Ok!!
 
Då har vi fått en platta gjuten, känns mycket gott!
 
Det tar sig. Den gamla originalputsen från 1942 kom fram bakom teglet. Förstå tanken när vi såg den var att återanvända den som accentfärg, men nu har vi konstaterat att den ser för trist ut.

Igår fick vi även material till väggar!
 
  • 1384847740339.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1384847755996.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej!

Har ni kapat bort teglet? Det blev inga skador på närliggande tegel eller fogar? Kunde ni ta bort allt och sedan sätta dit vinkeljärnet eller hur gjorde ni?

Vi ska ändra storlek på några fönster och har blivit avrådda pga tegelfasaden då en vi begärt offert från befarat att stenar och fogar kan spricka då man börjar ta bort stenar. Han var dock snickare och inte murare...
 
Vi tog 1 meter i taget och ersatte med kraftigt överdimensionerade vinkeljärn 100x100x10mm.
Det gick bra, det va några stenar som lossnade och de fick sätta tillbaka.

Min byggare friskrev sig självklart från att det kunde bli sprickor, men så vitt jag kan se så här det inte blivit fler än vad som fanns innan.

/PG
 
Utbyggnaden tar form.

Tyvärr har vi även stött på en rötskada under balkongdörren. Det blir en av arbetsuppgifterna i morgon att ta reda på hur den ska processas...

Hare
/PG
 
  • 1385324503782.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1385324518996.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fanjunkarn och 1 till
  • Laddar…
Lite nya färska bilder

IMAG0174.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG0175.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG0177.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kul att se hur det utvecklas! Vi står själva i startgroparna för en renovering av källaren och vårt hus är väldigt likt ert, en souterrängvilla byggd -48 med lättbetongkällare och en massa sten :) så det är inte helt omöjligt att jag ber om ett eller två tips under våren ;). Lycka till med fortsättningen!
 
  • Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
Kul att höra med ert projekt, du är så välkommen med frågor. Ett första tips jag kna ge är att införskaffa en s.k. krafse http://www.tgross.se/karlstad_krafse_ergo?20981 oumbärligt redskap när man ska härja i stenig jord
 
Ett tag sen igen men så här långt hann de innan julen infann sig för mina byggarbetare

IMAG0202.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


fast jag hann sätta på mig skyddsmunderingen igen och mejsla ner 90 m2 gammal puts från våra väggar innan julskinkan.
IMAG0218.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grabbarna är riktigt duktiga på att putsa så det kändes lika bra att de får göra ny puts på alla ytor.

Om två veckor kommer de tillbaks och fortsätter med arbetet och första prioritet är då att sätta klinker under pannan så vi kan slippa leva på en elpatron.

God fortsättning!

Hare
/PG
 
Ett tag sedan jag hörde av mig, men här jobbas det för fullt med i huvudsak putsning av våra invändiga väggar. Men vi har även äntligen fått tillbaks vår bergvärmepanna, det känns skönt att slippa känna tio-kronorna ramla i huvudet när man duschar :) . Jag passade då även på att installera en s.k. kombipanna, så nu har vi varmvatten så att vi ska klara oss.

IMAG0253.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I det vänstra dörrhålet syns det nya badrummet med nyuppmurad skiljevägg. Det svarta hålet är fortfarande hall utan trapp och i det högra hålet syns vårt blivande sovrum med öppen spis.

IMAG0255.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dusch och badkarshörna. Vänstra väggen är duschvägg och under fönstret blir det ett inbyggt badkar.

IMAG0254.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I denna hörna blir det bastu, så småningom...

IMAG0257.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bergvärmepanna till höger, kombipanna till vänster. Kombipannan är smart då den huserar varmvatten, expansionskärl och ackumulatortank i samma skal. Kan nästan kalla den för ett stort kinderägg :) Blev en mycket bra installation.
Allt omgivet av härligt byggavfall.

Återkommer när jag har mer att visa.

Hare
/PG
 
  • Gilla
seistwa
  • Laddar…
Hur gjorde du för att få till fall mot golvbrunnen i duschen?
 
Fallet är inte klart än, vi har endast gjutit bottenplatta. Får se hur mycket fall vi fått när vi gjöt den, men det har vi inte kontrollmätt än. I övrigt är det tänkt att göras ett huvudfall till brunnen i duschen och sedan lokalfall till övriga brunnar, det görs med flytspackel om inte det redan är tillräckligt mycket fall som det är.
 
Snyggt! Jag tror att det var klokt att ni armerade lite extra ute i kanterna när ni gjorde det nya golvet i källaren.
 
Hej,

riktigt intressant projekt. har själv påbörjat en källarrenovering och har nu bytt avlopp från gatan och in. kommande helg blir utgrävningen av källargolvet med 50 cm. skall hyra en liknande grävmaskin, min fråga är hur löste ni det med avgaserna? eller gick grävmaskinen på el?

/ Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.