Precis som rubriken lyder så är detta mitt problem.

Jag har fått mitt badrum renoverat, från scratch i feb 2013. Även en ny golvbrunn är gjord.
Det hela fungerade som det skulle under någon månad men sedan kom problemet.

När jag duschar, då rinner det vatten jäms med golvet från både handfatet och toalettens avlopp. Hantverkarna har tittat på detta flera gånger. De har tätat & åter tätat, samt rensat avloppet med upp till 6 m. Det blir inte bättre.

Nu sista gången de besökte mej då läckte det såklart inte fast de spolade i duschen under säkert en timme. Detta är vad de sa till mej i alla fall. Dock så rann det som tusan då jag duschade dagen efter, så pass att jag fick vrida ur min handduk som jag alltid måste lägga ut.

Det är draget så att duschen är längst till vänster, handfatet i mitten & wc till höger. Allt på en rad. Jag hade inga problem med läckage innan renoveringen så föreningen anse att det måste vara ett fel mina hantverkare har åsamkat.

Vad kan det vara som är fel? Jag blir galen på detta snart & börjar misströsta rejält.

Tacksam för svar.

// Yolis
 
Krilleman
Bekosta en filmning av avloppet!

Ring försäkringsbolaget, dom kan antagligen hjälpa dig.
 
Föreningen säger sej ha filmat avloppen. Allt skall vara okej.

Kan det ha att göra med något under/övertryck? Att avluftning eller vacumventil saknas någonstans?

Googlat i flera timmar men inte hittat någon med samma problem.

// Yolis
 
Kan du ta lite kort på hur det ser ut när det precis börjar rinna ut på golvet?

Exakt var har VVSaren tätat?
För det är väll en VVSare som gjort VVS-jobben?

Vad har du för golv (klinker, plastmatta)?
Är tätskiktet riktigt gjort?

Är filmningen gjord nyligen?
Är filmningen gjord ända in till ditt badrum?

Stiger vattnet i toastolen eller läcker det mellan avloppsröret och toastolens anslutning?

Finns det något rum under ditt badrum?

Har du eller någon annan spolat ner något olämpligt i toan?
Det kan ha trillar ner byggmaterial i avloppet under renoveringen.
Jag känner en VVSare som har åkt på stopp i avlopp i samma bostad några ggr, fjärde gången han var där så tog han bort toastolen och stack ner handen/armen, en bit in i röret så satt det ett bröstben från en fågel. Bröstbenet fungerade som en strypning där bl.a. toapapper fastnade, till slut blev det totalstopp, efter att bröstbenet tagits bort så funkade avloppet länge.
 
Hade samma hemma. Dålig luftning.
 
Jag ska filma vid tillfälle & lägga upp.
Det är en godkänd firma som fått uppdraget, VEM som gjort det vet jag ju inte. Jag får ju anta att det är deras VVS-kille som tagit den biten.
Nu när de tätar, så är det mängde av silikon runt avloppen, närmast golvet då.
Det är klinker & tätskiktet får jag ju anta är rätt gjort.
Filmningen är gjord för inte så länge sedan, någon månad som jag fattat det. Om det är ända till mitt badrum vet jag ej,
Inget stopp i varken dusch, toa eller handfat. Om det läcker mellan toalettens anslutning & avloppsröret kan jag inte se, då vattnet verkar komma ut på den sidan som är mot väggen. Trångt o mörkt som attan där. Plus att det är massa silikon å plasthöljen i vägen.
Har bara källare inunder.
Jag har inte spolat ner något konstigt, om någon annan har gjort det vet jag ej. Inga barn som kunnat göra nåt iaf.
Men, om det fastnat något i toalettens rör då borde ju killarna ha märkt det då de kört en rens två gånger. Antar att det inte går att missa då?
 
Claesk - Kan du berätta lite mer hur det var för dej och vad ni gjorde för att åtgärda det?
Då kanske jag får ett grepp om det är exakt lika & kanske kan servera ett svar till gubbarna så DE kan fixa det någon gång.
 
Läckte från toa när man spolade.
Även när man spolade i köks vasken.

Under toa satte jag ett t-rör på avloppet. Drog det vidare ut genom vägen. Slutar ca 50 cm från vägen. Och ca 20 cm högre än avloppet till toa.

Ska dra röret upp men har inte hunnit än.

Inga läckage nu.
 
Okej, mitt läcker bara när jag duschar och jag har precis gjort en upptäckt som förmodligen inte är nå vidare :(

Jag drog igång duschen nu & filmade avloppen. Direkt började det rinna vatten & döm om min förvåning när jag ser att det kommer från fogen, på baksidan av toa & handfatsavloppet!!
Hur har de kunnat missat det då de varit här säkert sex ggr & undersökt? Vid ett tillfälle var jag hemma & tog emot dem & såg med egna ögon att DE såg att det läckte.

Det här luktar bakläxa & massa bekymmer för mej. Eller?
 
Du menar att vattnet kommer upp ur golvet ur en fog på UTSIDAN av avloppsrören?
 
Kan det handla om ett mycket kraftigt bakfall?
 
Mellan väggen & golvet, precis bakom/bredvid avloppsröret till toaletten så kommer det vatten ur en fog. Alltså mitt i delningen vägg/golv.

Sen kommer det upp ur en fog bakom avloppsröret, men där ser jag inte exakt.
 
Läcker alltså inte där avloppen kommer upp? Utan i skarvar?

Känns inte bra. Jag hade krävt att dom river upp och gör om.
 
Krilleman
Inget bra alls!

Använd inte avloppet mer! Då du bara förvärrar skadan. För vatten ska inte kunna tränga upp i golvet. Hur har man då gjort med fuktspärr och avloppsinstallation?

Kontakta firman som gjort badrummet och reklamera!

En bild på var vattnet tränger upp vore informerande!.
 
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
Har du provat att bara spola en massa vatten i golvbrunnen?

Som jag uppfattar det hela så läcker det ut vatten på golvet mellan några klinkerplattor när du duschar.

Jag misstänker att avloppet är okey men att golvläggaren har gjort en/flera tabbar. Jag misstänker att det är bakfall på golvet från duschutrymmet till toa/tvättställ, bakfallet är under tätskiktet. Golvläggarna har antagligen lagt tätskiktet och sedan har dom eventuellt flytspacklat golvet jämt och där efter satt klinkern i fixet.

När VVSarna har varit hos dig så har dom antagligen bara spolat vatten rakt ner i golvbrunnen och inte på golvet som det blir när man duschar.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.