Hej!
Min gamla olja/elpanna har börjat läcka, och har kikat på en Peltec 17
eller Effecta 222.
Någon med erfarenheter av dessa pannor får gärna kommentera här.
Främst då Peltec då den passar bra i måtten och verkar vara enkel.
Jag har en Janfire Flex-A som jag tänkte köra vidare med ett tag, och har
en låg förbrukning på 4 pallar pellets mellan September och Maj.
Det borde väl gå att spara in ytterliggare kanske.;)
mvh
 
På pellets.info finns en del att läsa. Som jag förstått det är det en bra och prisvärd panna.
 
En tanke om Peltec 17, i mitt lilla pannrum så skulle det vara knöligt att dra ur tuberna då jag måste göra det framifrån. Men du kanske har gått om plats. Man bör också vara medveten om att med låg takhöjd i tex källare så går vissa pannor bort pga att dom har stående tuber.
 
Redigerat:
Jag hittar inte mer info om pannan än på tillverkarens hemsida, och den är ganska kortfattad
beskriven där. Man undrar ju tex på minsta takhöjd. och angående det så har jag 206 cm. Det borde räcka då pannan är ca 135 cm hög. Hur långa kan tuberna vara???
Jag får väl slå dom en signal, men vore kul om det dök upp nån Peltec/effecta användare här. ;)
 
I min mescoli ( en röd janfire panna) är tuberna ca 60 cm.
Det kommer funka att sota den pannan med 2,06 i tak.
Min är 150 cm och det skulle bli trångt.

Edit: Har man bara en sotviska som är lätt att böja så fixar man nog att sota även om det är trångt, men man måste få plats att dra ut turbulatorerna också.
 
Redigerat:
Jag blir lite nyfiken på Peltec pannan, har hört den nämnas men aldrig hört en ägare uttala sig. Och jag antar att det är därför du frågar runt lite. Hur ligger den i pris?
 
Jag vet inte priset mer än att den ska vara väldigt prisvärd. Den lockar på nåt lustigt lite hemligt sätt.
Kanske är det den stora flashiga namndekalen som suger in en. :wow:
Den måste ju finnas där ute i stugorna. Jag vet att en på pelletsinfo har en, men inga detaljer som har"läckt ut"
om hur den funkar finns. :(
Blir bara mer sugen.....
 
Är också intresserad av en Peltec 17. Skulle jag investera i en ny panna så blev det en sådan.
Men än får oljepannan stå kvar.
Bra pris, bra kvaltet.
Har sett peltecpannan på två ställen och ägarna har varit mycket nöjda
 
Pratade med killen som säljer den idag och fick ett bra intryck av både pannan och honom.
26000 med moms. Det sitter en Esbeshunt på så bara att pilla dit en autoenhet med innegivare.
Inga elpatroner följer med och han rekommenderade faktiskt inte autosotningen. (5000kr extra..)
Han skulle mejla installmanualen till mig.
Vill ha...
 
Ariterm har väl kampanj på biomatic basic vilket känns ännu prisvärdare.
 
Ja. den verkar bra, Elpatroner och cirkpump ingick tydligen, men har inte tänkt att byta panna riktigt än.
Tack för tipset.
 
Den är även rätt hög. Ca 150 cm tror jag
 
Några tankar om peltec pannan.
Dom uppger " hög verkningsgrad" på hemsidan, hur kom dom fram till det? det lär inte vara SP som testat för då brukar man skylta med resultaten.

Jag tycker nog att den ser ut att vara en gammal oljepanna med litet ask utrymme och osmidig att sota. Till en janfire brännare behöver man nog även ha en 90° flammriktare.

Om jag jämför med min panna som är otroligt lättsotad och som har en väldigt stor lucka som gör att man kommer åt överallt så tror jag att det finns bättre pannor för nästan samma pengar.

på bildena i länken så tycket jag att det ser trångt ut
http://www.polarpellets.se/exempel.htm

Men det är bara vad tänker, inte fakta :)
 
Killen på Peltec medgav att dom var usla på marknadsföring, men menade att de sålde slut direkt på den förhållandevis låga produktionen av Peltec 17. Den verkar inte vara deras huvudprodukt.

Peltec rekommenderade flamriktare och det har jag redan nu på min gamla panna.
Smaken är som sagt som baken, och man kan aldrig veta om man är nöjd förrän efteråt.:|
 
Fortfarande ingen som har en Peltec 17 och kan skriva en kort recension av den??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.