Största fördelen med en värmepumpskondenstumlare kontra konventionell kondenstumlare är att tvätten torkas i en betydligt svalare luft.
 
Demmpa skrev:
Största fördelen med en värmepumpskondenstumlare kontra konventionell kondenstumlare är att tvätten torkas i en betydligt svalare luft.
Samt att det inte blir 40 grader varmt i tvättstugan.

Jag upplever det som att den torkar snabbare än min gamla tumlare också.
 
Hubbe2 skrev:
ok, men vintertid så ger det ju ändå ingen energibesparing då all värme i en kondenstumlare kommer huset tillgodo.
Nja, kanske om man har FTX eller dåligt fungerande ventilation som sprider luften från tvättstugan till resten av huset. Normalt ska luften från tvättstugan ventileras ut eftersom det är dåligt att sprida fuktig luft i huset. Utan värmeåtervinning kommer värmen alltså bara tvättstugan till del. Som då gärna blir en så där 40 grader...
 
Vi torkar tvätten med bergvärmepumpen, tror det är klart effektivast :).
Men annars blev jag faktiskt positivt överraskad av payoffen för VP torktumlarens högre kostnad om man kör den mesta tvätten i tumlaren. Det trodde jag faktiskt inte. För vår del som kör 4 omgångar torktumlare per år så kommer det aldrig löna sig att byta :)
 
Hubbe2 skrev:
Men hur funkar en värmepumpstumlare? Var tar den energin ifrån? Inte har man väl ett aggregat ute? Värmeväxlingen sker väl troligen i maskinen på baksidan eller så. Den energi som då tas från omgivningen till tumlingen kyler ju rummet i motsvarande grad, vilket innebär att man får tillsätta energin i form av varmare element. Var är vinsten?
Mina element fungerar som så att de slår av om temperaturen är över den inställda,(ganska normalt) alltså går ju inte elementen under den tid då min kondenstumlare tillför energi och värme till huset.

Det enda tillfälle som jag kan se fördel med värmepumpstumlare är under sommaren då värmen är avstängd. Jun-Sept. 1/3 år alltså.
Du använder vanliga glödlampor för att värma huset också ? Har direktverkande EL till radiatorerna ? Då finns det nog andra områden att börja spara energi för dig istället för att köpa en VP tumlare :)
 
frean98 skrev:
Enligt kalkylen sparar jag 10 500:- på 5 år. Inte dåligt med tanke på att jag har en total elförbrukningskostnad på 25 000:- under samma period. Inte dåligt alls!!! Det betyder att torktumlaren jag har idag står för nästan hälften av min totala förbukning. ojojoj
Du kör alltså torktumlare varje dag och har en årsförbrukning på ca 5000 kWh, låter ju som du har en låg och bra elkostnad.
En normal B-maskin idag ligger runt ca 4 kWh per omgång, en vp-maskin runt 1,6 kWh
Jag skulle säga att skillnaden ligger runt ca 1000 kr om året om man kör så pass mycket med sin tumlare, då det skiljer ca 1000-1500 spänn för på jämnförbara maskiner så känns det som ett givet val.
Förutsättningarna är dock fulla maskiner, samt ren kondensor.
Nu kör folk väldigt sällan fulla maskiner, men i gengäld är folk ganska dåliga på att göra rent i kondensorn, så jag brukar se det som att det jämnar ut sig, men har inga bevis för det.

