Tjena

Håller på att montera en unidrainbrunn. Har aldrig gjort det förut. Hur gör ni för att hindra flytspacklet att rinna ner i bjälklaget när ni monterar? Jag har köpt såna monteringsskenor i plast och ska följa monteringsanvisningen till punkt och prickar tror jag. Jag har reglat upp med regel i framkant och i bakkant enligt konstens alla regler.

Några frågor som dyker upp när jag provmonterar.

Först och främst undrar jag vad som ska hindra flytspacklet att rinna in under metallen och ner i bjälklaget? Står inget i monteringsanvisningen om detta vad jag kan hitta.golvspånet på 22 mm är ju lägre än brunnens överkant och inget däremellan tätar ju? Det äe 16mm mellan brunnen och golvspånet.

Vart har jag tänkt fel? Kolla bruksen här https://www.unidrain.se/fileadmin/2...vaegledning_Traebjaeljkag_Folie_taetskikt.pdf
 
Hoppas ni förstår hur jag menar. I framkant gör det ju såklart inget om det rinner ner i den monteringslisten som sitter mellan brunnen och golvregeln. Men när spacklet rinner in där så kan det ju rinna åt sidorna upp över det 22 mm spånet och ner under brunnen på sidorna. Det är en 16 mm glipa lellan spånskivan och överkanten i metall på brunnen.

Kan det vara så att de menar att hela facket i bjälklaget ska fyllas med flytspackel? Ska jag bygga en tät låda i facket vid avloppshuset och fylla med en hel säck typ 25 kg spackel? Verkar ju lite onödigt? Eller ska jag fylla facket proppfullt med isolering? Byggskum :)
Screenshot_2013-11-20-20-40-12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tack. Har glott på den filmen 10ggr men fattar fortfarande inte vad som hindrar flytspacklet från att rinna in under brunnen vid högra kortsidan. Se 1:09 in i filmen. Golvspånet är 22mm. Brunnen hamnar på 38mm med de medföljande skenorna. Det glipar alltså 16mm i kortändan. Rinner spacklet ner där så fyller jag hela bjälklaget.
 
du måste täta på nått vis, när jag monterade en så var det i gjutet golv så där var det bara bra att jag fick flyt under

Kan du sätta en avstängningslist på kortregeln och klämma ner den lite med brunnen, eller fogskum eller silicone
 
Ok. Då var det som jag misstänkte, inte meningen att fylla hela bjälklaget med spackel hehe..
Konstigt att de helt hoppat över denna lilla detalj i beskrivningen?

Hur mycket stöd behöver själva brunnen? Jämfört med purusbrunnen med monteringsplattan så känns det klent med tre skruv i väggen i bakkant, en kloss under avloppshuset och 2 st plastlister?
 
Också bara gjort denna i betongbjälklag men jag hade satsat på lite fogskum och kanske även handspackla lite i området innan du öser på med flytspacklet. Så brukar jag göra i slitsbotten.

Sen är det alltid bra att prova lite flytspackel i området innan du öser på för att vara hundra att det inte rinner igenom.
 
Men det framgår ju i den länk som du själv har i ditt första inlägg, den visar precis hur du skall montera brunnen. Den skall ju monteras på bjälkar och även kortlingar där bjälkar saknas. Det innebär att den springan du talar om från början inte ska finnas, så läs på igen så det blir rätt för blir det fel blir det riktigt dyrt att åtgärda sedan.
 
cecar33 skrev:
Men det framgår ju i den länk som du själv har i ditt första inlägg, den visar precis hur du skall montera brunnen. Den skall ju monteras på bjälkar och även kortlingar där bjälkar saknas. Det innebär att den springan du talar om från början inte ska finnas, så läs på igen så det blir rätt för blir det fel blir det riktigt dyrt att åtgärda sedan.
Jag tror att du ser något jag inte ser. Länken visar hur du ska montera brunnen men gör du exakt som på bilderna med kortlingar och reglar så ligger ju alla de i plan i överkant ellerhur? Sedan får du med 2 st plastlister till brunnen som är 38mm höga. En skall sitta längs väggen och en i framkant liggandes uppepå kortlingen i framkant. Då hamnar alltså brunnen ca 38mm över bjälklaget.

I bakkant rinner ju såklart inget flytspackel ner eftersom den är mot vägg.
I framkant rinner inget ner eftersom plastlisten täcker hela utrymmet från reglar/kortlingar och upp till brunnen. Golvspånet monteras dikt mot plastlisten. Utrymmet mellan fylls med spackel.
På kortsidorna däremot finns ingen plastlist och inget annat än 22mm golvspån. Ovanför golvspånet är det 16mm glipa upp till brunnen.

Har du monterat en unidrain på träbjälklag så ser du nog direkt vad jag menar. Behöver veta av någon som VET svaret på detta så det blir godkänt.

Kanske måste maila företaget och fråga.
 
  • Gilla
torporoman
  • Laddar…
maila dom du eller ring, jag fick tyvärr inte alls bra svar när jag pratade med dom, hoppas du har bättre tur :)

men om du bara sätter en avstängningslist så långt in du kan då, brunnnen trycker ner den och du får in spackel under kanten
 
Ja, jag har gjort det. Återkommer med svar.
Tänker också på att typ bygga igen facket lite så att bara lite flytspackel kan rinna in under brunnens metallkant. Men jag vill dubbelkolla så att jag inte sitter i skiten senare med ett icke godkänt badrum när det känns som om jag verkligen lagt ner typ 20 000kr redan på i mina ögon "over kill saker" för att uppfylla alla absurda nyakrav.

Jag vet inte hur mycket support en unidrainbrunn behöver undertill. Man kommer ju ändå att kliva på den. Enligt beskrivnikgen sitter den fast med tre skruv i gips/plyfa/regel i bakkant samt står på en 3 cm flytspackelklack i framkant
 
Fick detta uttömmande svar:

"Du kan täta i gavlarna med cellplast eller byggskum så att du inte får ner något flytspackel."

Ställde följdfråga om detta är en godkänd lösning och tillräckligt med support för brunnen. Frågade även om de inte ttcker att detta vore bra att detta var med i byggvägledningen?
 
  • Gilla
torporoman
  • Laddar…
ja då gick det inte så mycket bättre för dig då :)
 
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
Ni som satt unidrain i betong, upplevde ni montering och anslutning av tätskikt som komplicerat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.