Det finns planhyvlat virke, kostar lite mer, men inte så blodigt...
 
Plåtvinklar skruvade i väggen och sen en regel skruvad i vinklarna.....
 
Enk Projektet skrev:
Plåtvinklar skruvade i väggen och sen en regel skruvad i vinklarna.....
Eller plåtvinklar i golvet. Hursomhelst, med plåtvinklar så kan du också väga av det vågrätt om golvet lutar.
 
Ska åka och köpa en regel idag för att skruva upp på väggen. Sökte runt lite och det verkar som om man inte rekommenderar att sätta trä direkt mot betongväggar? Är detta någon risk? Jag menar i så fall borde ju skåpstommarna vara lika utsatta, med tanke på att dessa ofta är spån på baksidan och man i vanliga fall fäster detta direkt mot väggen.

Behöver jag oroa mig för detta? Funderar på att köpa aluminiumtejp och sätta på väggen innan jag sätter regeln, eller är detta onödigt?

Hur djupt tror ni jag behöver gå med skruv och plugg? Räcker 4-5cm eller ska jag ta mer?
Och vilken dimension på skruv är att rekommendera?

Tack!
 
Hade 150mm spikplugg när ja satte fast 45mm regel i betong,
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Är detta en lägenhet?
Om det inte finns någon form av tillskjutande fukt så skall det absolut inte vara ett problem med att sätta trä direkt mot betongen.
Dvs, är det i källaren på ett sutteränghus mot yttervägg så skulle jag undvika trä rakt mot väggen - Antar att detta inte är fallet.

Jag skulle nog i vart fall se till att sätta typ 65mm plugg och skruv som anpassas pluggen samt virket. Man brukar ju generellt säga att 2/3 av skruven skall i materialet som man fäster i. Men det beror ju på förutsättningarna. ;)
Det går ju att lösa på flera sätt, antingen skruv som går igenom virket eller så försänker man skruven, någon nämnde vinklar, alternativet är ju att sätta en 45'a i väggen och så sätta regeln i den osv osv..
 
Är det inte bara att sätta 45 45 stånde med cc 60 på väggen . Den sätter man en 45 45 liggande i skåpens skruv höjd. Vill man även ha skåpen stående på en regel får man ju först dubbla de stående reglarna och sen en liggande 45:a till i rätt höjd
 
P
Jag behövde en 90mm för ett tag sen pga vissa orsaker..... Gick till brädgården, tog en 95a och bad dom hyvla av 5mm... Gick väl på 2minuter. Så kan man göra när man inte handlar på Byggmax.
 
Köpte faktiskt två stycken 45x70 av tryckt virke. Obehandlade reglar är tydligen inte planslipade, och det känns rätt viktigt för att få rätt mått. Vet att det är onödigt med tryckt virke inomhus, men jag kommer ju inte ha någon kontakt med det, så det bör vara helt ofarligt!

Valde två 45x70 för att slippa ha så långa skruv. Då drar jag fast den första i väggen och sen fäster jag den andra i den första regeln.
 
Varför 70 bred?
 
raveper skrev:
Varför 70 bred?
För att två 45x45 på varandra gör ju att den blir rätt smal, 90x45. Nu blir det istället 70x90. Ingen annan riktig anledning!
 
Nån annan får rätta om jag har fel, men jag har fått för mig att tryckt virke inte ska användas inomhus överhuvudtaget, för det kan ge luktproblem.
 
Ja det stämmer, men då brukar det handla om syll.
Fuktig tryckt syll i oisolerade betongplattor ger lukt.

Om det är något problem i ett kök törs jag inte säga något om.

Det finns planhyvlat virke med, "riktiga" brädgårdar har det hemma.
 
Carl_Elvis skrev:
Nån annan får rätta om jag har fel, men jag har fått för mig att tryckt virke inte ska användas inomhus överhuvudtaget, för det kan ge luktproblem.
Sökte lite på detta nu, det verkar som vissa har luktproblem med tryckt virke inomhus. Ursäkta språket, men FAN! Då får jag åka till ett annat ställe och köpa virke då!
Någon som kan bekräfta detta? Om det kommer medföra problem?
 
jockebq skrev:
Sökte lite på detta nu, det verkar som vissa har luktproblem med tryckt virke inomhus. Ursäkta språket, men FAN! Då får jag åka till ett annat ställe och köpa virke då!
Någon som kan bekräfta detta? Om det kommer medföra problem?
Personligen skulle inte jag heller använda tryckt virke inomhus - Beklagar. Ofta är det väl när virket blir blött som lukt och ångor avges men likväl så skulle jag undvika det hela.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.