Jag vet att frågan varit uppe tidigare, men jag har ytterligare några frågor.

Bor i ett 1-1/2 plans myresjöhus från 1999 160 kvm, och huset är som en resonanslåda. En snarkning från något rum hörs i husets samtliga övriga rum.

Har tänkt ge mig på en av husets centrala väggar. Bredden på väggen går att utöka. Jag har tänkt fylla väggen med stenull, lägga på en spånskiva och sedan gips utanpå (På ena sidan väggen). Finns det bättre alternativ?

Där är även en dubbeldörr på väggen. Någon sa att det inte var lönt att ljudisolera väggar med dörr, eftersom dörren släpper igenom så mycket ljud, men finns det inte ljudisolerade innerdörrar?


 
Du kan ju sätta fast en gummilist i dörrkarmen. Vips så blir det rejält mycket tystar där...
 
Jag har redan lagt gummilister runt dörren, men märkte endast en minimal förbättring.
 
Är väggarna helt tomma?

Det finns ju oändligt många platser som ljudet kan vandra förutom genom väggen.

Området golv-vägg samt tak-vägg kan vara riktiga bovar. Vi lade en gummilist under innerväggarnas syllar för att säkerställa att inget ljud smiter den vägen. Likaså tätade vid ovanför hammarbandet.
 
Det har jag inte tänkt på. Låter vettigt.
Fast det innebär betydligt mer jobb att riva hela väggen jämfört med att bara ta bort skivmaterial från ena sidan...
 
helt sant  ;D

Är det enkelgips eller dubbelgips i väggarna? Ljud är ju vanskligt, och tunga material sägs isolera mycket bra. Om du har enkelgips så fundera på att samtidigt komplettera med en skiva till.

Fundera också på att byta ut din tilltänkta spånskiva mot OSB. OSB är enklare att skruva i senare - smular inte alls lika som spån.
 
Jag kan i princip bygga hur mycket som helst på ena sidan...andra sidan får vara som nu, enkelgips.

Har aldrig använt OSB, vet inte vad det är. Men om jag tar en OSB och två gips, vilken ordning ska jag då sätta dem? Eller finns det bättre kombinationer..?
 
Mja, det räcker nog med en osbskiva och en gipsskiva.
OSBskivan sätter du innerst. Det är många som väljer den lösningen nuförtiden - iallafall självbyggare som har tid att mecka med två skivmaterial. Fördelen är som sagt att man kan skruva i väggen utan att prylarna rasar ner...

Kolla in min web så ser du massor med bilder på osbskivan.

OSB är träflisskivor - oriented strand board har jag för mej det betyder.

http://www.osbguide.com/osb.html
 
Jättebra, tusen tack.

Jag kommer att fylla väggen med stenull, sedan lägga på en OSB skiva och sedan en gipsskiva.
Jag gör kanske likadant på andra sidan väggen, när det är dags att måla/tapetsera.

(Jag kan inte förstå att hustilverkare gör tomma väggar...det kan inte vara mycket pengar i det stora hela med lite isolering)

 
ja någonstans ska man spara in pengar. Materialkostnaden är ju inte så stor, men det tillkommer ju ett antal fler moment = tidsödande = dyrare hus.

Som köpare ser man ju inte någon skillnad...
 
Ger det mer dämpning att smacka på en skiva till än att stoppa i en skiva isolering?
 
Jesca_j skrev:
Ger det mer dämpning att smacka på en skiva till än att stoppa i en skiva isolering?
Jag har tänkt göra båda delarna..
 
Fasting65 skrev:
Norgips har en förteckning över olika väggtyper:
[länk]

Även danogips finns en del väggförslag och hur de isolerar:
[länk]
Milda makter! Ett alternativ på ena sidan var: "Dubbel regelstomme med 3 skivor på varje sida och isolering"

Bara äggkartongerna som fattas...
 
Framerate skrev:
Milda makter! Ett alternativ på ena sidan var: "Dubbel regelstomme med 3 skivor på varje sida och isolering"
::) De vill väl sälja sina skivor, antar jag. ;) ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.