Detta är väl fel forum men jag visste inte var jag skulle vända mig.

Jag har en gammal ackumulatortank som vi kopplade ur när vi bytte värmesystem (tanken är tom, har inte varit påkopplad på minst 5 år) men nu står den bara i källaren och är i vägen.

Ska man ringa någon järnskrotsköpare månne eller det är inte värt besväret? Kruxet är att den är så stor att man måste klyva den för att få upp den ur källaren.
 
Vilket värmesystem har du nu.
Kan du inte utnyttja den som buffert i ditt nuvarande system?
 
Jag har luft/vatten så den behövs inte. Dessutom är expansionskärlet sönderrostat
 
Ja, men du sa att det var en ackumulatortank först, Hur ligger det egentligen till?

Om du har luft/ vatten (värmepump förmodar jag?) så har du ju fortfarande ditt vattenburna värmesystem kvar??
Även om inte, kan ju en ackumulator tank användas som magasin för att få en större mängd tappvarmvatten.
 
Det är en ackumulatortank. Den var kopplad till en vedpanna men båda är nu urkopplade och bara står och skräpar.

Ja, jag har ett vattenburet system så jag har ingen användning av tanken eller varmvattenberedaren. Varmvattnet tar ju aldrig slut i mitt nya värmesystem
 
I mitt värmesystem (visserligen grundvatten värmepump - men principen bör ju vara samma), utnyttjade installatören en gammal varmvattenberedare som mellanmagasin på värmesidan bara för att "systemet" skulle få en större volym och därmed bättre driftsförhållande för VP. Mindre start/stopp - längre sammanhängande gångtider.

Kanske något att tänka på? :x
 
Kanske, men det var ju inte det jag ville få svar på :)
 
Nej, förvisso inte, men ville få in dig på ett spår att förbättra istf skrota. Dvs uttnyttja dina resurser. :)
 
Det tackar jag för!
 
richieroyale skrev:
Ska man ringa någon järnskrotsköpare månne eller det är inte värt besväret? Kruxet är att den är så stor att man måste klyva den för att få upp den ur källaren.
Här är ett alternativt svar; Nej, jag tror inte en skrotinköpare ens tycker det är värt besväret att köra ut till ens om han får den gratis.
Möjligen om du själv delar den och kör till en skrotar så får du betalt för bensinen om du inte bor alltför långt bort.

Kör till närmaste ÅVC är nog det smidigaste.:rolleyes:
 
Krilleman
Kan du inte klyva den själv?

Skala av iso, tiger + blad + ett par timmars arbete över en öl med granne/kompis och problemet löst? Uppburen och klar.

Svartplåt ger inget hos en skrothandlare. Tyvärr

Dock så när det var som bäst gav vanligt stål 2:- kilot!
 
Det skulle jag kunna göra, hade en kille över igår som tittade på den och vår gamla vedpanna och sa att det nog skulle gå på runt 2000:- att få det bortforslat. Kan jag spara in dom kronorna är jag väldigt glad.

Det går inte med vinkelslip? Eller det tar ännu längre tid? Har ingen tigersåg nämligen, bara en vinkelslip
 
Jo, det går med vinkelslip, men betänk att slipspånen kan orsaka brand och/eller skada målade ytor på omgivningen. Lämpligen skärmar du av på sådant sätt att detta förhindras.
Det är inte fel att en annan person agerar "brandvakt" under arbetet och en stund efteråt. :)
 
Hyr en bra tiger med bra blad så är iaf tanken snabbt fixat, pannan beror ju lite på vilken sort det är. Eller så hyr du en plasmaskärare om det finns att hyra i närheten. En bekant köpte en billig bara för att rensa ut i pannrummet, han tyckte det var underbart
 
Ska höra mig för i bekantskapskretsen ifall någon vill låna ut en så fixar jag det själv. Tanken stör mig mer än pannan så den kan vänta lite till. Plasmaskärare, det får jag kolla upp. Tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.