På bilderna ser man att set är en åsar med jämna mellanrum,yttre takstolarna ar alltid raka dom bärs upp av ytteväggen
så även här sen kommer det en ås sen en dal o vid stegen ytterligare en ås,som enligt min mening vittnar om att det hänger mellan takstolarna ,vore bra med foto för att se vinden
 
KnockOnWood skrev:
OK, då talar vi samma språk :)

Frågan kvarstår: Varför går TS tak i vågor?
Jag tror fortfarande att det för att man mixtrat med bärande väggar mellan vardagsrum och entré.
med den smal spännvidden TS hus har är det inte ovanligt att det inte finns hjärtevägg,tillräckligt grova bjälkar så bär det ändå
men det är inte häller ovanligt att dessa sviktar
 
Jag har ett valmat tak på mitt hus och yttermåtten är ca 13x8m.
Förra året så tog jag bort två "bärande" väggar då vi ville öppna upp från 4rok till 2rok där kök och vardagsrum går ihop utan väggar.
Jag sprang på vinden i flera veckor och mätte takstolarna och då huset är byggt 1946 så fanns det en del toleranser, speciellt när det är ett valmat tak med fackverkstakstolar, det blir lite knepig konstruktion helt klart.
De två bärande väggarna var i själva verket bara spontade väggar utan något direkt regelverk som var bärande mot takstolarna MEN man kunde se på den största spännvidden att det hade sjunkit markant, ca 6cm lägre på mitten över en 6m lång spännvidd. Då var jag lite orolig att bara plocka bort väggarna utan limträ så jag monterade in två limträ i mindre dimension som jag istället för att staga upp underifrån byggde hängandes över taksparrarna på vinden med m14-stång.
Jag har mätt upp allt igen nu, ca 1 år efter ombyggnationen och alla mått är desamma vilket jag förvånades över då det har spruckit i alla fogar mellan vägg/tak men det var enligt målaren inget konstigt alls, det är målarfogen som inte har klarat av rörelserna mellan sommar/vinter. Det syns även på det nylagda trägolvet, det blir ganska stora springor på vintern då jag lade det på sommaren.

Jag tror inte att idén om en fellagd första läktrad är så långt bort faktiskt då sjunkande pannrader kan spela ögat ett spratt, jag har sett det förr. Har du mätt upp sviktet genom två konstanta mätpunkter på taket?
Skulle det däremot vara sviktande takstolar så behöver det inte betyda att det är någon fara på taket ändå, det är inte konstigt i gamla hus helt enkelt, speciellt inte med lite längre spännvidd.
Förr i tiden var man ju ganska pigg på spända papptak och jag börjar efter åtskilliga renoveringar förstå varför då dessa tar bort all synlig svikt på innertak.
 
Det är bara inte så enkelt att man har samma dalar/berg på andra sidan taket fast åtmotsatt håll?
Kan vara så simpelt att takstolarna är lagda 2-3cm fel så att man börjat spela och sen "rättat till".

Detta är ganska lätt att få till rätt när man bygger. Bara ha 2-3 väl spända snören alt mäta så att utsticket är lika långt på varje sida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.