Har en Wascator där manöversäkringen löser ut hela tiden och har öppnat den i helgen.
(löser ut så fort strömmen kopplas till maskinen)
Stort musbo över hela överdelen där el/mekaniken är, rensat bort allt och kollat över trådarna, en var söndertuggad på isoleringen (åtgärdad) i övrigt ser det ok ut.

Säkringen löser fortfarande ut så jag började så smått felsöka och det verkar som transformatorn till manöverdelen är orsaken.
1. Kopplar jag bort inkommande (primärsidans trådar) till den så löser inte säkringen ut.
2. Kopplar jag på inkommande trådar igen och tar loss sekundärsidans trådar så att endast själva transformatorn är inkopplad och inget därefter så löser säkringen direkt.
Detta borde ju göra att det är transformatorn som har en kortslutning eller missar jag något?
(Jag har haft loss den, gjort ren den så mycket jag bara kan men det hjälper inte)

Nån som har något tips om vidare felsökning eller var jag kan köpa en ny sådan trafo (Göteborgsområdet) så är jag tacksam :)
 
  • w74.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antagligen har mössen gnagt bort isoleringen/lacken på transformatorns primärtrådar, den behöver då bytas ut.
 
Tack för snabbt svar,
Ja, det låter ju faktiskt helt rimligt att det kan vara så.
Återstår att hitta en ersättningstrafo, finns ingen spec på den så jag vet inte vad för spänning/ström den ger så det blir väl till att försöka hitta någon som säljer reservdelar till Wascator.
Någon som vet någon som har reservdelar i Gbg-trakten?
 
Electrolux Service på Herkulesgatan 1 har alla reservdelar. Annars kan du ju höra av dig till Electrolux Laundry Systems (f.d. Wascator) i Gamlestaden.
 
Ok, toppen.
Jag testar med nån av dom i veckan så får vi se om det räcker med o byta den.
Tack för hjälpen så här långt :)
 
Fortsättning här,,,

Herkulesgatan kunde inte hjälpa mig, dom ville ta "småmaskiner" istället men jag fick numret till support (0372 66560).
Och där fick jag hjälp med vilket värde trafon hade 11V, så jag fick köpt en på Kjell o co (12V men jag chansar på att det ska gå bra).

Nu får jag igång panelen/displayen så jag kan välja ett program som går igång.
Väljer "30 graders ylle", maskinen tar in vatten (via fack 1 o 2), snurrar/tvättar och tömmer sedan ut vattnet, detta tar kanske (2-4 min?)
Stannar sen o blinkar 03 på "Programtid", därefter händer ingenting på 10 min och maskinen är tom på vatten så den håller inte på o värmer.

Bryter strömmen och kan välja ett annat program 40 grader nånting, och det händer ungefär samma sak.

Har tre relän varav det i mitten surrar lite konstigt, så jag funderar på att kolla vidare på det om det kärvar och kan vara orsaken.
 
Redigerat:
Problemet löst (y)

Körde ett annat program som gick färdigt, reläet som surrade galet smörjde jag med lite 556 och det tystnade allt eftersom mer o mer. Så nu har jag kört 3 program som gått klart, får hoppas den håller ihop ett tag till.

Om det var det som var felet eller om det var nån annan del som kom igång efter att jag provat fram o tillbaka vet jag inte, maskinen har stått still några år innan vi flyttade in verkar det som, (som syns på bilden med kanske).

Vilket fall tack för hjälpen :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A
Dessa kontaktorer slits en del och jag tycker att du planerar in ett byte av åtminstone den som spökar
manöversäkringen borde inte lösa för kontaktorfel om det inte är överslag till jord från manöverspolen eller hjälpkontakten kan dock inte förstå hur 556 skulle fixa detta om det inte är för att det tvättade bort mus exkrement,
 
Jo, jag funderar på att beställa hem så jag kan byta en eller alla tre.
Manöversäkringen löste ut pga transformatorn som kortslöt, efter jag bytt den så löser den inte ut längre.
Där var en hel del ytrost på trafon och vissa andra delar i maskinen, så jag vet inte om det även fanns inne i kontaktorns delar.
Det är ju lite elektro-mekansikt inuti så jag gissar på "beläggningar"/smuts i kontaktdelarna eller rörliga delarna som fick bättre kontakt av lite 556, eller att dom "rör" sig utan hinder.


kontaktor.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
A
Jaha du bytte trafon, det missade jag.
det är delarna märkta 5 resp 2 i kontaktorn som slits av gnistbildning, tillslut blir det dålig kontakt.
jag vill minnas att den första kontaktorn är för motorgång, den andra reverserande och slutligen den tredje till centrifugering.
 
electroluxaren skrev:
Jaha du bytte trafon, det missade jag.
det är delarna märkta 5 resp 2 i kontaktorn som slits av gnistbildning, tillslut blir det dålig kontakt.
jag vill minnas att den första kontaktorn är för motorgång, den andra reverserande och slutligen den tredje till centrifugering.
Riktigt bra info där, thx!
Jo, jag kan tänka mig dom slits av gnistbildning till slut, så det är nog lika bra att beställa nya för alla tre.
Frugan nämnde något om att den centrifugerade dåligt eller inte alls, så det kan ju vara den tredje som lagt av där då kanske. I displayen såg det ändå ut som maskinen gått färdigt alla moment och till ett avslut, men det kanske var utan att centrifugeringen fick köra sina minuter ändå.
 
A
Du kan ha en motor med kol som bara till för centrifugeringen
 
Ok, bra, nu fattas bara lite tid för att kika på det, men det blir så småningom här.
Stort tack för hjälpen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.