Håller på att totalrenovera köket och ska snart börja montera skåpen. Upptäckte dessvärre att en vägg "buktar inåt" (dvs in mot köket) en hel del. Om jag bara monterar skåpen dikt mot väggen så misstänker jag att det kommer det att bli glipor i framkanten mellan vissa skåp. Är det någon som har något bra tips om hur man får bukt :)D) med såna problem? Väggarna är för övrigt i betong.

Har funderat på att såga till en regel efter väggens form och montera skåpen på den, men jag är rädd för att det skulle göra att skåpen kommer att hamna för långt ut. På en av sidoväggarna sitter nämligen ett insänkt fönster precis 37 cm från den vägg som skåpen ska sitta på, och hamnar skåpen längre ut så kommer skåpet närmast fönstret att sticka ut en liten bit. I och för sig bara över "insänkningen" så fönstret kommer ju gå att öppnas ändå, men det blir nog inte så snyggt...
 
Spackla ut "svackan" ;) ;D
 
Jasså den gick UT mot rummet ??? Var lite för snabb där ;D Är det betongväggar eller lättbetong ( typ siporex )? Är det lättbetong så är det inte så mycket jobb med att bila bort det som buktar utåt och sedan spakla just det området rakt.

Lycka till!
 
Japp, buktningen går ut mot rummet (eller in, beroende på hur man ser på saken... :) ). Det är inte lättbetong så bilning vill jag nog inte ge mig på...
 
Då får du nog spakla hela den väggen om du vill få det snyggt. Tror du kommer ångra dig i efterhand om du gör den "nödlösning"
 
Det kommer att gå åt en hel del spackel... :-/

Menar du min ide om regeln när du säger "nödlösning"? Varför tror du inte att det blir bra?
 
Hur menar du att du skulle sätta upp skåpen? Det sitter ju redan en fästregel i varje skåp som är till för att skruva igenom och fästa i väggen. Ska du sätta en sepparat regel längs hela väggen ??? Eller hur menar du? Har du ingen rak vägg så är det någ väldigt svårt att få till det snyggt. Fick själv spackla som en dåre när vi gjorde vårat kök. ( Har också betong/siporex väggar )
 
Nä, jag menade att jag skulle sätta upp en lång regel tvärs över hela väggen. Om jag först för över väggens krökning på regeln och sågar till den så att den följer väggen i bakkant så får jag ju en rak framkant på regeln att montera skåpen på.
 
Men det sitter väll en regel i varje skåp ??? Om du lägger en regel bakom skåpen kommer ju dessa ut en bit från väggen? Eller är det jag som inte hänger med riktigt vad du menar?
 
Jo, det är riktigt. Skåpen skulle komma ut en liten bit från väggen. Men dom skulle i alla fall sitta mot ett rakt "underlag". Sätter man en stödlist tillverkad på samma sätt undertill så syns det ju inte att skåpen inte sitter mot väggen.

Har försökt rita lite hur jag menar att regeln skulle sågas efter väggens form (grovt överdriven buktning för att illustrera problemet):

v%e4gg.jpg
 
8) Satsa på variant 2, forma regeln efter väggen. ;)
 
Skulle nog också gå på regelmodellen...

Är det mycket det buktar får man väl skaffa en djupare bänkskiva.

/Markus
 

Sätt en rak regel mot väggen. Chimsa med masonit eller dylikt där det buktar inåt. Borra genom regel och masonit, plugga och skruva fast regeln. (För mycket jobb att forma regeln efter väggen tycker jag).

När du sätter upp regel nummer två, måste du chimsa och väga av med vattenpass mot regel nummer ett annars kommer överskåpen att luta inåt eller utåt och frun i huset blir nog inte glad om karotter och tallrikar far ner i huvudet på henne när hon öppnar luckan.

Att ha en djupare bänkskiva äbn 30/40-talets standard 60 cm är bara bra! Vi lever på 2000-talet och har en massa manicker och mojänger som skall få plats. (Det fanns inte så många kaffebryggare, espressomaskiner, mixrar mm för 60 år sen). 70 - 80 cm djup är jättebra om du har plats för det!

MvH
Thorsten
 
Tack för alla tips!

Tanken med att såga regeln efter väggens form var ju för att komma ut så lite som möjligt från väggen, så att inte skåpet i ena änden ska sticka ut över insänkningen för fönstret.

En annan variant är väl att stoppa in masonitbitar mellan skåp och vägg bara där det behövs för att dom ska hamna plant och i linje med varandra.
 
En liten fråga bara, vilket program har du ritat ditt kök med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.