Jag och min syster skall dela på sommarstugan som vår mor ägde. Det finns inga lån på fastigheten och min fråga är: Kan någon av oss ta lån på fastigheten utan att den andre blir informerad?
 
Nej EN delägare skall inte kunna pantsätta en fastighet.

En belåning av en fastighet går ju i två steg, först måste man ta ut pantbrev (inteckningar), sedan används dessa pantbrev för att pantsätta fastigheten, för att man skall kunna få ett lån.

jag är inte helt säker på i vilket moment alla delägare måste godkänna affären. Dvs. OM det redan finns gamla pantbrev så är jag bara nästan säker på att man inte kan använda dem för en pantsättning utan alla delägarens godkännande. Eller om spärren ligger när man skall ta ut pantbreven.
 
fusion skrev:
Jag och min syster skall dela på sommarstugan som vår mor ägde. Det finns inga lån på fastigheten och min fråga är: Kan någon av oss ta lån på fastigheten utan att den andre blir informerad?
Detta kanske är lite off topic, men är faktiskt ett mycket allvarligt menat råd på vägen:

Om ni syskon inte litar till 200% på varandra så skall ni inte äga stugan ihop!
Det kommer förr eller senare att leda till ovänskap om ni går och misstror och tittar snett på varandra.


Jag har med på nära håll sett hur bra det det funkar med gemensamt ägande mellan syskon som litar helt på varandra.
Men om man inte gör det så finns det tusentals små detaljer, förutom de stora som du nämner, som kommer att skapa konflikter.

Till saken:
Det enda sätt som jag kan tänka mig att förhindra att en part inte belånar en gemensam fastighet är att man tar ut pantbrev som väl täcker fastighetens värde, och sedan på något sätt, med bankens hjälp, försäkrar sig om att bådas medgivande behövs för att utnyttja pantbreven som säkerhet för lån. Men det innebär ju en kostnad för pantbreven, som kanske aldrig utnyttjas.

Det är väl ungefär också så man måste göra för att förhindra att någon "stjäl" ägandet till t.ex. gamla änkors obelånade fastigheter för att pantsätta, belåna och sedan sticka iväg med pengarna.
 
Om ni är registrerade som 50% ägare vardera så är det möjligt att ena parten kan belåna till halva värdet utan den andres vetskap. Om ni inte ännu formellt är ägare (vilket jag tycker mig utläsa av inledningen) så kan ingen av er belåna fastigheten.
 
Jag blev nyfiken och googlade.

http://lawline.se/categories/81

Sidan verkar uppdateras med nya frågor, så jag citerar en bit:

"Om en fastighet har flera ägare, måste samtliga delta i pantsättningen för att denna ska vara giltig. A ska således inte kunna pantsätta fastigheten utan B:s samtycke."
 
Ok, tack för svar. (bra sida lawline.se !) Min syster är bosatt utomlands och det var hon som undrade eftersom hon inte är i Sverige så ofta. Jag har iaf inte någon plan på att belåna och vi är mycket goda vänner. Men vem vet vad som händer i framtiden, så det känns tryggt att veta detta.

Vi håller i skrivande stund på att författa ihop arvsskiftet och så fort det är underskrivet skall vi söka lagfart. Det finns 2 pantbrev uttagna och jag har förstås inte hittat dessa, men i morsans bankfack ligger enligt bankens inventering 2 st "skuldebrev" på fastigheten , är det samma sak som pantbrev? Tar tydligen 6 månadert att döda borttappade.
 
Skuldbrev är väl själva låneavtalet, men om vi antar att det är skuldbrev för avslutade lån, så kan mycket väl pantbreven finnas som bilaga.
 
fusion skrev:
Det finns 2 pantbrev uttagna och jag har förstås inte hittat dessa, men i morsans bankfack ligger enligt bankens inventering 2 st "skuldebrev" på fastigheten , är det samma sak som pantbrev? Tar tydligen 6 månadert att döda borttappade.
Numera finns det ett "elektroniskt" arkiv innebärande att pantbreven inte finns i fysisk form utan som ett datadokument.
På begäran kan man förmodligen få det utskrivet i pappersform.
Är inte helt säker på var detta "arkiv" finns men fråga din bank om hur ett pantbrev förvaras i dagens "datasamhälle"
 
fusion skrev:
...Det finns 2 pantbrev uttagna och jag har förstås inte hittat dessa, men i morsans bankfack ligger enligt bankens inventering 2 st "skuldebrev" på fastigheten , är det samma sak som pantbrev? Tar tydligen 6 månadert att döda borttappade.
Om det är gamla pantbrev (de är minst lika gamla som skuldebreven) så är det mycket troligt att de finns hos banken.
Det var så långivaren fick garanti för sitt lån innan "datapantbreven" infördes. Banken hade pantbrevet i pant :)
Och det är inte helt otroligt att de har "försvunnit" i bankens hantering vid flytt, arkivering osv.
Det har hänt mig också då pantbrev flyttades från f.d Götabanken till PK-banken till Nordbanken.
Till slut var de borta.

