Visst är det så. Men eftersom TS tidigare i tråden diskuterar hur mycket han ska betala till föreningen verkar det för mig tydligt att detta projekt - om det ska göras - görs i samråd med föreningen.
 
KnockOnWood skrev:
Villa vistas förslag är väl det enda vettiga?

Fast det finns ett alternativ till:
Det nedgrävda/nedsprängda rummet skall alltså användas som matrum.

Då kan man kanske göra en kalkyl och jämföra med hur många trerätters på omkringliggande krogar man kan få för samma kostnad.
Och då skulle man som bonus slippa disken och allt spring i spiraltrappan också :)

5200 middagar fick jag det till :) Ok, tack för era svar. Mycket intressant. Jag ska fundera vidare över detta. Kan åtminstone fråga styrelsen på vår gemensamma adventsfika om ett par veckor vad fasaden står på och hur långt den går ner i marken. Hursomhelst vill man absolut undvika att något går väldigt snett och man blir skyldig flera miljoner.
 
Minns att de sa på mötet i år att när de borrade neråt från gatan för att nå berget för bergvärme så var det tio meter ner.
 
Redigerat:
Projektet är friskt vågat men utöver stora kostander finns flertalet komplikationer som måste kontrolleras innan ens ett spadtag kan påbörjas. Gör en förstudie med:
- Kontrollera detaljplanen, ang om utbyggnad är möjlig, bygglov krävs
- Kontrollera ritningar, på SBK alt stadsmuseum ang grundläggning samt geoteknisk undersökning (bergnivåer, pålning)
- om tex grunden stå på en granitstensgrund så fungerar den mha jordtrycket, dvs om det grävs ut intill den underminieras plinten vilket kräver förstärkning, en konstruktör måste beräkna förstärkningen, detta kräver relationsritningar. (Förstärkningen kommer minska lokalytan)
-BRF:en kommer vara byggherre, du blir troligen beställare av entreprenaden och står som ekonomiskt ansvarig, Allt måste vara dokumenterat av Styrelsen, troligen via en årsstämma om hur andelstal och nyttjanderätt till lokalen.
- grov gissning kommer investeringen ligga på minst 40 - 60 tkr per kvm. Lokalen kommer troligen ej klassas som boyta då det blir en källare, vilket minskar kvm-värdet vid lån - försäljning.
- Du skriver att det endast är 35 kubik massa som skall ut, det som blir extremt svårt är hur det skall hanteras, det går troligen inte att få in en maskin då skall 35 kubik handschaktas, i Sverige hittar du ingen som gör detta, möjligtvis någon från kontinenten men det är extremt tungt, även om inga block eller berg finns, totalt rör det sig om 45 - 60 ton material som skall ut.
 
Så jag får gå till Stadsmuseum för att kontrollera vad huset står på och hur långt ner fasaden går. Lokalen måste klassificeras som min egen boyta om jag ska lägga pengar på projektet. Här är en ritning på huset om det skulle hjälpa :)



detaljplan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Huruvida den klassificeras som din egen eller ej är ju upp till din överenskommelse med föreningen - och det är klart att den ska vara din egen, annars ska du ju inte ge dig in i detta.

Begreppet boyta styrs av svensk standard. Eftersom detta är under omgivande marknivå kan det aldrig bli boyta, utan kommer vara klassificerat som biyta. Jag tror dock inte den formella klassificeringen påverkar marknadsvärdet, eftersom det blir uppenbart för spekulanter på plats att ytan är en yta man bor i, och inte ett förråd eller liknande. Men om en bank går strikt på nyckeltal om lånestorlek per kvm boyta, ja då kan det ju påverka lånemöjligheterna.
 
Du behöver sektioner på husets stomme/grund alt beskrivning av grundläggningen. Planen säger ingenting hur grund/grundmurarna ser ut.
 
Det finns ngt som heter sugbil !
Bila ner allt som skall bort,
ring DK sanering och dom suger ut allt genom en 6" eller 8" slang rakt ut i lastbilen.
Skulle gissa att lastbil med 2 gubbar kostar runt 1800;- / timme.
Man spar mkt tid på att slippa hand ösa med spade och släpa i säckar.
Ska det sen singlas upp innan golv gjutning, så kan dom vända på maskineriet och blåsa in singel åxå !
 
  • Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
Jag undrar om projektet fortfarande lever.
Och trådskaparen har inte varit inne här sedan 2013-11-20 12:27.

Jag tror med andra ord att detta var ett hugskott som saknade livskraft.
 
Bra tips med sugbilen hursomhelst, den möjligheten kände jag inte till.

Kan de slanga upp planteringsjord med den utrustningen? Ska så småningom fixa till en del av trädgården som ligger besvärligt till så att skottkärra inte fungerar, och det är jobbigt att springa med hinkar när det är stora volymer. Kanske kan skopa på arm fungera, men detta med slang låter intressant.
 
Körde själv sugbil runt år 2000, och man kan suga i princip allt som går in i slangen, isolering, sönderbilade golv, spån i trossbottnar, jordmassor, singel på tak eller krypgrunder, vatten, tegel, fasadputs, .... Sugbilen är inget annat än en stor jäkla damsugare på hjul som väger 18 ton :)

Och det går dessutom att blåsa iväg jord, grus, singel osv.....ifrån bilen om man vill återfylla på trånga ställen.

Många som ska renovera och vill tömma trossbotten eller mellanbjälklag brukar börja med att fylla sopsäckar.... man ledsnar snart.
In med en sugbil å sug bort skiten !
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Hm, har TS funderat på dräneringen av detta utrymme? Jag har själv funderat på att fördjupa krypgrunden under mitt hus till en riktig källare, men ett av de stora problemen är ju dräneringen. Gräver man bara på insidan av grundmuren är det ju svårt att leda bort vatten.
 
Hehehe

När jag tog bort kutterspånet vid en renovering fyllde vi det i säckar, sedan transporterade vi säckarna per båt till en grannö, där en kompis strödde ut spånet på en potatisåker.

Nya seder, nya vanor som det heter :)
 
Hej!

Jag skulle verkligen vilja göra det här projektet, men är tills vidare lite mer pessimistiskt inställd då jag är orolig för sättningar. Det är ju ett stort projekt också som föreningen måste godkänna och bygglov måste fås. Det är som sagt på Östermalm vid Garnisonen. Det verkar också på inläggen som att fasaden bärs upp av utrymmet under vardagsrummet och att väggarna då måste cementeras inåt i hålrummet vilket skulle göra 15 kvm vardagsrum mycket mindre.

Sugbilen är en väldigt positiv överraskning tack så mycket! Nu blir projektet en aning mer realistiskt.
 
bild 1-2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild 2-1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är två bilder från lägenheten om det skulle hjälpa.

Jag hittar inga andra ritningar på stadsbyggnadskontoret än de jag postat här. Kanske föreningen har någonting. Men annars så finns ingenting att gå på och hur troligt är det då att man ska få bygglov då? Kanske konstruktör och arkitekt kan göra ritningar och beräkningar för flera olika scenarion för bygglovet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.