Behöver köpa en torktumlare till nya kåken och försäljarna vill kränga på mig "värmepumpstumlare" som är ca två tusingar dyrare än en kondenstumlare av vanlig modell.
Vad är en "värmepumpstumlare"? Ordet "värmepump" har ju i de flesta fall en positiv klang så jag förstår att det används i marknadsföringen men vad är den tekniska skillnaden mot en vanlig tumlare? Mindre ström verkar iaf gå åt men vinner man något på det i längden kontra inköpspris och livslängd?
 
Helt beroende på hur mycket du använder den, men så få gånger som 2-3 gånger i veckan räcker för att det ska kunna bli en bättre affär i slutändan.
En annan fördel med en sådan tumlare är att den jobbar med en lägre temperatur med kläderna, dvs mer skonsamt.
Nackdel att kondensorn är inbyggd i ett system, så kolla över att du verkligen får en som har mycket filter eller är självrengörande.

Bosch har gjort en kalkylator på sin hemsida man kan leka lite med om man orkar, eller har tråkigt.

http://www.bosch-home.se/energy-calculator.html

Lycka till

/R
 
Liten varning från mig är att det förefaller vara extremt fokus på energiåtgång på tumlare nuförtiden -min ganska så "high-end" Bosch-värmepumpatumlare torkar inte riktigt torrt, även om man beställer "extra skåpstort", vilket jag nästan stör ihjäl mig på... antagligen är det så över hela linjen, att man "omdefinierar" vad "torrt" betyder, för att få ner energiförbrukningen på papperet...
 
  • Gilla
A Stenberg
  • Laddar…
Tack för svaren!
Troligen köper jag en vanlig kondenstumlare, behöver inte en massa olika program och finesser.
 
När vi kollar grafen för elförbrukning ser vi tydliga toppar de dagar vi kör torktumlaren: en "vanlig" kondenstumlare... Skulle kanske inte köpa ett sånt monster i dagens läge. Jag lägger hellre mina pengar på ny energisnål teknik än på el. Känns som att det för samhället mer framåt. Vattenfall behöver inte mina pengar.

Har du "vanliga" glödlampor också?
 
Ja, jag har vanliga glödlampor på en del ställen där jag inte lyckats ersätta dem.
Torka kläder är ingen stor del av min elförbrukning, ingen anledning att ta i med nåt där.
 
Kanske inte borde lägga min näsa i blöt, men hur mycket av det vi använder skall överhuvudtaget in i en torktumlare om man läser tvättråden i kläder och övrig tvätt. Kondenstumlare till de få saker som behöver en torktumlare och upphängning för övrigt och en bra avfuktare är det bästa för att torka tvätten.
Ang elförbrukning hit och elförbrukning dit så finns det nog fler och bättre ställen att spara pengar på en att lägga dem på en värmepumpstumlare som skall krångla och repareras så som alla andra apparater för ingen skall inbilla mig att kvaliteten är bättre för att den är mer avancerad.

Det är vad jag tycker!
 
  • Gilla
peroande
  • Laddar…
Det är precis så jag resonerar.
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
klypert skrev:
Helt beroende på hur mycket du använder den, men så få gånger som 2-3 gånger i veckan räcker för att det ska kunna bli en bättre affär i slutändan.
En annan fördel med en sådan tumlare är att den jobbar med en lägre temperatur med kläderna, dvs mer skonsamt.
Nackdel att kondensorn är inbyggd i ett system, så kolla över att du verkligen får en som har mycket filter eller är självrengörande.

Bosch har gjort en kalkylator på sin hemsida man kan leka lite med om man orkar, eller har tråkigt.

[länk]

Lycka till

/R
Enligt kalkylen sparar jag 10 500:- på 5 år. Inte dåligt med tanke på att jag har en total elförbrukningskostnad på 25 000:- under samma period. Inte dåligt alls!!! Det betyder att torktumlaren jag har idag står för nästan hälften av min totala förbukning. ojojoj
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Jag valde en värmepumpstumlare. Lägger hellre några kr extra och får bra grejor. Inte varje dag man byter torktumlare direkt....
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
frean98 skrev:
Enligt kalkylen sparar jag 10 500:- på 5 år. Inte dåligt med tanke på att jag har en total elförbrukningskostnad på 25 000:- under samma period. Inte dåligt alls!!! Det betyder att torktumlaren jag har idag står för nästan hälften av min totala förbukning. ojojoj
Det är underbart undrar vad det blir med 3 st sådana maskiner, förutom ganska varmt
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
hevi skrev:
-min ganska så "high-end" Bosch-värmepumpatumlare torkar inte riktigt torrt, även om man beställer "extra skåpstort", vilket jag nästan stör ihjäl mig på...
Känner igen det där. Har också en dyr Bosch med värmepump som ibland (gärna om man torkar få plagg) stannar för tidigt. Det går ju att lura maskinen om man bor i ett område där vattnet har hög ledningsförmåga. Genom att ställa in maskinen på att man har vatten med låg ledningsförmåga så kommer den torka lite extra eftersom sensorn tror att tvätten är blötare än den är.
 
  • Gilla
A Stenberg
  • Laddar…
Men hur funkar en värmepumpstumlare? Var tar den energin ifrån? Inte har man väl ett aggregat ute? Värmeväxlingen sker väl troligen i maskinen på baksidan eller så. Den energi som då tas från omgivningen till tumlingen kyler ju rummet i motsvarande grad, vilket innebär att man får tillsätta energin i form av varmare element. Var är vinsten?
Mina element fungerar som så att de slår av om temperaturen är över den inställda,(ganska normalt) alltså går ju inte elementen under den tid då min kondenstumlare tillför energi och värme till huset.

Det enda tillfälle som jag kan se fördel med värmepumpstumlare är under sommaren då värmen är avstängd. Jun-Sept. 1/3 år alltså.
 
Hubbe2 skrev:
Men hur funkar en värmepumpstumlare? Var tar den energin ifrån? Inte har man väl ett aggregat ute? Värmeväxlingen sker väl troligen i maskinen på baksidan eller så.
Värmepumpstumlaren har ett värmelement, precis som andra torktumlare. Skillnaden mot andra tumlare är att en (den mesta) värmen återvinns i maskinen i stället för att släppas ut i omgivningen. Det är värmepumpen som gör detta genom att ta kyla ned den fuktiga luften som passerat kläderna och tillföra den igen till samma luft innan den skickas in i kläderna igen.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
ok, men vintertid så ger det ju ändå ingen energibesparing då all värme i en kondenstumlare kommer huset tillgodo.

(om man nu inte kör värmepump för uppvärmning, då förlorar man en del.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.