;D ... jaaaa tjäna pengar .... försäkringsbolag, husfirmor och mäklare får göra det utan skuldkänslor .....
ang.huvudfrågan så tror jag att en bastu kan skapa en känsla hos köparen att man får mer för pengarna ;). Det gör fex inte ett rum som blir 26m2 i stället för 23m2 ... tycker jag
gaia
 
Det är skönt att folk är olika! För mig får du tjäna dina pengar hur du vill - jag kan bara konstatera att för mig är mitt hus en kärleksaffär och lika lite som jag skulle kunna tänka tanken att sälja min man (ok det har väl hänt att tanken flugit genom skallen någon gång men jag har aldrig gått så långt som till att annonsera ut honom :D ::)) skulle jag kunna tänka mig att sälja mitt hus! Men som sagt lyckost dig om du lyckats göra en hacka på dina hus - mina kostar, liksom min man, mest pengar!
 
Kärnfrågan är vilken sorts byggmaterial som ÖKAR i pris bara därföra att du börjar konsumera upp det.  
;D

Frågan korrekt ställd lyder:  Vilken investering behåller restvärdet längst?
 
Tråden spårade nog ur en liten bit :)

Har tagit reda på vad en pool betyder i värde iaf.
Oavsett om det kostar 50.000 eller 500.000 kr att bygga poolen, så höjer den husets värde med 100.000kr.

Personligen "finne som man är" så är en bastu alltid mer värd än poolen, men den höjer nog knappast värdet med 100.000 kr tyvärr

Mvh
Jari
 
Inger.P. skrev:
Jag säljer gärna min man! Någon som har något bud?
Huset behåller jag dock ;)
Nu har tråden definitivt spårat ur men det var ju någon som försökte sälja svärmor för inte så länge sedan - det kan jag också tänka mig att göra - både man och hus behåller jag!
 
Inger.P. skrev:
Jag säljer gärna min man! Någon som har något bud?
Huset behåller jag dock ;)

Ge inte min Lisa några idéer nu. :-X

mvh
David

Edit: Såg just hur man kan tolka detta. Vad jag menar var att jag inte vill bli såld.
 
Angående värdering av bank så spelar det ingen roll alls. Bastu och/eller friggebod räknas inte in som boyta.
 
För att svara på frågan och vara lite motvalls skulle jag inte batala extra för en bastu (ty jag gillar inte att basta) däremot för en pool elller lite extra utrymme!
 
Ska ni bo i bägge fritidshusen? Eller ska det bo en familj i varje? Bygger ni i ett fritidshusområde/trakt där permanentboendet blir allt vanligare? Mao hur hög är sannolikheten att nästa köpare också kommer att vilja bo permanent? Hur snål är ytan i huvudbyggnaden? Om det troligen kommer att användas som permanentboende även fortsättningsvis och om ni inte har snålt med boendeytan annars, så skulle jag förbereda en yta i huset, t ex en klädkammare i anslutning till badrummet. Allra helst med någon form av utgång mot en enskild plats på tomten ...
Har ni sjötomt? För då kan man ju på ett annat sätt se framför sig den lilla gäststugan med bastu och en rejäl ölveranda ner mot vattnet ....fast det får ju i dagsläget inte plats i en friggebod.

Själv är jag sådär naiv och går på alla dumma drömmar om det perfekta livet, så jag skulle säkert betala extra, inte för en bastu, men för visionen om det ljuva livet ... Av bilden att här kan man ha det bra.
mvh fiddeli
 
fiddeli skrev:
Ska ni bo i bägge fritidshusen? Eller ska det bo en familj i varje? Bygger ni i ett fritidshusområde/trakt där permanentboendet blir allt vanligare? Mao hur hög är sannolikheten att nästa köpare också kommer att vilja bo permanent? Hur snål är ytan i huvudbyggnaden? Om det troligen kommer att användas som permanentboende även fortsättningsvis och om ni inte har snålt med boendeytan annars, så skulle jag förbereda en yta i huset, t ex en klädkammare i anslutning till badrummet. Allra helst med någon form av utgång mot en enskild plats på tomten ...
Har ni sjötomt? För då kan man ju på ett annat sätt se framför sig den lilla gäststugan med bastu och en rejäl ölveranda ner mot vattnet ....fast det får ju i dagsläget inte plats i en friggebod.

Själv är jag sådär naiv och går på alla dumma drömmar om det perfekta livet, så jag skulle säkert betala extra, inte för en bastu, men för visionen om det ljuva livet ... Av bilden att här kan man ha det bra.
mvh fiddeli
Tack för råden, Fiddeli.
Jag skulle nog vilja säga att du verkar ha stor självinsikt vilket borgar för klyftiga beslut i slutändan. Första steget mot rationalitet är nog att inse att man inte är så rationell.

MVH
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.