Det var som He#¤%te!! Att en acctank håller temperaturen så länge.. Kör du brännaren på 100% då när den jobbar? Men om jag förstår dig rätt då så är det ingen hit att Köpa Thermia BioMatic som jag tänkt till Min Bequem 15 som jag i dag kör mot en gammal CTC Kombi från -67... Om jag förstår dig rätt, så ska man dimensionera pannan efter om man ska köra mot acctankar eller inte!

Kör man via en laddomat eller ? Rekomenderar du en stor på 1000l eller flera och är volymen 1000 l optimal eller ska man ha mer.. Kanske 2 på 800l

/Roger
 
Tack P-E:

Jag lusläste inte äfabs tester.. men läste ganska nogrant och kom fram till att: En investering i en Acctank till en pellets anläggning inte är helt planlös.. Om man tjänar jätte mycket på det är inte helt utrett.. men att det är skonsammare för brännaren.. samt att om man invetesterar i Solfångare på ca 7,5 kvm så blir det en bättre ekonomi.. Sen är det väl så att om man isolerar VÄL!! så kan man få en förtjänst i det..

Men min tanke är då.. Ska man inte då också se till att all rördragning för värmen i huset också då är väl isolerad..

Sen framgick inte direkt om det hade så stor betydelse på Pannans vatten volym hade så stor inverkan på laddningen av tanken.. kanske möjligtvis att det blir lite trögre..

 
Rodgeman skrev:
Det var som He#¤%te!! Att en acctank håller temperaturen så länge.. Kör du brännaren på 100% då när den jobbar? Men om jag förstår dig rätt då så är det ingen hit att Köpa Thermia BioMatic som jag tänkt till Min Bequem 15 som jag i dag kör mot en gammal CTC Kombi från -67... Om jag förstår dig rätt, så ska man dimensionera pannan efter om man ska köra mot acctankar eller inte!

Kör man via en laddomat eller ? Rekomenderar du en stor på 1000l eller flera och är volymen 1000 l optimal eller ska man ha mer.. Kanske 2 på 800l

/Roger
Ja den håller värmen riktigt länge om den är bra isolerad.. :)
A-tanks 1000 l med 100 mm pur isolering har förluster motsvarande 3,2 grader/dygn om den håller 80 grader, Något mer vid högre temp än 80 o vid lägre mindre..

Jag håller på att testa nu vilket effekt som är effektivast o som det ser ut så går det mycket mindre pellets då den går på max effekt, Förutsatt att man inte har för liten panna så att den inte hinner ta rätt på värmen.. Har testat köra brännaren på 11 o 16 kW o nu på 20 kW men inte hunnit kolla där men med 11 kW så gick det 1 kg mer pellets än vid 16 kW för att värma acktanken lika mycket.. 5,5 kg vid 11 o 4,5 kg på 16 kW o det tog 1 tim 23 min med 16 kW o 2 tim 20 min med 11kW..

Pannan ska dimensioneras både vad det gäller effekt från pelletsbrännaren (varken förstor el förliten) o den ska ha så liten vattenvolym som möjligt.. Så om du ska köra mot acktank så har biomatic för stor vattenvolym (140 liter) vilket gör att det är mycket vatten som ska värmas innan tanken börjar laddas för att sedan svalna igen..
På 140 liter vatten + pannans vikt gör det runt 8-10 kW/gång brännaren går o beroende på hur mycket pannan sjunker (räknade nu på 50 grader) men om du inte ska köra mot ack så bör du köpa den..

Man kör med laddomat, Annars finns risk för kondens i pannbotten så tempen ska va minst 60 grader då den når pannan igen...

En tank på 1000 l är lagom o den ska va bra isolerad, Alltid bättre med 1 än 2 st tankar då det blir mer förluster från 2 mindre..

Är det en Bequem 15D du har el är det den äldre analoga??
Visst va den 2 år??
Varför jag frågar är för att 15D går att få med ställbar start/stopp temp.. Om den är över 1 år så går den max att köra på 15 kW utan uppgradering o då ska du ha en panna som ligger runt 15-16 kW som max effekt vid pellets med liten vattenvolym..
T.ex tellus F6D http://www.tellusror.se/Docs/Produkter_5.asp?VisaSida=2 den ska ha en brännare på 14-16 kW o har bara 35 liter vatten + att den är billig o med en livslängd på 50 år vilket är som en acktank..
 
Rodgeman skrev:
Tack P-E:

samt att om man invetesterar i Solfångare på ca 7,5 kvm så blir det en bättre ekonomi.. Sen är det väl så att om man isolerar VÄL!! så kan man få en förtjänst i det..
Har du en 1000 l så kan du köra med 10 kvm solfångare även om det idag är tveksamt om det är lönsamt..

Jag gjorde av med 250 kg pellets under juni juli o augusti för vv o brännaren gick 20 gånger/mån då min tank är för dåligt isolerad (60 mm mineralull) då den läcker ca 11 kWh/dygn då jag kollade i sommras med el...
 
Har du en 1000 l så kan du köra med 10 kvm solfångare även om det idag är tveksamt om det är lönsamt..  

