Hallo allihopa!

Vi har kommit så långt att vi bestämt oss för ett Ikea kök i björk med en ram runt. Men vi vet inte vad vi ska ha för bänkskiva till. Är här någon som vill tipsa eller ännu bättre har bilder på ljusa kök så man kan se ???

Tack på förhand
 
Är här inte någon som har något kök i björk??? Väljer alla EK.
 
Förslag:

- Svart eller grafitgrå laminat- eller granitskiva.
- Rostfritt.
 
Hej!

För 10 år sedan gjorde jag ett kök i björk (IKEA Nexus). Då satte jag en mörkgrå mosaik som stänkskydd och stavlimmad bok som bänkskivor + stor rostfri diskbänk. Det blev bra då, men nu känns det lite murrigt.

Skulle jag göra björk nu så skulle jag nog välja en ljus skiva i sten, något gjutet material eller möjligen laminat. Eller helt i rostfritt om man vill ha det stuket. Både rostfritt och "vitt" är ju snyggt till björk. En vit skiva och ljusgrönt stänkskydd t.ex. vore fint. Har tyvärr inga bilder.

;) pinebar

 
Har precis satt samma kök som ni. Vi valde en laminatskiva från KVIK som heter "mörk betong" eller nåt sånt samt 10*30-kakel i ljust begie, i ton med luckorna. Med en större budget hade det nog blivit sten i motsvarande färgton (nära svart). Tyvärr var det massor med strul när vi beställde skivan. När den väl kom så var det fel kantlist (alu i stället för trä) men då orkade jag inte protestera mer. Alla vitvaror i rostfritt från IKEA. Det visade sig att ugnen och kyl/frys inte hade samma ton på det rostfria. Dessutom en kaffebryggare från Siemens i en tredje ton och kantlist i aluminium. Det stör mig som f-n. Har lite bilder på köket "då och nu" men kortläsaren har ballat ur så det dröjer någon dag till med bilderna.
 
Vi har just valt ljus bohusgranit till björk. Återstår att se hurdet verkligen blir.
 
Tack så mycket allihopa

Vi vill sätta en svart stenbänkskiva men ekonomin tilllåter inte det, så det får nog bli laminat i alla fall.
Håller med om att vitt är snyggt men hur ser det ut när man har fått massa märken i skivan??
Det blir inte rostfritt utan aluminium kyl, frys, ugn och micro istället så jag vill inte blanda in rostfritt i det. Lite alergisk vad gäller att blanda färger :)
 
Hej, vi ska också ha detta Ikea kök men tänker ha men bänkskiva i oljad ek, alla vitvaror är i aluminium, även kontakter, spottar i taket är i borstat stål.
Har sett denna kombination i verkligheten och det är kanon. Väljer man en mörk stenskiva så kommer den att utmärka sig mycket. Man förlorar lite av den varma tonen som finns i björk och ek, de tillhör ju också samma trädfamilj vilket gör att de passar bra ihop.

Mvh Iram
 
Hejsan, håller med föregående talare.

Har också sett kombinationen Nexus björk med oljad ek i skivan vilket blir riktigt snyggt. Kan klart rekommenderas.

Lycka till // MiHjo
 
Kan lägga till att i vårt kök har vi häven en bardisk på ca 113 cm höjd med två lådstomma under (60 cm + 80 cm). På den ligger en 60mm tjock ekskiva som är 90 cm bred och ger sittplatser från "baksidan". Arbetsbänken blev dock laminat. Med fyra personer i varierande ålder som lagar mat hällre än bra vågade vi inte chansa... ;)

Bilden är väl inte riktigt rättvis eftersom björken är betydligt ljusare i verkligheten. Det ser inte så "murrigt" ut som man kan tro av bilden. I nederkant ser man bardisken i ek som "ramar in" arbetsdelen av köket litegrann. Till höger om ugnen kommer en kyl/frys samt ett smalt städskåp. Takanslutning av skåpen, fläkt m.m. återstår.

Något som blev lyckat är kombinationen av horisontella och vertikala skåp (rent praktiskt alltså). När man ska plocka ur diskmaskinen kan man i princip ha alla skåp öppna utan att slå i skallen eftersom man går rak under dom öppna horisontella luckorna och dom vertikala luckorna når inte så långt ut. Dessutom blir det lite rymligare vid arbetsytan med den extra höjden mellan bänk och överskåp. Bänken är 70 cm djup vid "arbetsytan" och 60 i övrigt.

6.jpg
 
Jätte fint kök.

Var och tittade på bänkskivor i går igen :)

Har hittat en som är svart och högblank. Liknar granit men är billigare :)

Kul att se köket, hur mycket gulnar det?
 
Mitt Ädel björk har suttit ett år nu och det har iprincip ej gulnat något.

Jag har mörk grafit bänkskiva, tror att svart granit blir riktigt snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.