Hej på er !
Jag har nyligen beställt ett nytt villalarm från USA, det blev ett DSC PC1832 men jag har lite funderingar på strömförsörjningen. I USA kör man 120v 60 Hz och larmets strömadapter ger 16vac 40 VA. Larmet klarar också att köra 230v 50Hz och larmet ska även då ha en matning på 16 vac 40 VA, nån som kan tipsa om en strömadapter som uppfyller det kriteriet ?
 
Är vinsten mer än 350 kr när man beställer från USA?
jag bara undrar.

Har larmet inbyggd klocka med nätfrekvensen som referens så kommer klockan att gå fel.

Pessimist Protte
 
Vinsten är helt galen från USA på vissa delar:


DSC RF5132-433 Thirty-Two Zone Wireless Receiver Module
Our Price: $54.95

RF5132 Radiomottagare 433MHz
Radiomottagare för 32 trådlösa enheter som ansluts till centralapparaterna i PC Serien.
2 500 kr

Annars kan du köpa
http://www.kjell.com/sortiment/el/s...e/230-v-till-110-v/230v-110v-konverter-p44096


Larmet är oberoende av nätfrekvensen, så där behöver du inte oroa dig.
 
bara ett expansionskort brukar kosta runt 1000-1200 kr i sverige och går på 30-35 usd plus frakt och moms från usa
 
Priserna på larm är som sagt betydligt lägre i USA. Dock finns det ingen anledning att beställa just transformatorn där eftersom den inte passar här. Backupbatterier köper man också i Sverige eftersom frakten äter upp det lägre priset.

Val av 50 eller 60 Hz anges i sektion 701 när larmet programmeras.

Jag köpte vårt larm DSC 1864 i USA och handlade trafo och batterier på larmbutiken som länkats tidigare.
 
Vilken butik handlade ni från i USA?
 
HHej ! vad går tullen på ?
Eller fuskar man med detta ?

//Goerana
 
Har för mig att det är runt 2%. Du ska också betala svensk moms (25%) på beloppet
 
  • Gilla
goerana
  • Laddar…
Normalt kan man inte välja att fuska med momsen, paketet kommer fastna i tullen och man får så vackert betala. Posten tar en extra avgift på en hundring om det går genom dem.
 
@mexitegel
Jepp, du har helt rätt

@j91jsw
Verkar som allt jag fått genom tullen går genom posten. På ett sätt kan jag köpa 2% + 25% (vilket är åt h.....e), för de vet jag liksom innan. Men att fora posten med en fast summa (100:) är det som känns mest visset enligt mig.
Du har koll på läget.

@goerana
"Har för mig att det är runt 2%. Du ska också betala svensk moms (25%) på beloppet"
Hur f.n kan du "gilla" det? Glöm heller inte hundringen till posten.
(usch nu blir jag nog bannad)

P.S. Letar efter tråden där moderatorn Mats snackar om sina "icke" DSC-deckare och sina kunskaper, samt får en massa kunskaper på vägen (har precis beställt ett DSC-larm).
 
Qunaki skrev:
@mexitegel
@goerana
"Har för mig att det är runt 2%. Du ska också betala svensk moms (25%) på beloppet"
Hur f.n kan du "gilla" det? Glöm heller inte hundringen till posten.
(usch nu blir jag nog bannad)
Sannolikt gillade goerana mitt inlägg för upplysningen om tullsatsen, inte att den existerade. Skillnad på sak och person du vet. För övrigt förstår jag inte varför du blir så upprörd över en 100 kr i administrativ avgift? Vem skulle annars betala den administrationen hade du tänkt dig?

Bannad blir du nog inte, men onödigt skrivet tycker jag.
 
Qunaki skrev:
Verkar som allt jag fått genom tullen går genom posten. På ett sätt kan jag köpa 2% + 25% (vilket är åt h.....e), för de vet jag liksom innan. Men att fora posten med en fast summa (100:) är det som känns mest visset enligt mig.
Du har koll på läget.

@goerana
"Har för mig att det är runt 2%. Du ska också betala svensk moms (25%) på beloppet"
Hur f.n kan du "gilla" det? Glöm heller inte hundringen till posten.
(usch nu blir jag nog bannad)

Om du tycker det är åt h.....e med 25% moms ska du inte leva i Sverige, ALLA betalar moms i Sverige.
Varför skulle DU smita ifrån då?

OM du tycker postens avgift är för hög så kan du tulla in det själv, sök hos Tullverket.
Vill du inte föda Posten så anlita UPS, FedEX eller annat fraktföretag, de vill nog också ha pengar att räkna om US dollars till SEK och beräkna momsen samt att ge godset rätt varunummer. Momsen ska också redovisas till Skatteverket.

Men hela detta kan man göra själv.

Protte
 
Trampade visst på öma tår här, ursäkta.
Men världen blir mer och mer global, så att Sverige skall kunna hålla högre moms än Tyskland och England etc. är inte bra (detsamma gäller spritskatt etc.).
Vissa saker skiljer sig för mycket mot vår omvärld, varför tror ni annars busslaster går till Bordershoppar? Mängder med långtradare med svenskbrygg öl går ner till Tyskland, glada svenskar i buss hämtar hem det igen (miljövänligt så det förslår).
Kapitalvaror som skickas från Tyskland för priset skiljer för mycket. Annat exempel är symaskiner som kostar hälften i England mot Sverige.
Vi lever i en global marknad idag, men vi har inte anpassat oss här i Sverige. Problemet är att tillverkare/importörer vet det och vi betalar mer. Danskarna (och tyskar) är mer vakna och väldigt giftiga när det gäller handel. Ex. tro inte att Netto och Lidl försvinner från Sverige (vilket det snackades om från början).

F.ö. så menade jag att då postens avgift är fast. Så blir en 3-400:-s pryl (vissa saker finns inte att köpa här) som fastnar i tullen blir väldigt dyr och det som kostar mest är postens fasta avgift.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.