Processen att "döda" ett pantbrev kan ta 1/2 - 1 år. Se
http://www.lantmateriet.se/Fastigheter/Hantera-pantbrev/Forlorat-ett-pantbrev1/
 
Är medveten om dagens datapantbrev för sådana fick vi då vi löste lånet på vår villa. Vet att morsan betalade av lånet på sommarstugan under tidigt 90 tal så hon borde väl ha fått pantbreven då. Enligt Lantmäteriet är det totalt 43000 kr på båda pantbreven. Så mycket kostade det att köpa 1800 kvadrats tomt och bygga 54 kvadrats sommarstuga med grym havsutsikt på 60talet:)
 
Redigerat:
engs
Bara lite allmän nyfikenhet.

Vad skulle vitsen med att döda ett pantbrev vara? Det kostar inget i löpande avgifter och även om man inte planerar att låna på det själv är det är en fördel vid försäljning om det finns. Dessutom betala en femhundring för det.

Går att konvertera till datapantbrev avgiftsfritt så man slipper hålla reda på pappersformen.
http://www.lantmateriet.se/Fastigheter/Hantera-pantbrev/Konvertering-till-datapantbrev/
 
engs skrev:
Bara lite allmän nyfikenhet.

Vad skulle vitsen med att döda ett pantbrev vara? Det kostar inget i löpande avgifter och även om man inte planerar att låna på det själv är det är en fördel vid försäljning om det finns. Dessutom betala en femhundring för det.

Går att konvertera till datapantbrev avgiftsfritt så man slipper hålla reda på pappersformen.
[länk]
Ja, men TS problem är att det fysiska pantbrevet har försvunnit.
I anvisningarna ovan står det i klartext att man ska lämna in sina fysiska pantbrev för konvertering. Det går väl inte i detta fall? :confused:
 
engs
roland53 skrev:
Ja, men TS problem är att det fysiska pantbrevet har försvunnit.
I anvisningarna ovan står det i klartext att man ska lämna in sina fysiska pantbrev för konvertering. Det går väl inte i detta fall? :confused:
Kan spontant tycka att om det nu finns registrerat att man har pantbrev i fysisk form som är borta borde de kunna konverteras utan papperen. Men man kanske skulle kunna fuska då och skicka in papperen (om man nu hittar de om 10 år) och snika till sig dubbla panten?

Om det nu är det så att all pant ändå finns registrerad (men ej som digitala officiella pantbrev) vore det inte bäst att konvertera det för alla. Och i ett slag göra alla fysiska papperspanter till en kuriositet för samlare. (finns det inte registrerat förstår jag inte vad som ska dödas).
 
engs skrev:
Kan spontant tycka att om det nu finns registrerat att man har pantbrev i fysisk form som är borta borde de kunna konverteras utan papperen. Men man kanske skulle kunna fuska då och skicka in papperen (om man nu hittar de om 10 år) och snika till sig dubbla panten?

Om det nu är det så att all pant ändå finns registrerad (men ej som digitala officiella pantbrev) vore det inte bäst att konvertera det för alla. Och i ett slag göra alla fysiska papperspanter till en kuriositet för samlare. (finns det inte registrerat förstår jag inte vad som ska dödas).
Nja, pantbrev är ett värdepapper (eller en form av skuldsedel). Om man lämnar iväg ett pantbrev och i utbyte får tex ett lån så innebär detta att långivaren vid anfordran och uppvisande av pantbrevet kan begära tillbaka sina utlånade penager eller begära en utmätning i fastigheten.
Det behöver inte vara en bank som innehar pantbrevet. Du kan ju låna av en privatperson mot pantbrev som säkerhet.
Om ett pantbrev är borta kan det innebära att någon (arvingarna ovetandes) sitter på pantbrevet.
Av den anledningen är det inte "bara" att döda detta. Det måste kungöras i laga ordning.
 
engs skrev:
Kan spontant tycka att om det nu finns registrerat att man har pantbrev i fysisk form som är borta borde de kunna konverteras utan papperen. Men man kanske skulle kunna fuska då och skicka in papperen (om man nu hittar de om 10 år) och snika till sig dubbla panten?

Om det nu är det så att all pant ändå finns registrerad (men ej som digitala officiella pantbrev) vore det inte bäst att konvertera det för alla. Och i ett slag göra alla fysiska papperspanter till en kuriositet för samlare. (finns det inte registrerat förstår jag inte vad som ska dödas).
(Min fetning)

Jo du har så rätt så!

Men nu lever vi inte i en ideal värld utan i Sverige.
Där man faktiskt till och med kan stjäla en hel fastighet och belåna den bara genom att fiffla med lite papper.
http://byggindustrin.se/nyheter/enkelt-att-stjala-en-fastighet__5249
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.