Jag gjorde av med 250 kg pellets under juni juli o augusti för vv o brännaren gick 20 gånger/mån då min tank är för dåligt isolerad (60 mm mineralull) då den läcker ca 11 kWh/dygn då jag kollade i sommras med el...
Ja jag vet ju inte exakt vad låt oss säga solfångare för 10 kvm kostar.. men låt oss säga att man kan köra på solenergi 5 -5,5 månad.. och man har en väl isolerad tank.. så skulle det kanske gå åt säg ca: 300 kg pellets á 2:-/kg = 600:-
En installerad solpanel på 10 kvm.. vad kan den kosta.. 25k:- kanske mer.. men på 25 blir väl 25000/600= 41år innan du kan räkna med nån förtjänst.. Den enda förtjänsten är mot miljön.. men dom tester jag läst med Pelletspannor.. är förssummbar.. men mångabäckar små..


Är det en Bequem 15D du har el är det den äldre analoga??
Visst va den 2 år??
Varför jag frågar är för att 15D går att få med ställbar start/stopp temp.. Om den är över 1 år så går den max att köra på 15 kW utan uppgradering o då ska du ha en panna som ligger runt 15-16 kW som max effekt vid pellets med liten vattenvolym..  
T.ex tellus F6D [länk] den ska ha en brännare på 14-16 kW o har bara 35 liter vatten + att den är billig o med en livslängd på 50 år vilket är som en acktank..
Det är inte en 15D.. tror jag.. det är ingen display utan det är manuella tryckknappar..
ja den är 2 år i mitten av april..

Den pannan var fin.. En tanke bara.. Tellus har ju en för 16-20kW med.. Kan inte det vara bra om man i framtiden skaffar en ann brännare som har effekt upp till 20 kW???

Jag kollade lite på återförsäljare och hittade en länk hos en på TorsbyUgnen. Tror den heter Roca 30P/5 el. 6 den tycker jag verkar bra med..

Så nu är det väl ut och Ragga offerter.. Far ska ev investera i en ny anläggning med.. Kanske kan göra ett Bra pris på 2 anläggningar. Vi har en lokal tillverkare på Tankar och celler här på Orten.. får kolla med dom.. och sedan ringa in lite offerter på Pannor och installation.
 
Rodgeman skrev:
Men min tanke är då.. Ska man inte då också se till att all rördragning för värmen i huset också då är väl isolerad..
Jag skulle vilja lyfta den här frågan igen, för jag hade samma fundering. Eller spelar den värme/effektförlusten ingen roll?

Jag vet inte om jag borde ta följande fråga i en ny forumtråd, men jag chansar på att börja i den här tråden  :)...

För att utveckla "problemet" med effektförluster längs "vattenledningarna": Jag planerar ett nybygge och har lite vilda(?) planer på Pellets/solvärme + acctank... Men då det är ont om plats i själva boningshuset (moderna planlösningar i dagens huskataloger har inte mycket plats för ett "pannrum") så funderade jag på om jag inte skulle ta och placera hela värmeapparaten (pelletsbrännare+acctank) i ett pannrum beläget i "garage-huset" som jag planerar att bygga fristående på tomten.

När jag spånat fritt så tänkte jag att man kanske kunde bygga någon form av ledning (värmekulvert?) från panrummet i garaget och in till boningshuset...

Är det vettigt/görbart? Har någon en hum om hur lång nergrävd ledning man kan ha mellan pannrummet och boningshuset? Eller riskerar man att elda för "maskarna", så att säga.


/Tobbe


.
 
ToeBee skrev:
planerar ett nybygge och har lite vilda(?) planer på Pellets/solvärme + acctank... Men då det är ont om plats i själva boningshuset (moderna planlösningar i dagens huskataloger har inte mycket plats för ett "pannrum") så funderade jag på om jag inte skulle ta och placera hela värmeapparaten (pelletsbrännare+acctank) i ett pannrum beläget i "garage-huset" som jag planerar att bygga fristående på tomten.

När jag spånat fritt så tänkte jag att man kanske kunde bygga någon form av ledning (värmekulvert?) från panrummet i garaget och in till boningshuset...

Är det vettigt/görbart? Har någon en hum om hur lång nergrävd ledning man kan ha mellan pannrummet och boningshuset? Eller riskerar man att elda för "maskarna", så att säga.


/Tobbe

.

Dina planer är inte bara vilda dom är bra oxå.. ;)

Mycket vettigt att göra pannrumet i garaget då du kan kombinera pannrum/hobbyrum o boende ytan går att använda till just boende.. Bättre ett gästrum än pannrum..

Som kulvert kolla då på aquawarm kopparflex http://www.logstor.com/showpage.php?pageid=106260&topmenuentry=32&lang=SV det är samma kulvert som till fjärrvärme..
Du klarar dej med en 2x22 mm med 110 mm isolering o den kostar 300:-/m utan rabbat som dom brukar ge utan att du frågar.. :)
Du kan lägga 2 sådana kulvertar med en för värme o den andra för vv om inte avståndet mellan pannrumet o huset är mer än ca 20 meter då kan det va billigare att ha en slavtank i huset/tvättstugan..

