Håller med de flesta.. lät orimligt högt..

Bor själv i 85+85 med full källare (ej uppvärmd, men det drar ju sina kwh ändå), byggt -36, i Skellefteå..

Oktobers fjärrvärmeförbrukning låg enligt Skelleftekraft (som inte är så bra på att räkna) på 269kWh (kortfattat. 133+3 är inte 133+136, dom gjorde nå wajzing när dom skickade ut fakturan). Jag däremot inte behövt ha på nån värme alls under oktober i år, så förra årets förbrukning kanske är mer av intresse (i okt körde jag nog värmen sparsamt, 393kWh, november 1138kwh, december 2416kWh)
Eftersom jag har fjärrvärme, så ska väl min relativt höga förbrukning på hushållsel (1000kWh/mån) räknas in, men den är så gott som konstant över året.
 
Låter högt
Har själv 1,5 plan på 145 m2 byggt -74 med direktverkande el + luftvärmepump och bytt till 3-glas (14 stora fönster och 4 glasdörrar) bor mellan Norrköping och Linköping. Total elförbrukning oktober 823 kWh.
Det brukar gå åt ca 14000 kWh per år Innan värmepump och fönster byttes gick det åt ca 18000-20000 kWh per år.
Vi har god komfort i huset och sitter inte med ulltröjor på inne.
 
AnneFi
och jag då som brukar leda den här tävlingen
tegelhus 76 + 76 källare plus vind

septemper 891kwh
oktober 1256kwh

nöjd :)
 
Vi har faktiskt inte dragit igång så mycket element ännu bara 2 badrum, sovrum och golvvärme i kök resten klarar vår 7 år gamla luftvärmepump. vi har ganska öppen planlösning så pumpen funkar bra. I uteförrådet värmer jag upp med frostvakt + avfuktare. Avfuktaren fungerar ju som en sorts värmepump, den förbrukar i sig 250W hela tiden som tillförs förrådet i form av värme, men för varje liter vatten som den suger ur luften så ger den runt 0,6 kWh (vill jag minnas) i form av kondensvärme. Den blåser också runt luften i förrådet så att det inte blir för kallt i något hörn. Enda nackdelen, man måste tömma vattenbehållaren lite då och då
 
AnneFi skrev:
och jag då som brukar leda den här tävlingen

Tiderna förändras. Känn dig omsprungen :D
 
Husqvarna220Ac skrev:
Tycker det låter som högra siffror för många, vi har ett nybyggt hus på 148kvm, med Nibe 750 och golvvärme nedre plan och rad på övre, vi förbrukade 450kwh i norrland, och då med massor av utebelysning ( Led) samt värme i förråd och lite motorvärmare på 2 bilar, några mornar.

Vårt gamla hus från -71, på 141kvm med luftvärmepump förbrukade 8-9000kwh/år.

Skaffa en ligger som du sätter på elmätaren, och invig dina familjemedlemmar,stor del handlar om vanor! Våra barn har järnkoll att man stänger av tv när man ej se mm. vad förbrukas i juli Månad?
450 Kwh måste vara otroligt bra...jag har ca 330 Kwh i hushållsel.....
 
Hej Danielte!
Vi bor också i Malmö (i ett radhus med fjärrvärmeanläggning) och har fått en elräkning i oktober (2013) som markant avviker från alla tidigare oktobermånader / avläsningar de senaste 5 åren tillbaka. Oktober månads förbrukning år 2009 = 481 kWh, 2010 = 465 kWh, 2011 = 370 kWh, 2012 = 401 kWh, 2013 = 642 kWh.
Vi kontaktade EON och de säger bara att "Vi kan skicka ute en person som kollar er anläggning. Det kostar er 1200 kr." Himla trevligt bemötande...............
Då vi inte förändrat något alls i vår förbrukning (som vi kan komma på) så undrar man ju om rimligheten i denna markanta elförbrukningsökning??? Vad göra??? Vad säger Ni alla andra om detta???
 
SvaCar skrev:
Hej Danielte!
Vi bor också i Malmö (i ett radhus med fjärrvärmeanläggning) och har fått en elräkning i oktober (2013) som markant avviker från alla tidigare oktobermånader / avläsningar de senaste 5 åren tillbaka. Oktober månads förbrukning år 2009 = 481 kWh, 2010 = 465 kWh, 2011 = 370 kWh, 2012 = 401 kWh, 2013 = 642 kWh.
Vi kontaktade EON och de säger bara att "Vi kan skicka ute en person som kollar er anläggning. Det kostar er 1200 kr." Himla trevligt bemötande...............
Då vi inte förändrat något alls i vår förbrukning (som vi kan komma på) så undrar man ju om rimligheten i denna markanta elförbrukningsökning??? Vad göra??? Vad säger Ni alla andra om detta???
Jag har lite svårt att tro att elmätaren spontant skulle börja visa mer än 50% fel. Ni har inte skaffat några nya apparater? Med min måttstock är 642 kWh mycket för oktober. I synnerhet som det bara är hushållsel. Som synes i tråden är det dock mycket individuellt.

Använt torktumlare mer än tidigare. Tätningslisterna till frysen är trasiga, eller det är så mycket is att den inte stängs riktigt. Tittat på TV mer. Handdukstork som stått på mer än tidigare. Det finns hur mycket som helst som kan öka förbrukningen. Det går att skaffa en portabel elmätare för att se vad olika saker drar per månad. Det kräver lite engagemang, men då kan du säkert få ner förbrukningen.
 
Jag saknar en uppgift i den här tråden: Vad var förbrukningen i september??

Huruvida nåt är högt eller lågt beror ju på så många faktorer att det är värdelöst att titta på absoluta värden, det är relativa värden som är intressanta.
 
Bastubad som du nämner kostar också, antar att du måste köra aggregatet minst 2 timmar, då har du genast 10-20 kWh extra
 
Hmm, ligger på 800-1000 under sommaren, kanske borde börja snåla på hushållselen **
 
Juholt skrev:
Hmm, ligger på 800-1000 under sommaren, kanske borde börja snåla på hushållselen **
Per månad eller för hela sommaren (3 mån ?) ?
 
Hemmakatten
1361 kWh för oktober. enbart "hushållsel". Men vi har infartsbelysning, carport/husbelysning, gäststuga med elgolv (men tror inte det är på), ett gjutet spabad i betong med ganska lite isolering men har ca 39 grader varmt i det året runt, dator och innebelysning (tycker inte om att ha det mörkt). Två helintegrerade kylskåp och två likadana frysskåp, en frysbox, ett kylskåp (med frysfack) och varmvattenberedare i gäststugan, egen brunn med pump, isolerat förråd.
 
Intressant.

Vi bor i ett 60kvm-hus från 40-talet. Det är i princip helt oisolerat, det är i bästa fall fem centimeter i väggarna och kanske 20 i taket.

Det är direktverkande elelement på väggarna i två rum och i det nya badrummet och nya vardagsrummet på totalt ca 25 kvm så är isoleringen bra och där finns golvvärme som uppvärmning.

Oktober i år hade vi en förbrukning på 900, året innan var det 610. Då hade heller inte golvvärmesystemet blivit installerat, det har dragit iväg lite sedan dess.

Just nu gör vi av med ca 50-80 kwh per dag. Då är temperaturen utomhus mellan -5 och +5 och inomhus ganska exakt 20. Vi är två personer och en hund och har dessutom 2 x motorvärmare på ett par timmar varje morgon.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.