Att torktumlaren skulle stå för en stor del av hushållshel är väl ingen hemlighet. Men som många skriver så är det upp till var och en att välja utifrån just de förutsättningar sin egen familj har.
 
largab skrev:
Du använder vanliga glödlampor för att värma huset också ? Har direktverkande EL till radiatorerna ? Då finns det nog andra områden att börja spara energi för dig istället för att köpa en VP tumlare :)
Tyvärr kan man ju inte köpa riktiga lampor längre, lågenergiskiten hatar jag, så evinnerligt sega. Blir Led nu om man måste byta lampa.
Japp jag kör elradiatorer som komplement till LLVP, har ett ute-spa som drar ström, utebelysning som lyser hela natten osv. Ororas ändå inte av elräkningen. Så att lägga ett par tusen till på torktumlaren tror jag inte jag skulle göra för att dra ner på strömmen, tar nog rätt många år innan det är betalt.
Vad jag ville påvisa var att leverantörens beräkningsida är helt ute och cyklar, de har ju maxat elpris, maxat elförbrukning samt ljuger om en hel del. Jag hade exempelvis sparat 22000kr på tre år om jag byter, jomentjena.
Enligt http://www.aeservice.nu/elspar/happforb.htm så kostar en tumlare (kondens) ungefär 250kr /år att driva (2h/vecka, 2000W) Då tar det 10år att spara in prisskillnaden och nästan 100år att komma upp i den där sidans fantasibelopp. (förutsatt att vptumlaren inte drar ngn ström alls)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jo, jag springer iväg och köper en Bosch på studs!
Makalösa 17 400kr kommer jag att spara jämfört med min nuvarande maskin. Nä, såna där sk*t-funktioner kan de ta ner på en gång! Fy Bosch, det var dåligt!
 
Undrar vilket fyllo som står för deras uträkning?
För en tumlare på 2kW så krävs det 66h körning i veckan året runt för att nå de siffrorna och då jämfört med hängtorkning utomhus...
 
Det blev en enkel och i sammanhanget billig Electrolux EDC1072LDW. Jag räknar med att den kommer fungera till det den ska användas till.
 
peroande skrev:
Värmepumpstumlaren har ett värmelement, precis som andra torktumlare. Skillnaden mot andra tumlare är att en (den mesta) värmen återvinns i maskinen i stället för att släppas ut i omgivningen. Det är värmepumpen som gör detta genom att ta kyla ned den fuktiga luften som passerat kläderna och tillföra den igen till samma luft innan den skickas in i kläderna igen.
Det var ungefär det jag ville veta, tack!
 
bjoma skrev:
Känner igen det där. Har också en dyr Bosch med värmepump som ibland (gärna om man torkar få plagg) stannar för tidigt. Det går ju att lura maskinen om man bor i ett område där vattnet har hög ledningsförmåga. Genom att ställa in maskinen på att man har vatten med låg ledningsförmåga så kommer den torka lite extra eftersom sensorn tror att tvätten är blötare än den är.
Bra tweaktips - ska kollas upp!
 
Macarus skrev:
Nja, kanske om man har FTX eller dåligt fungerande ventilation som sprider luften från tvättstugan till resten av huset. Normalt ska luften från tvättstugan ventileras ut eftersom det är dåligt att sprida fuktig luft i huset. Utan värmeåtervinning kommer värmen alltså bara tvättstugan till del. Som då gärna blir en så där 40 grader...
Ja, det finns ju en del parametrar att ta hänsyn till när man ska nagelfara sin energiförbrukning... Har man bergvärmepump så blir det ju också en skillnad mot att låta tumlaren värma kåken med el kontra att låta bergvärme sköta den biten, men för oss (som har bergvärme) så var det ändå ett ganska irrationellt beslut att köra på värmepumpatumlare. Det var nog mest att man hört att dom inte värmer luften så mycket som fick mig att öppna lädret, om jag ska vara helt ärlig...
 
Som någon kanske sa, en STOR fördel är att det inte blir lika varmt/fuktigt i tvättstugan. Största fördelen tycker vi..
 
  • Gilla
hevi
  • Laddar…
Vi köpte en värmepumpstumlare A++ tror jag att det är och mätte va den drog i el för en torkning och det kostade strax över 2:- för en körning. Så jäkla skönt att kasta in nästan alla kläder och slippa stå och hänga upp allt.
 
  • Gilla
hevi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.