Längde på kulverten är näst intill obegränsad..
Va o instruerade kompisens rörkrökare igår hur det skulle kopplas o han kör med en kulvert till 2 hus med kulvertstyrning (först till huset o sen vidare till ladugården) totala längden på kulverten från pannan (Thermia biomatic 20+) är 60 meter..

Pellets förrådet kan du göra på garage loftet så tar det inte utrymme från golvytan till t.ex förråd..


 
Rodgeman skrev:
Ja jag vet ju inte exakt vad låt oss säga solfångare för 10 kvm kostar..


Det är inte en 15D.. tror jag.. det är ingen display utan det är manuella tryckknappar..
ja den är 2 år i mitten av april..

Den pannan var fin.. En tanke bara.. Tellus har ju en för 16-20kW med.. Kan inte det vara bra om man i framtiden skaffar en ann brännare som har effekt upp till 20 kW???

Jag kollade lite på återförsäljare och hittade en länk hos en på TorsbyUgnen. Tror den heter Roca 30P/5 el. 6 den tycker jag verkar bra med..

Så nu är det väl ut och Ragga offerter.. Far ska ev investera i en ny anläggning med.. Kanske kan göra ett Bra pris på 2 anläggningar. Vi har en lokal tillverkare på Tankar och celler här på Orten.. får kolla med dom.. och sedan ringa in lite offerter på Pannor och installation.
10 m2 solfångare går på runt 40000:- men då får du 7500:- i solbidrag.. När jag hörde mej för ifjol skulle de gå på runt 32-33000:- för 10m2 lesol 5 efter solbidraget solbidrag..
Det va exkl montering o de skulle gå på 12-15000:-

Då har du den analoga o den har en max effekt på 15 kW medans nya 15D går köra på 20 kW.. Det finns tydligen ombyggnadssats för runt 6500:- till din då blir de en 15D med då är det nog smartare att sälja den du har o byta brännare...

De är inte bra med förstor panna heller men en F7D (16-20 kW) går bra till din brännare o den ligger på ca 17-18000:- den pannan men du behöver ju aldrig byta den mer.. :)

Roca är inte framtagen för pellets i första hand så de är väl skillnaden..

Ja de är bara ut o ragga o de kan ju gå pressa priset med 2 anläggningar... ;)
 
2an skrev:
De är inte bra med förstor panna heller men en F7D (16-20 kW) går bra till din brännare o den ligger på ca 17-18000:- den pannan men du behöver ju aldrig byta den mer.. :)
Det står på Tellus hemsida.. att det är iu första hand avsedd för Pellets och Spannmål..
Jag bor ju på en liten gård och fixar ju lite med ved ibland.. Det står att man kan elda med Ved också..

Någon uppfattning om hur den är att elda med ved för att värma tanken.

Hitter heller ingen fakta om verkningsgrad..
 
Rodgeman skrev:
Någon uppfattning om hur den är att elda med ved för att värma tanken.

Hitter heller ingen fakta om verkningsgrad..
Ved eldning är nog mer nödfall då den inte har så stor eldstad F6D har 42,5 o F7D 51 liter så det räcker väl till att värma ca 400 liter 45-50 grader (t.ex 50-90 grader)

Verkningsgraden ligger på ca 90% med pellets o kanske 70-75% med ved..
Rökgastempen hade en på pellets.info 170-190 grader med en ecotec a:4 i F6D men jag vet inte vad han körde på för effekt.. Rökgastempen blir ju högre ju högre effekt brännaren körs på så om den gick på 20 kW så är de igentligen för mycket i F6D o då hinner den inte ta rätt på värmen..

Har du en rökgastemp på 175 grader vid pannans max effekt o co2 halten ligger på 12-13% har du en verkningsgrad på 91% vilket är bra..
 
angående pellets och acktankar med solvärme. kika på effectas hemsida, de har pelletspannor speciellt gjorda för att eldas med acktankar samt så har de solvärme om verkar schysst.


 
davvethepirate skrev:
angående pellets och acktankar med solvärme. kika på effectas hemsida, de har pelletspannor speciellt gjorda för att eldas med acktankar samt så har de solvärme om verkar schysst.
Det enda som verkar mindre bra med effektas pelletspanna är att den innehåller 205 liter vatten vilket är iaf 150 l för mycket då man ska köra mot acktank
 
Konstigt att dom rekommenderar den pannan till att ladda en tank med.. den har ju en hiskelig vatten volym.. Annars är ju pannan jättefin.. med stor och fin asklåda.

Vad tror ni om deras 750l tank?? den som har solslinga i.. Är en inte lite för liten..?
 
Kan nån förklara en sak som jag aldrig har fattat riktigt..
Om man eldar med ved och har en verkningsgrad på tex 80 %
Sen stoppar man i en pellets brännare och då får man 90%

Är det inte pannans förmåga att ta vara på energin som bestämmer
verkningsgraden. Den kan väl inte ändras för att man byter till en
pellets brännare eller något annat.
Eller hur är det? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.