

Det finns kanske pengar att spara på att anställa. Jag vet inte.
Man bör fundera både en och två gånger på vilken skillnad i ansvar det innebär att vara arbetsgivare eller kund till ett företag. Tänker på sjukersättning och liknande...

Hur går det till då? Tja, man skriver väl ett anställningskontrakt och sedan är det bara att betala ut lön och se till att skattmasen får sin del.
 
Då är det väl bara att knalla ut på staden och köpa byggmaskiner (börjar väl med 10-20 olika), lite handverktyd, spik och skruv, arbetskläder, skyddsskor, micro till matlådan, (min anställde kan börja bygga sig ett lunchrum) en bil för att hämta material.
Har jag glömt något?
Sedan är det väl bara att anställa eller ??? ;)
Vad gör jag när av alla grejer när mitt hus är klart och "visstidsanställningen" gått ut? Blocket eller....

*Edit* Kunde bara inte låta bli....... ;) ;D
 
Glöm inte firmafesten o julbordet... 8)
 
Jaha, det blir inget sådant i alla fall. Fast firmafesterna kanske hade blivit kul ;D ;)

Det blir till att be om offerter om fast pris för bygget, något som vi bör tänka på?
 
Betina
Den byggnadssnickare jag varit i kontakt med nämnde detta med att vi skulle anställa honom och fyra gubbar till för just vårt husbygge. Jag har bara pratat med honom en gång, men då nämnde han iaf att om någon skulle vara sjuk eller inte kan jobba just den dagen så utgår ingen lön den dagen...ganska logiskt. Men han sa också att Skatteverket i Stockholm är lite svåra vad gäller sådana här saker. Jag lovar att komma med mera kött på benen när jag träffat snickaren igen. Nämnas ska väl att de fem egna byggarna (som har bra referenser) även är egna bönder.... :D
 
Betina skrev:
men då nämnde han iaf att om någon skulle vara sjuk eller inte kan jobba just den dagen så utgår ingen lön den dagen...ganska logiskt.
Stämmer för första dagen är ju karensdag. Därefter betalar du sjuklön under tre veckor (antagligen reduceras de till två nästa år) innan försäkringskassan träder in. Sorry! ;)
 
En kamrat fick hjälp av arbetsförmedlingen med att timanställa ett par arbetslösa snickare. De hjälpte honom med pappers arbetet och även ett F-skatte bevis. Vet inte vad som gäller idag, det här var ett par år sedan. Men i realiteten innebar det här att min polare fick ett par äldre, skickliga hanteverkare till en vettig peng och han betalade bara för de timmar de var på "jobbet".

Kolla med arbetsförmedlingen, de kanske kan hjälpa dig.
 
Till wepart,

Inget rot avdrag vid nybygge!
 
tror inte man betalar för karensdagar sjukpenning etc. vid timanställning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.