Ska renovera badrum och tvättstuga i mitt 70-talshus. Hela huset har nivell-golv efter omfattande renovering -94 då man upptäckte mögel i ingjutna reglar och syllar. Detta är nu borta, ren oisolerad betongplatta som dock är ruggigt ojämn pga de bortbilade reglarna.

Haft ett antal entreprenörer här och tittat på badrumsrenoveringen, hälften föreslår uppgjutning av EPS-cement men det väljer jag bort pga begränsad isoleringsförmåga.

Andra hälften vill jämna av golvet, sen på med XPS-skivor och sist gjuta en kaka med golvvärme.

Min fråga är dock, och har ställt den förut utan bra svar; bör man ha platon mellan betongplattan och XPS:en? Hur ansluter man den mot Nivell-systemet i resterande rum? Eller kan man skippa ventilerande skikt helt och hållet enbart i badrummet, vilka risker uppstår då?
 
jag är ingen expert, men läste på mycket med ungefär samma frågeställning då vi renoverade vår källare.
i ett rum la vi platon+komfortskivor(kompakt cellplast)+klickgolv.
cellplast andas väl inte, så kanske finns risk för mögelväxt under + fuktvandring upp i väggarna?
 
Känns som ingen riktigt vet, men kan aldrig varit fel med platon. Funkar det med platon direkt på avlämning av EPS-cement?
 
Nu har de gjutit golvet med EPS, ser bra ut. Mot innerväggarna till det ventilerade golvet satte de platonrmsor som stopp mot trät, samt för att få lite ventilation längs de väggarna (de väggarna står på plastklossar).

Mot ytterväggarna dock gjöt de direkt mot träsyllen, är det verkligen ok? Syllen står iofs redan direkt på betongen sen -77 och är snustorr, antagligen torkar den ut utåt. Eller ska jag be dem bila bort skiten närmast väggarna och få dit en plast eller något?
 
Läste nu hos Jape (Platon gör nog snarlikt), deras undergolv ska ju vara helt täta och så leder man ner tilluft via en högre rör upp på väggen som kanske hämar friskluft från annat rum tom, och ut frånluft via kanaler som vanligt, som ansluts till frånluft/fläkt. Allt bakom tätskikt, klinker osv.

Vore intressant höra om någon har erfarenheter från detta.

Delvis lagt undergolv med vit isolerskiva och grå ångspärr över svart dräneringsmatta, innan tätskikt och klinker appliceras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.