Någon som har hunnit få ny info om Smålandsvillans nya koncept med totalentreprenad inkl grund, med sk. Comfortplatta, anpassad betongplatta?
 
Nej ingen info men jag är också intresserad av comfortplattan. Vad tror du om konstruktionen, fuktsäkert?
 
Jag ser inte riktigt fördelen. Tror mer på deras vanliga varmgrund.
 
Är comfortplattan underisolerad? Om den är det så är det ju bra ur fuktsynpunkt.
 
Hej

Kan inte tänka mig att den inte skulle ha fuktspärr och var underisolerad. Det är inte den vanliga krypgrunden som "flagg och ballong avdelningen" på SMV döpt om till comfortplatta?

I vår grund, en cellplastdirect är det konstant 16°C och runt 50-60% luftfuktighet konstant med bara undertrycks ventilation.

Fördel är att man slipper den tid som behövs för att torka ut en betongplattan innan huset kan inreds färdigt. Rekommendationen är ju att en betongplatta ska torka minst 3-6 månader i 20°C innan man lägger golv med mera för att inte risker problem med fukt och sprickor. Det innebär ju en hel del extra räntekostnader under byggtiden att bra vänta och värma.

//Calle
 
Med tanke på kostnaden för att först göra en isolerad platta på mark (om det nu handlar om en sådan) och sedan regla upp ovanpå denna så tror jag inte att det handlar om en traditionell isolerad platta på mark.
Firmor som SMV brukar nämligen vara mycket bra på att kategoriskt välja billigast möjliga lösning.
 
Vi ska bygga med Smålandsvillan, och nu undrar jag till er som byggt med dom, är det värt att ta en braskamin ? inte bara för mysfaktorn, utan kan man få ned värmekostanden ?

kostade 70 000:- att ta det, är det värt det ?

Kan tillägga att vi bygger i Norrbotten.
 
Egen härd är guld värd

Näst efter garaget var kaminen det viktigaste i mitt bygge.
 
Vilken braskamin har ni valt "altervattnet"?
Även vi funderar på Smålandsvillan och väljer ev till en kamin som skulle kosta ca 50000.
Har ni lyckats få någon rabatt eller extra tillval på köpet?
 
Vi har haft några möten med SMV om Kalmar nyligen. De har ganska nyss börjat med totalentreprenad och ska nu börja med platta på mark också för samma pris som isolergrunden. Men det är ingen vanlig platta. De gjuter den utan golvvärmeslingor så man har fortfarande kvar radiatorerna. Sen ligger inte huset mot plattan utan det är en luftspalt på 2-3cm för att få den typgodkänd av SP.

/Micke
 
CalleSpeed skrev:
Hej

Har med funderat runt detta. Är ju relativt enkelt att fräsa spår i spånskivor för detta! Hur blir det med energiförluster m.m. Varmluft stiger ju upp men i ett bjälklag sprids ju värmen nedåt med. Vilket borde påverka effektiviteten. I en betongplatta så har man ju obruten cellplast utom vid kanterna vid sylen. Har kollar runt bland tillverkarna men har inte hitta någon information i frågan. Någon som vet mer i detta ämne?

Att SMV inte erbjuder det beror troligen på att man måste differentiera mot Myresjö hus som ingår i samma koncern, BWG homes. Intern konkurrens är inte bra för EBIT.

[länk]

//Calle

Enligt säljchefen på öland för hjältevad som höll i visningen vi var på så är det ett större undertryck i huset än i grunden så värmen håller sig i huset. Låter lite konstigt enligt mig, men jag är ingen ingenjör. Det var så han sa i alla fall. Nån här kanske vet hur det funkar?

/Micke
 
Är det någon som har valt aluminiumfönster med spröjs.

Byggnadskontoret vill gärna att vi väljer ett lite mer traditionellt utseende. Träspröjsen är av 'klick'-typ och inte speciellt roliga. Funderar därför på att uppgradera till aluminium med spröjs, kan inte hitta någon bra information på hur de ser ut. Om det är någon som valt dessa skulle jag bli väldigt glad om ni kunde lägga upp en bild eller två på dessa. Gärna närbild på spröjsen.

Finns de som modell på Elitfönsters hemsida?
 
PAF skrev:
Är det någon som har valt aluminiumfönster med spröjs.

Byggnadskontoret vill gärna att vi väljer ett lite mer traditionellt utseende. Träspröjsen är av 'klick'-typ och inte speciellt roliga. Funderar därför på att uppgradera till aluminium med spröjs, kan inte hitta någon bra information på hur de ser ut. Om det är någon som valt dessa skulle jag bli väldigt glad om ni kunde lägga upp en bild eller två på dessa. Gärna närbild på spröjsen.

Finns de som modell på Elitfönsters hemsida?
Kan du inte be smv säljaren om bild?
 
kaherdin skrev:
Kan du inte be smv säljaren om bild?
Jo, men han är bortrest... Tänkte att vi skulle bestämma oss nu, men utan att veta hur aluminiumfönstren ser ut kan vi inte bestämma om det är värt strax över 20000 på att välja dessa.

Det är ett väldigt kompetent forum och gissade att det borde vara någon som kunde bidra med en snabb bild/omdöme om dessa fönster.
 
ImageUploadedByByggahus.se1389527284.704985.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är visionen just nu...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.