Jag har precis köpt ett hus från -67 med källare där det finns flera bra förråd. Väggar, golv och tak är målade, (vet inte med vilken typ av färg, men har antagligen inte målats om sedan -67) och ser lite slitna ut. Jag vill måla om allt. Det finns en del hål och sprickor som jag vill sätta igen också.

Färgen har inte släppt från väggarna mer än vid plugghålen och lite längst ner mot golvet så den borde släppa igenom fukt ganska bra. Dock är jag orolig att färgen kommer att släppa senare, framförallt vid plugghålen. Är det en bra idé att slipa väggar och golv innan målning? Inte för att ta bort all färg, men för att ta bort eventuell lös färg/betong samt för att rugga upp ytan så ny färg fäster bättre? Eller ska jag bara tvätta med målartvätt och handslipa/knacka vid plugghålen?

Mina frågor är:

1. Är det en bra idé att slipa väggar och golv innan ommålning?
2. Ska man använda silikatfärg på golvet, eller annan golvfärg?
3. Vad ska jag använda för material för att sätta igen plugghål och sprickor? Spackel?
4. Vad använder man för verktyg för att knacka upp sprickorna så man kan fylla igen dem?

Tack!
 
S
först och främst är källaren uppvärmd, är den fuktig?
var har färgen släppt just nu?
 
Ja, källaren är uppvärmd och det finns element i åtminstone ett rum. Det har släppt lite färg längst ner på väggen vid golvet, men bara lite grann. Vid hålen där hyllor har suttit har betongen släppt lite runt om, mestadels när jag drog ut pluggarna.
 
S
1. dra med spackel spade över väggen så lossar färgen. jag skulle tvättat med någon målartvätt och rotborste sedan.

4. slägga och mejsel brukar räcka( ingen ide med hyra eller köpa bilmaskin för detta).

3. förmodligen har du kalkbruk på väggarna. då tycker jag att fyller hålen med det.
hur djupa är sprickorna? eventuellt kanske dom behöver fyllas med lite b-bruk.

2. målar färgen skulle jag köpa i en måleriaffär( tycker ej lågpris färgen är bra alls)
tänka bara på att färgen skall kunna andas.

jag länkar gärna till färger som funkat bra
 
Håller på att genomföra samma projekt som du.

Lagar med C-bruk och B- bruk.

Slipade av väggarna med excenterslip med papper för sten. Målar med Nordsjö silikatfärg inomhusvarianten.
 
Tack för bra svar! Jag var på Bauhaus igår för att kolla på verktyg och tillbehör, men det finns ju så mycket att välja mellan så man blir helt snurrig. Svårt att veta vad som är prisvärt. Det slutade med att jag gick tomhänt från affären. Ska gå till målaraffär idag och peppra med frågor.

Jag vet inte hur djupa sprickorna i väggarna är, men de är väldigt smala, så de måste knackas upp lite för att kunna fyllas igen. Det finns radon i källaren, så det är bra att fylla igen så många springor som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.