Hej!

Såg i en tråd att några lyckats "hacka" sig in i styrsystemet på sin pump och därmed kan tanka ut info och ta kommando. Jag är skeptisk till att det finns någon sådan ingång i min pump och funderar istället på om det vore möjligt att styra den genom att manipulera tempgivaren?

Om jag bygger ett eget styrsystem med fler inputparametrar än vad pumpen har idag (väderprognos på nätet, flera innertempgivare, vindgivare t ex) och en egen logik, tror ni det går att styra värmen genom att skicka en spänning motsv -30 c i tempgivaren när mitt program vill gasa och +30 c när det vill bromsa? Eller finns det mer avancerad logik inne i pumpen som min egen riskerar att hamna i konflikt med?
 
Kompressorn i sig har en begränsning. Du kan inte värma din tank mer än upp till en viss temp. beroende på typ av kylmedia.
När trycket ökar "för mycket" riskerar du att "säkerhetsventiler" släpper gasen.
Med andra ord kan du inte "gasa på" mer än att du håller dig inom VP "värmekurvor".
Dessutom om du vill ha högre temp i din ackumulatortank/system blir verkningsgraden på din VP sämre.

Så kan du utveckla mer vad det är som ska "gasas på"? :confused:
 
Det som ska gasas på är värmen i huset. Naturligtvis ska den hålla sig inom begränsningar för framledningstemp etc så inte trägolv spricker t ex. Jag vill däremot bestämma för när den ska jobba (värma upp huset mer) och när den ska ta det lugnt (inte värma upp huset mer).
 
Det kan lämpligen justeras med regulatorns värmekurvor. (Regulatorn är förmodligen inbyggd i din VP) men kan också vara fristående.

Vad vill du uppnå med det önskemål av givare du angett i inledningstråden?
Har du golvvärme eller radiatorer?
 
Ofta finns det en termostatingång du kan använda till att styra med. Då kan du använda ett enkelt relä.
 
Anledningen till att jag startade tråden var att jag funderade på vad jag kunde använda min Raspberry Pi till. Sen har inte styrningen av värmepumpen varit helt problemfri. Kurvan är knäckt och dubbelknäckt men tycks ändå inte funka riktigt tillsammans med huset vid vissa temperaturer. I vårat hus har vi golvvärme på bottenvåningen och radiatorer på övervåningen.
 
vilpi skrev:
Ofta finns det en termostatingång du kan använda till att styra med. Då kan du använda ett enkelt relä.
Är det så att det finns två regelverk i en värmepanna:
1. Max och börtemperaturer för varmvatten och framledningstemp etc för att systemet ska funka rent praktiskt (varmvattnet ska inte bli skållhett, radiatorerna ska vara effektiva och trägolven ska inte spricka)
2. Styrkurva där yttertempen matchas mot en effekt, dvs beroende på utetemp så gasar pannan på olika mycket. Det är nr 2 som en extern styrautomatik skulle ta över.
 
Paddy skrev:
Anledningen till att jag startade tråden var att jag funderade på vad jag kunde använda min Raspberry Pi till. Sen har inte styrningen av värmepumpen varit helt problemfri. Kurvan är knäckt och dubbelknäckt men tycks ändå inte funka riktigt tillsammans med huset vid vissa temperaturer. I vårat hus har vi golvvärme på bottenvåningen och radiatorer på övervåningen.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=53807.0;all
 
sune73 skrev:
[länk]
Den tråden var lite over my head även om det lät som resten av det forat gick igång på en gång. :)
 
Vad har du för maskin???
 
Paddy skrev:
Är det så att det finns två regelverk i en värmepanna:
1. Max och börtemperaturer för varmvatten och framledningstemp etc för att systemet ska funka rent praktiskt (varmvattnet ska inte bli skållhett, radiatorerna ska vara effektiva och trägolven ska inte spricka)
2. Styrkurva där yttertempen matchas mot en effekt, dvs beroende på utetemp så gasar pannan på olika mycket. Det är nr 2 som en extern styrautomatik skulle ta över.
Om du har en inverterstyrd pump så kan du styra effekten annars är det av/på reglering som du har som alternativ och man ska undvika för många start/stopp. Pumpen mår bättre om den får gå långa perioder. Vad är det för pump du har och vad sitter det för styrsystem på den. Det är inte säkert att du kan åtgärda bristerna helt med ett annat styrsystem, det kan mycket väl vara så att du bör se över hela värmesystemet också.
 
Vi har en ivt greenline ht plus c7. Vet inte om det är något speciellt styrsystem förutom den vanliga kurvan och temperaturer för varmvatten och radiatorer.
 
Maskinen styr normalt på utegivare. Den kan ha en "påverkande" innegivare och man kan ställa hur mycket varje grad från målvärdet som ska justera framledning. Då maskinen har kontaktorer för komp resp elpatronsteg så är styrningen ganska enkel. Går att köra allt från en raspberrypi, glöm bara inte larmen.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Gissningsvis ett REGO637, eller i vart fall REGO6xx styrsystem. Inget fel på dem, inte avancerade på något vis men löser sin uppgift.

Varför inte koppla in dig på kom-porten direkt i styrdatorn så minskar du nog risken för att hamna i konflikt med den.

Jag skulle dock råda dig till att börja med att kolla över din installation så allt är OK innan du börjar justera styrsystemet.
 
Jag vill inte vara dryg men talesättet:
Om du måste fråga vad det kostar så har du inte råd.
Skulle nog kunna användas här, och då menar jag kunskaps mässigt.
(ja du kan påverka pumpen med utetempen, men det är inte rätt)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.