Ska ha 25 amper Huvudsäkring till nya huset. Gänga ll.

Kan man bygga om till 35 amper, gänga lll sen?

Eller ska man köpa 63 amper skåp direkt? Gänga lll. Och säkra ner till 25 amper.
 
Claesk skrev:
Ska ha 25 amper Huvudsäkring till nya huset. Gänga ll.

Kan man bygga om till 35 amper, gänga lll sen?

Eller ska man köpa 63 amper skåp direkt? Gänga lll. Och säkra ner till 25 amper.
Max för GII är 25A så skall du ha högre än så i framtiden är det lika bra att satsa på större direkt så att även serviskabeln dimensioneras efter den höger strömmen.

Får man fråga varför du tror dig behöva mer än 25A?
Kommer du ha en stor verkstad med mycket maskiner?
 
]Det bäst är att köpa ett gänga III skåp direkt och ha porslinsmuffar i huvarna, men en del elverk vill att stigaren då ska vara 10 eller 16mm² (om jag nu inte minns tokigt).
 
Blir bonningshus, gästhus och förråd. 1 husvagn och 1 husbil.

Blir lite maskiner i förrådet. Vedkly och liknande.

Godkänner elbolagen Gänga lll och säkra ner till 25 amper?

Har 3x10/10 servise kabel. Plus att det är ca 20 meter mellan skåp och vårt mätarskåp. Så lätt att byta ut kabel.

Ska ha ett löst skåp på stolpe.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
Serviceledningen ska vara så grov att man kan säkra "fullt ut" i skåpet, det innebär i ett gänga lll skåp 63A och det ger då en serviceledning som är 16 mm2 OM dom drar koppar och ännu grövre med aluminium. Anslutningsavgiften blir ju naturligtvis även den dyrare med det "större" skåpet och även skåpet kostar mera. Vill man ha en mindre (16 - 20 - 25A) huvudsäkring i ett större skåp brukar nätägaren kräva att man bygger om och sätter in gänga ll socklar för säkringarna. Det för att man inte ska kunna betala för den lägsta säkringen men använda den största.
 
Får fråga elbolaget om det är godkänt med gänga lll skåp.
 
Ja du får ha vilket skåp du vill, men fråga om avgifterna och minsta säkring
 
Skulle instämma med elmont om att du får ha vilket skåp du vill så länge det följer gällande standard. Jag tror inte heller att din nätägare kan tvinga dig att sätta större säkring än 25 A bara för att du har ett gänga III skåp. Tänk på att du kan få betala en utökad avgift för anslutningen den dagen du väljer att höja säkringen samt om det bli tal om att byta serviskabeln pga säkringshöjningen.
 
Min gissning är att du kommer att klara dig galant med 25A. Du ska väl ha ett modernt uppvärmningssystem i ett nybygge?
 
Tack. Så en 25 amper säkring passar i gänga lll skåp?

Kan höja senare, matningen är 3x10/10.

Finnd det någon standard för mätarskåp som man kolla på nätet?
 
Ja det är bara att göra en sökning på nätet.
 
Med 25 A säkring blir det möjligt att plocka ut 230 x 25 x 3 = 17250 W kontinuerligt. Det viktiga är bara att fördela lasten jämnt mellan faserna, det är ofta där det brister med alla nya högeffekt enfasmaskiner
 
Tror inte att du hittar standarden på nätet utan oftast hänvisar tillverkarna bara till standarden som heter SS 430 01 10 utgåva 9 (utgåva 8 gäller någon månad till om jag inte minns fel). Vill du läsa i detalj får du nog köpa den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.